Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Begynner å bli voksen...

48F8F16B-14BA-46D1-970F-BD37F9736602.png
 
Hvordan liker du disse lenkene i forhold til Omegas standard lenke, evt i forhold til Uncle SEIKOs flatlink lenke?

Jeg har ikke kjøpt noen av de og har ikke lenke på min Speedmaster Pro.
Tydeligvis må man bli obs om hvis lenken tilpasser seg på kassen.
Forstner er historisk sett nærmere originalen vil jeg si og det er viktig for noen folk.
Men Uncle Seiko ser ut til å ha en versjon som tilpasser bedre til den tidligere Speedmaster med flat/rett end-links.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Den her kom reisende helt fra Japan rett før nyttår.
Ref. 3513.33.
Visstnok en "Japan only"-utgave, så det er neppe så veldig mange av denne her på berget.
Caliber 1152, som er basert på ETA/Valjoux 7750, et rent kronografverk i motsetning til "piggyback"- verket som benyttes i Reduced.
Skal etter sigende være en driftssikker sak.
Serienummeret tilsier 1999.

Noen flere her inne med ref. 3513 ?

IMG_20210125_205053.jpg
 
Redigert:
Bestillte akkurat den nye Speedien i UK med co axial, hesalite og lenke. Måtte betale hele kjøpesummen og levering blir etter 10-12 uker så må vel vente til april for levering. Betalte £5370 som er ca NOK 63500 etter dagens kurs, ikke mulig å få rabatt. Ser at veiledende pris i Norge er på NOK 68.200, ca 5000 kroner mer..

Mange syns at prisen på nye speedy er høy. Det kan man nok hevde, men man må også huske på at det har vært ganske mange endringer, de fleste av disse endringene gjør at klokka vil koste mer å produsere. Mer komplisert skive, bedre lenke, bedre verk med endel flere steiner, den har nå hacking, co-axial, bedre magnetiske egenskaper, detaljer som mer sofistikerte visere (domed hands?) og ikke minst Master Chronometer sertifisering så at den da koster 20% mer er vel ikke noen bombe selv om man kunne håpet på 10%... den gamle 1861 ble jo ofte solgt med rabatt så det er vel ikke rart at mange reagerer.

På den annen side kan man også hevde at det vel ikke finnes noen tilsvarende klokker med den kvaliteten som Speedien har til samme pris. F.eks koster Daytona nesten dobbelt så mye, greit den er selvsagt mer ettertraktet men er den dobbelt så bra? Tja. Og da har man ikke snakket om at Daytonaen i realiteten koster mye mye mer i det øyeblikket den har forlatt butikken! Andre merker som f.eks Zenith Chronomaster koster jo også endel mer.
 
Redigert:
Da var min første "klassiske" Speedy i hus :). Har tidligere eid en FOIS, en '57 og en Speedy Tuesday, men ingen av de har overlevd lenge i boksen. Hovedsaklig pga dårlig lesbarhet. Men likte absolutt FOIS-en best av de tre :). Hver gang har jeg tenkt at det skulle vært morsomt å testet en klassisk utgave med hvite visere. Nylig så jeg Apollo 13 på Netflix, og den skapte et enormt sug etter en måneklokke! Så dukket denne opp på TS: Komplett 3592 med den herlige komboen av hesalitt-glass foran og safirglass bak med innsyn til verket. Legg til fint patinert skive og 1479-lenken, og den var ikke til å motstå!
IMG_3448 2.jpg
 
Bestillte akkurat den nye Speedien i UK med co axial, hesalite og lenke. Måtte betale hele kjøpesummen og levering blir etter 10-12 uker så må vel vente til april for levering. Betalte £5370 som er ca NOK 63500 etter dagens kurs, ikke mulig å få rabatt. Ser at veiledende pris i Norge er på NOK 68.200, ca 5000 kroner mer..

Mange syns at prisen på nye speedy er høy. Det kan man nok hevde, men man må også huske på at det har vært ganske mange endringer, de fleste av disse endringene gjør at klokka vil koste mer å produsere. Mer komplisert skive, bedre lenke, bedre verk med endel flere steiner, den har nå hacking, co-axial, bedre magnetiske egenskaper, detaljer som mer sofistikerte visere (domed hands?) og ikke minst Master Chronometer sertifisering så at den da koster 20% mer er vel ikke noen bombe selv om man kunne håpet på 10%... den gamle 1861 ble jo ofte solgt med rabatt så det er vel ikke rart at mange reagerer.

På den annen side kan man også hevde at det vel ikke finnes noen tilsvarende klokker med den kvaliteten som Speedien har til samme pris. F.eks koster Daytona nesten dobbelt så mye, greit den er selvsagt mer ettertraktet men er den dobbelt så bra? Tja. Og da har man ikke snakket om at Daytonaen i realiteten koster mye mye mer i det øyeblikket den har forlatt butikken! Andre merker som f.eks Zenith Chronomaster koster jo også endel mer.

