Men all klatring foregår med lenke? Eg er ingen klatrer, men ville valgt reim/Nato e.l.
Lenke=finklokke imo.
Toolwatch = strap.
Den definisjonen av finklokke og toolwatch har aldri jeg hørt om eller lest. Men det betyr jo ikke at du kan se på det slikt selvfølgelig
Veldig mange (de fleste?) finklokker kommer jo på reim. PP Calatrava, Lange, Cartier Tank, JLC Reverso etc
Med toolwatch har alltid jeg tenkt på «tøff bruk», ikke om den er på nato, lær eller lenke.
Jeg fant en definisjon på nettet og den er veldig lik hva jeg legger i uttrykket: «The phrase “tool watch” was originally coined to
describe watches that serve as tools to accomplish specific tasks, such as a divers' watch with a rotatable bezel and high resistance to pressure that is designed to be used underwater.»
For meg er Exp1 og 2 den absolutte toolwatch fra Rolex.
Selvfølgelig er reklame nettopp reklame, men det konseptet Rolex forsøker å selge er jo action og tøff bruk. Ligger jo i navnet Explorer = Oppdager/Eventyrer.
Jeg tror ikke at folk som bruker toolwatches tar av lenke og bytter til reim. Lenke er jo mye mer solid.
Jeg foretrekker nesten uten unntak lenke alltid om jeg kan. Unntatt til dress.
Skal ikke skryte på meg at jeg er verdens største eventyrer, men jeg har nå gått to ganger på ski over Grønland og vært på 4 av «The 7 summits». Med Rolex Sub date på lenke på alle disse turene. (Har hatt Suunto/Garmin på andre hånden utenpå jakken på de fleste turene for høyde, barometer etc)