Den store gitartråden

Fikk ny gitar i dag! Ibanez RG652 Prestige Antique White. Bestilte denne for litt over en måned siden fra Rich Harris' Ibanez Rules. Den lange ventetiden var delvis fordi han hadde ca. tre uker arbeidskø i verkstedet sitt, hvor jeg bestilte "Silver Tier" setup, og delvis fordi posten stanset opp i påsken.

Men fy søren, dette var verdt ventetiden!

Etter å ha spilt noen timer kan jeg si følgende om gitaren: Det er rett og slett vanskelig å legge den fra seg. Jeg har hatt flere gitarer fra Ibanez før, og spilt flere jeg ikke har hatt i eie, men jeg kan med hånden på hjertet si at dette er den beste Ibanezen jeg har hatt i hendene. Tech-arbeidet til Rich Harris er kjent for å være legendarisk, og han har her løftet en gitar som allerede er strålende fra fabrikk opp til et nivå som jeg kun har sett maken til i boutique-klassen, med gitarer som koster flere titusener mer. Den spiller perfekt. Dette er definitivt en keeper, og jeg kommer til å handle fra ham igjen.

Og apropos kjøpsprosessen. Rich er strålende å gjøre handel med, og jeg kan virkelig anbefale Ibanez Rules til alle som måtte være på utkikk etter Ibanez. Han svarte lynkjapt på mailene mine - noen ganger innen minuttet. Jeg valgte ut den jeg ville ha fra bilder av de to han hadde på lager, og etter jeg bestemte meg for hvilken type frakt og hvilket service-nivå jeg ville ha sendte han meg en faktura på Paypal, og handelen var i boks. Han er kjapp og effektiv, høflig men samtidig kort og konsis. Gitaren kom frem meget godt pakket i en ytterboks av papp og bobleplast rundt "hardshell"-kassen fra Ibanez, og inni denne var det mer bobleplast over gitaren slik at den satt stramt og trygt. Den kom med andre ord frem i plettfri tilstand.

Men nok prat! Her er noen bilder:

27359739488_eb72fd00bf_b.jpg


41234229311_140615d844_b.jpg


26360874267_2a5a5df372_b.jpg


41234237031_0686479cd7_b.jpg


26361654787_843d78b7ce_b.jpg


27359756618_8b1635c070_b.jpg


27359759988_0a9c18015a_b.jpg


27359765658_c1910429fb_b.jpg


41234238471_179970ebb5_b.jpg


26360873367_a5df08b093_b.jpg


41234236101_14c2db6668_b.jpg


27359767238_85f5f7afd4_b.jpg
 
Redigert:
Fikk ny gitar i dag! Ibanez RG652 Prestige Antique White. Bestilte denne for litt over en måned siden fra Rich Harris' Ibanez Rules. Den lange ventetiden var delvis fordi han hadde ca. tre uker arbeidskø i verkstedet sitt, hvor jeg bestilte "Silver Tier" setup, og delvis fordi posten stanset opp i påsken.

Men fy søren, dette var verdt ventetiden!

Etter å ha spilt noen timer kan jeg si følgende om gitaren: Det er rett og slett vanskelig å legge den fra seg. Jeg har hatt flere gitarer fra Ibanez før, og spilt flere jeg ikke har hatt i eie, men jeg kan med hånden på hjertet si at dette er den beste Ibanezen jeg har hatt i hendene. Tech-arbeidet til Rich Harris er kjent for å være legendarisk, og han har her løftet en gitar som allerede er strålende fra fabrikk opp til et nivå som jeg kun har sett maken til i boutique-klassen, med gitarer som koster flere titusener mer. Den spiller perfekt. Dette er definitivt en keeper, og jeg kommer til å handle fra ham igjen.

Og apropos kjøpsprosessen. Rich er strålende å gjøre handel med, og jeg kan virkelig anbefale Ibanez Rules til alle som måtte være på utkikk etter Ibanez. Han svarte lynkjapt på mailene mine - noen ganger innen minuttet. Jeg valgte ut den jeg ville ha fra bilder av de to han hadde på lager, og etter jeg bestemte meg for hvilken type frakt og hvilket service-nivå jeg ville ha sendte han meg en faktura på Paypal, og handelen var i boks. Han er kjapp og effektiv, høflig men samtidig kort og konsis. Gitaren kom frem meget godt pakket i en ytterboks av papp og bobleplast rundt "hardshell"-kassen fra Ibanez, og inni denne var det mer bobleplast over gitaren slik at den satt stramt og trygt. Den kom med andre ord frem i plettfri tilstand.

