Den store Certina-tråden

Nydelig! Men kan noen fortelle dem at vi trenger en 38-40mm-versjon!?

Fine proporsjoner på denne i 39 mm, skulle gjerne sett den med clean skive og indekser i stål.


B2CF0CC1-3806-49C8-A3D5-997C84E7B67F.jpeg
88186E30-0BF9-4D38-BB36-E8C353835C6C.jpeg
6694F442-C75D-4E4D-810D-D7717F97E3BC.jpeg
6694F442-C75D-4E4D-810D-D7717F97E3BC.jpeg
Ø
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Fine proporsjoner på denne i 39 mm, skulle gjerne sett den med clean skive og indekser i stål.


Ø

Kall meg gal, men jeg liker denne veldig godt. Klart jeg hadde foretrukket en mer pragmatisk utforming, men samtidig er det noe kjekt med en uforskammet jålete klokke. Gleder meg til å se den selv.

Apropos småjålete dameklokker fra Certina:

X6rdpKW.png


Denne synes jeg var rålekker på bilder. Selv om jeg ofte bruker små klokker på omkring 35mm, har jeg en mistanke om at denne med Ø 34.5 / 15mm lenke blir litt for liten. Den er riktignok intendert som en dameklokke, men utseendet (foruten dimensjoner?) og spesifikasjonene stemmer. Grunnet dårlig impulskontroll bør jeg til enhver tid ha noe som er bygget for vannbestandighet og sport.

(Sommeren i fjor var jeg på vei til Oslo sentrum for å handle, men pga. flott vær hoppet jeg av på Tåsen, og syklet heller til Skar Leir på bysykkel, iført penbukser med legg, av ull, skinnsko, og vintage gullfarget klokke på skinnrem. Slike innfall finner meg alt for ofte. Intet ur er trygt!!!)

Den jeg har, har uansett gitt meg tillit til både Certina som merke, og Powermatic 80 som et pålitelig urverk.
 
Takka være observante medlemmar her inne, så er det i dag 14 dagar sidan at eg kjøpte denne klokka: Certina DS PH 200M. Dette er altså den såkalla "Lady"-versjonen i 39 mm som er meir enn stort nok for meg. Kanskje ikkje ei klokke som alle fell for med diamantar og greier, men eg gjekk fullt inn for denne etter eg kom over den. Urmakaren hjelpte meg å setja på Artemreima eg hadde frå før, og dette har medverka til eit noko meir maskulint preg, tykkjer eg.

IMG_3465.JPG
IMG_3465.JPG
 
Den så kjempestilig ut. Veldig kult og særeget med den polerte kransen/kontrollringen (hva skal man kalle slikt på norsk?).


Sein respons, men har hatt klokka ein god månad no, og kan ikkje seia anna enn at denne klokka er eg særs nøgd med! Har rett og slett vorte glad i Certinaen min! Sjølv om den ser "forfina" ut, så er eg på ingen måte redd for å bruka den. Denne har vorte brukt kvar dag sidan kjøp og vil såleis verta brukt både på jobb, til anledningar der finstasen skal på og til jakt og anna mangslugne aktivitetar ute i det fri året rundt!
IMG_0421 (1).JPG
 
Kjekt å høre. Har hatt samme erfaringen selv, kjøpte denne 7. oktober (tror jeg?):
mtsuGAp.jpg


... og den har jeg gått med stort sett døgnet rundt siden den gang. Jeg er veldig glad i denne, men tror dessverre jeg må selge den i nær fremtid for å forsvare det som trolig vil bli et innkjøp, den nye DS-2 som jeg først fikk nyss om i dag:

Certina-DS-2-C024.407.11.051.00_SLD.png


Denne ser jo ut til å faktisk være perfekt. Retro stil. Skrukrone med 200 meters vannbestandighet. Powermatic 80, som jeg nå har så stor tillit til. Pen nok til dress - hvorfor henger jeg meg opp i dette? Jeg eier jo ikke dress...!

