Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Lenge siden jeg har kjøpt klokke nå og vurderer en speedmaster. Har en seamaster fra før og tenkte speedmaster kunne passe fint. Jeg er imidlertid helt blank på speedmaster og trenger litt veiledning. Hvilke modeller bør jeg så på som er «rimelig» priset? ? Må på ingen måte være perfekt, siden jeg bruker klokken mine til hverdags og må regne med litt små riper osv.
Vurderer også reduced siden jeg har tynne håndledd, men den er liksom den klassiske speedmasteren.

10-20 år gamle speedmastere er vel ganske effektivt priset på bruktmarkedet typ chrono24 etc siden det er så mange av dem, gjetter jeg på? Starter på 35k omtrent der for de rimeligste annonsene ser det ut som. Og det er jo en av de mer tidløse designene som Omega bevisst ikke tukler så mye med, så standard hesalite speedmaster er hva den er selv om den er litt eldre. Hvis du ikke føler at du ha det nyeste urverket vel og merke.

Hvis det var meg ville jeg prøvd å spore opp en 3570.50 her på brukten på TS (want to buy-annonse?), evt ta en MVA-hit og kjøpe den brukt fra f.eks en ryddig japansk brukthandler på chrono24. Men burde være lett å finne en pent brukt speedie innenlands her. :)

Bare et poeng fra en med tynne håndledd til en annen: den nyeste lenka som kom siste 1-2 år(?) gjør at klokka føles slankere enn den har gjort tidligere år.

Jeg har en eldre speedmaster (2005 mod), det å kjøpe og sette på den nye lenka gjorde klokka merkbart mer bærbar for meg.
 
Redigert:
Takk for tips. Nyeste urverk er ikke noe poeng for meg, så 10-20 år gammel klokke er ikke noe problem bare den er velholdt.
jeg får prøve å få prøvd på hånda så seg jeg om den blir for stor for meg
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
9FCF0291-CAAC-41A5-AACF-DE16FD3B0068.jpeg

621AB5C4-FE92-42FA-B7EF-BE76E2C6615C.jpeg
75650BFE-7198-4F9D-8F9D-CE693D191E96.jpeg
 
Omega justerte ikke prisen på Speedmaster ved nyttår, men de klinket til med å øke prisen på service med friske 24%. Fra 8600,- til 10700,- for service på stål kronograf.
 
  • Wow
Reaksjoner: speedieThomas
Eller kanskje de har laget en med Breguet endekurve.
Kanskje, men ser ikke noe til det i videoen de har lagt ut.
https://www.instagram.com/reel/Cm8yM6TI_XJ/?utm_source=ig_web_copy_link
1672924284098.png


Enden av fjæren ser annerledes ut enn før.
1672925182423.png


Balansefjærer i silisium med breguetendekurve er ikke enkelt å lage, siden materialet ikke uten videre kan bøyes til den rette formen. Breguet har unngått problemet ved å lage fjæren i to deler.
1672925422050.png


Det finnes et Hong Kong-basert firma, Master Dynamic som har et europeisk patent på en metode for lage dem i ett stykke.

Kanskje det er en ny 5 Hz balanse à la Chrono Chime?
1672925509232.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kire