Men nok prat! Her er noen bilder:

27359739488_eb72fd00bf_b.jpg


41234229311_140615d844_b.jpg


26360874267_2a5a5df372_b.jpg


41234237031_0686479cd7_b.jpg


26361654787_843d78b7ce_b.jpg


27359756618_8b1635c070_b.jpg


27359759988_0a9c18015a_b.jpg


27359765658_c1910429fb_b.jpg


41234238471_179970ebb5_b.jpg


26360873367_a5df08b093_b.jpg


41234236101_14c2db6668_b.jpg


27359767238_85f5f7afd4_b.jpg

Grattis med ny lekkerbisk!

Også med original Edge tremolo da :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Noen vintage-gitar bilder å dele? Som vintage klokker er det jo noe spesielt med vintage gitarer.
 
Hjelp!
Jeg må ha en forsterker, og ideelt skulle jeg hatt en Matchless SC-15. Men, den koster en ny Speedy så mtp hvor lite jeg skal bruke den er det fullstendig uforsvarlig når jeg skal redegjøre på hjemmebane.
Noen som har et tips til noe som kan være i nærheten, men som koster (helst godt) under 10k? Evt noen som har en brukt SC-15 som kan gå mot en brukt Speedy, hehe?

Takker for hjelp!
 
Hjelp!
Jeg må ha en forsterker, og ideelt skulle jeg hatt en Matchless SC-15. Men, den koster en ny Speedy så mtp hvor lite jeg skal bruke den er det fullstendig uforsvarlig når jeg skal redegjøre på hjemmebane.
Noen som har et tips til noe som kan være i nærheten, men som koster (helst godt) under 10k? Evt noen som har en brukt SC-15 som kan gå mot en brukt Speedy, hehe?

Takker for hjelp!

Matchless er heftig, men altfor dyrt. Jeg ville vurdert en VOX AC-30. Mulig disse kommer i 15w også. Eventuelt er jo en attenuator gull verdt for å tyne maks med lavt volum. Litt avhengig av hva slags musikk du spiller, så ville jeg også sett nærmere på Blackstar HT-serien og Mesa Boogie. Mesa er dyrt, men sabla bra. Spell høyt!
 
Matchless er heftig, men altfor dyrt. Jeg ville vurdert en VOX AC-30. Mulig disse kommer i 15w også. Eventuelt er jo en attenuator gull verdt for å tyne maks med lavt volum. Litt avhengig av hva slags musikk du spiller, så ville jeg også sett nærmere på Blackstar HT-serien og Mesa Boogie. Mesa er dyrt, men sabla bra. Spell høyt!
Takker! Og veldig glad for akkurat den anbefalingen. Fant en relativt rimelig AC30 på Finn, så nå får vi se hvordan det går. Skulle gjerne spelt høyt, men der spiller rekkehus, kone og mini ikke akkurat på lag... Men, spilles skal det! Gleder meg til å teste, gir en lyd her når jeg har fått den opp...
 
Takker! Og veldig glad for akkurat den anbefalingen. Fant en relativt rimelig AC30 på Finn, så nå får vi se hvordan det går. Skulle gjerne spelt høyt, men der spiller rekkehus, kone og mini ikke akkurat på lag... Men, spilles skal det! Gleder meg til å teste, gir en lyd her når jeg har fått den opp...

Det var da pikant.... Fått den opp... Hihi.

Kjøp en attenuator (volumbegrenser). Jeg brukte noen kroner på det, og da kan du skru full guffe med full rørvreng at både nabolag, husfruer og minier smiler fornøyd inn i natten. Og du, du gliser der du føler deg som Jimi Hendrix på Monterey i ‘67.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky
Det var da pikant.... Fått den opp... Hihi.

Kjøp en attenuator (volumbegrenser). Jeg brukte noen kroner på det, og da kan du skru full guffe med full rørvreng at både nabolag, husfruer og minier smiler fornøyd inn i natten. Og du, du gliser der du føler deg som Jimi Hendrix på Monterey i ‘67.
47677799-7F1F-4A4F-AF82-19BE34544FA6.jpeg

Der var den oppe å stå...
Angående attenuator; har du en anbefaling? Ser det er en del forskjellig der ute, og at de har litt forskjellig bruksområde og egenskaper. For meg er det volumreduksjon som er det primære. Hvis det gir meg noen fordeler mtp DI til lydkort så er det en bonus...
 
Rivera Rock Crusher er utrolig bra. Finnes i flere varianter, men er noe kostbar. Det viktigste er at du beholder tonen når volumet reduseres.

Med ES og AC-30, så forventer jeg nesten noe Oasis fra deg...
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky og gulenissen
Rivera Rock Crusher er utrolig bra. Finnes i flere varianter, men er noe kostbar. Det viktigste er at du beholder tonen når volumet reduseres.