Jeg kan nok ikke forsvare å ha to dykkerur OG én "stilig" klokke som tåler vann. Jeg er alt for glad i Seiko Solar-klokka til å noengang kunne selge den.
 
Dyh8nqH.jpg


Da var denne i hus. Feriemodus reflektert i både antrekk og sittestilling...
Må tygge litt på om noe annet må vike for å gi plass!

Svært fornøyd med hvordan klokken føles. Kassen glimter godt i sollys og skiven har, tross sin slette og enkle utførelse, skiftende dybde. Forstår ikke hvordan, men i direkte lys ser den grå og matt ut, mens i lavt og indirekte lys ser den blank og svart ut.
Herlig buet safirglass!!!


-

Nå har denne på en kort uke virkelig fått kjørt seg med bading, kanotur, og et fall fra sykkel på asfalt.

SLhuPcp.jpg

Tommel opp! Går innen 5 sekunder av time.is - dvs. at jeg ikke har stilt den selv enda.
 
Redigert:
Etter en mnd. ventetid kom denne i dag. Utrolig mye klokke for 11K:)
Her får du wr til 200m, og da må en skrukrone til, 80t pr. i urverket, og DS-2 vibber fra originalen fra 60' tallet, meshlenke og skinnrem.
Ble tidl. klart at denne skulle ha rød skive. En frisk sak.
Klokka er 40mm og ganske tro mot den originale DS-2.

1257D545-B848-465B-9D8A-66898F4AADBC.jpeg


A91BC0DE-DD00-4530-B63D-8E1393353C50.png
86DD580B-391D-4A68-A550-892B577AB361.jpeg
B55D92BE-6942-4735-B4C9-EE15419EB72D.jpeg
 
Redigert:
Etter en mnd. ventetid kom denne i dag. Utrolig mye klokke for 11K:)
Her får du wr til 200m, og da må en skrukrone til, 80t pr. i urverket, og DS-2 vibber fra originalen fra 60' tallet, meshlenke og skinnrem.
Ble tidl. klart at denne skulle ha rød skive. En frisk sak.
Klokka er 40mm og ganske tro mot den originale DS-2.

Vis vedlegg 310236Vis vedlegg 310237Vis vedlegg 310238
Gratulera med flott klokke! Det er berre å slå fast at det er særs mykje klokkeglede i ein DS-2. Sjølv kjøpte eg DS PH200 på nyåret, og nå vurderer eg å kjøpa DS-2 i grå eller raud, men fyrst vil eg sjå på den splitter nye DS-2+ før eg bestemmer meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Jeg har lagt min ut for salg, selv om jeg ikke egentlig har så lyst. Jeg har tenkt at jeg skal ha en GS Quartz-klokke, og føler det da blir uøkonomisk å fortsette å ha DS-2'en. Samtidig, vekker Certinaen betydelig sterkere følelser enn hele GS-katalogen. Jeg vil vel ikke egentlig ha automatisk urverk, viser det seg. Vanskelig dette her!
 
Ja, disse er morsomme og relativ sjeldne utgaver av vintage DS - også kalt Diver. Referanse er 5601-012 så vidt jeg vet og Caliber 25-65. Tror de ble produsert fra sent 50tal - denne er ca 1960.
Ble kjøpt hos en urmaker for noen år siden, den hadde da ligget i flere 10år i en skuff. Han tok full service på den samtid og byttet pakninger, krone og glass så den bæres av og til - gjerne på veteran og sportsbil treff
 
DS-2 vibber fra originalen fra 60' tallet, meshlenke og skinnrem.
Ble tidl. klart at denne skulle ha rød skive. En frisk sak.
Klokka er 40mm og ganske tro mot den originale DS-2.
Vis vedlegg 310236
Jeg digger at Certina ivaretar sin egen historie og er tro mot tidligere design. Ikke feil at det er en utvikling, men morsomt med en synlig rød tråd i tiden.
3BC55907-F7FF-4490-8C47-11D6C251950E.jpeg
9E678FF3-563B-4680-8304-8A5556ECCA15.jpeg