En av faktorene som påvirker tonen og spillefølelsen mest er plekteret. Utformingen, materialet og tykkelsen har mye å si for hvordan anslaget blir, hvordan strengene synger ut og hvordan det hele føles.
I den forbindelse tenkte jeg å dele noen tanker om de nye Flow-plekterne fra Dunlop.
Jeg mottok en pakke med standard size 0,88mm fra Thomann i dag, og etter et par timer med spilling kan jeg si at jeg liker dem godt. De avrundede skuldrene gjør at plekteret glir over strengene som en drøm, og de lever definitivt opp til navnet sitt på dette feltet. Lyden fra strengene blir dog noe flatere og gir litt mindre overtoner enn hva man får med de mindre og spissere Jazz III plektrene. Tuppen er mer avrundet og gir ikke det samme "bittet" i anslaget. Flow er også en del større enn Jazz III, noe som forsåvidt gir en god trygghet i grepet, men den økte størrelsen og bredden gjør samtidig at man ofrer noe fin kontroll og agilitet i anslagene. Det oppleves rett og slett litt "numment" sammenlignet med Jazz III - som om litt av den direkte kontakten med strengene er borte, og et slør er plassert mellom. Man forandrer jo subtilt grepet rundt plekteret hele tiden når man spiller, og størrelsen gjør at Flow-plekteret sitter låst i én posisjon i hånden i større grad enn jeg liker. Selve gripeteksturen er dog fantastisk, og det sitter virkelig som støpt mellom fingene når man spiller. Det skal mye til for at det glipper ut av hånden!
Nå skal det sies at jeg har brukt Jazz III i over ti år, og å bruke dette føles omtrent like naturlig som å puste for meg. Jazz III vippes altså ikke av tronen denne gang, men det var interessant å teste ut noe nytt.