Med ES og AC-30, så forventer jeg nesten noe Oasis fra deg...
Takk for tips!
Hehe, hørte på Oasis også i hin gårde, men aldri noen favoritt... Du kan sjekke ut Kolokovsky på Spotify eller iTunes hvis du gidder:)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Vis vedlegg 103385
Der var den oppe å stå...
Angående attenuator; har du en anbefaling? Ser det er en del forskjellig der ute, og at de har litt forskjellig bruksområde og egenskaper. For meg er det volumreduksjon som er det primære. Hvis det gir meg noen fordeler mtp DI til lydkort så er det en bonus...
...nå ligger den til salgs på KS. Løp og kjøp!
 
En av faktorene som påvirker tonen og spillefølelsen mest er plekteret. Utformingen, materialet og tykkelsen har mye å si for hvordan anslaget blir, hvordan strengene synger ut og hvordan det hele føles.

I den forbindelse tenkte jeg å dele noen tanker om de nye Flow-plekterne fra Dunlop.

Jeg mottok en pakke med standard size 0,88mm fra Thomann i dag, og etter et par timer med spilling kan jeg si at jeg liker dem godt. De avrundede skuldrene gjør at plekteret glir over strengene som en drøm, og de lever definitivt opp til navnet sitt på dette feltet. Lyden fra strengene blir dog noe flatere og gir litt mindre overtoner enn hva man får med de mindre og spissere Jazz III plektrene. Tuppen er mer avrundet og gir ikke det samme "bittet" til anslaget. Flow er også en del større enn Jazz III, noe som forsåvidt gir en god trygghet i grepet, men den økte størrelsen og bredden gjør samtidig at man ofrer noe fin kontroll og agilitet. Det oppleves rett og slett litt mer "numment" i hånden sammenlignet med Jazz III - som om litt av følelsen av direkte kontakt med strengene er borte. Man forandrer jo subtilt grepet rundt plekteret hele tiden når man spiller, og størrelsen gjør at Flow-plekteret blir sittende låst i én posisjon i større grad enn jeg liker. Selve gripeteksturen er dog fantastisk, og det sitter virkelig som støpt mellom fingene når man spiller. Det skal mye til for at det glipper ut av hånden!

Nå skal det sies at jeg har brukt Jazz III i over ti år, og å bruke dette føles omtrent like naturlig som å puste for meg. Jazz III vippes altså ikke av tronen denne gang, men det var interessant å teste ut noe nytt. :)


24549088003.MAIN.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan og Vidar
En av faktorene som påvirker tonen og spillefølelsen mest er plekteret. Utformingen, materialet og tykkelsen har mye å si for hvordan anslaget blir, hvordan strengene synger ut og hvordan det hele føles.

I den forbindelse tenkte jeg å dele noen tanker om de nye Flow-plekterne fra Dunlop.

Jeg mottok en pakke med standard size 0,88mm fra Thomann i dag, og etter et par timer med spilling kan jeg si at jeg liker dem godt. De avrundede skuldrene gjør at plekteret glir over strengene som en drøm, og de lever definitivt opp til navnet sitt på dette feltet. Lyden fra strengene blir dog noe flatere og gir litt mindre overtoner enn hva man får med de mindre og spissere Jazz III plektrene. Tuppen er mer avrundet og gir ikke det samme "bittet" i anslaget. Flow er også en del større enn Jazz III, noe som forsåvidt gir en god trygghet i grepet, men den økte størrelsen og bredden gjør samtidig at man ofrer noe fin kontroll og agilitet i anslagene. Det oppleves rett og slett litt "numment" sammenlignet med Jazz III - som om litt av den direkte kontakten med strengene er borte, og et slør er plassert mellom. Man forandrer jo subtilt grepet rundt plekteret hele tiden når man spiller, og størrelsen gjør at Flow-plekteret sitter låst i én posisjon i hånden i større grad enn jeg liker. Selve gripeteksturen er dog fantastisk, og det sitter virkelig som støpt mellom fingene når man spiller. Det skal mye til for at det glipper ut av hånden!

Nå skal det sies at jeg har brukt Jazz III i over ti år, og å bruke dette føles omtrent like naturlig som å puste for meg. Jazz III vippes altså ikke av tronen denne gang, men det var interessant å teste ut noe nytt. :)


24549088003.MAIN.jpg

Interessant post. :)
Jeg har brukt Gator Grip i årevis - kanskje på tide å prøve noe ut noe nytt. Men samtidig, er jo fortsatt strålende fornøyd. :)

dunlop-417p-gator-grip-violet-0-96mm-12-pack-_1_GIT0022263-000.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321