Er ikke kursen på 12.58-ish? 5370 GBP blir da 67.5k NOK. Regner med du fikk fratrukket engelsk moms/vat? Det blir jo 25% moms når den kommer inn. Svarer seg vel helst å kjøpe lokalt her?

Ellers enig med deg at prisjusteringen på nye Speedmaster kan rettferdiggjøres :)
 
Er ikke kursen på 12.58-ish? 5370 GBP blir da 67.5k NOK. Regner med du fikk fratrukket engelsk moms/vat? Det blir jo 25% moms når den kommer inn. Svarer seg vel helst å kjøpe lokalt her?

Ellers enig med deg at prisjusteringen på nye Speedmaster kan rettferdiggjøres :)

Kursen er nå 11.79 så det blir NOK 63338, kursen går endel opp og ned og pundet har vel styrket seg endel den siste tiden, var nede i ca 11.40 bare for et par uker siden, jeg bor i UK så 25% norsk moms slipper jeg heldigvis å slite med...

Når det gjelder å kjøpe momsfritt for så å eksportere ut av landet er det visstnok slutt med i UK fra 1.Januar, man kan kun gjøre dette ved at butikken sender gjenstanden rett til din adresse i utlandet. Før kunne man få klokka levert med kurer slik at man fikk den da man var inne på tax free området på flyplassen, og det var da opp til den enkelte å tolle den inn i det landet man skulle til. Regner med at de aller fleste "glemte" dette, slik at man fikk seg f.eks en klokke momsfritt. Det er også slutt på å handle momsfritt på selve flyplassen, vet ikke om dette gjelder de tradisjonelle tax free varer som alkohol etc på flyplasser i UK. Når det gjelder å ta inn tax free til UK så er kvoten på alkohol etc av en eller annen grunn endret, og kvoten er nå så stor at man neppe klarer å bære halvparten av alt man kan ta inn av sprit, vin og øl så det blir garantert svære tax free butikker på fransk jord der briter kan fylle bilen.
 
Redigert:
Da var min første "klassiske" Speedy i hus :). Har tidligere eid en FOIS, en '57 og en Speedy Tuesday, men ingen av de har overlevd lenge i boksen. Hovedsaklig pga dårlig lesbarhet. Men likte absolutt FOIS-en best av de tre :). Hver gang har jeg tenkt at det skulle vært morsomt å testet en klassisk utgave med hvite visere. Nylig så jeg Apollo 13 på Netflix, og den skapte et enormt sug etter en måneklokke! Så dukket denne opp på TS: Komplett 3592 med den herlige komboen av hesalitt-glass foran og safirglass bak med innsyn til verket. Legg til fint patinert skive og 1479-lenken, og den var ikke til å motstå!
Vis vedlegg 231956
Aj, aj, aj... Den der var virkelig flott. Gratulerer med en veldig fin versjon av Speedyen!
 
Byttet du selv, eller satt du en urmaker til jobben? Og, bygger baklokket mere i høyden enn orginallokket?

Jeg byttet selv. Usikker på om det bygger mer i høyden. Jeg la ikke spesielt merke til det etter at jeg satte på det nye baklokket i hvert fall, så jeg vil tro at det ikke er så veldig stor forskjell.
 
Jeg byttet selv. Usikker på om det bygger mer i høyden. Jeg la ikke spesielt merke til det etter at jeg satte på det nye baklokket i hvert fall, så jeg vil tro at det ikke er så veldig stor forskjell.
Takk for svar! Følger med verktøy for å skru av/på baklokket?
 
Takk for svar! Følger med verktøy for å skru av/på baklokket?
Nei, verktøy følger ikke med. Jeg brukte en relativt enkel kasseåpner jeg hadde liggende. Jeg var rimelig nervøs for å glippe taket og ripe opp baklokket men det gikk bra. Anbefaler likevel å kjøpe noe som er bedre enn det aller billigste.
Jeg passet også på å få det så støvfritt som mulig rundt meg, og brukte hansker for å ikke få fingermerker på innsida av glasset.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrMstone
Hei, lurte på om noen i denne tråden har vært innom en Omega forhandler og forhørt seg noe om eventuell ventetid rundt den nye Omega speedmaster silver snoopy edition? Har forelsket meg helt i denne, men har dessverre ingen historikk hos en forhandler. Så lurer på om man kan gå rett inn å få kjøpt den, eller om det vil være lik håpløst som om jeg skulle skrevet meg på en venteliste til en submariner fks?
 
Hei, lurte på om noen i denne tråden har vært innom en Omega forhandler og forhørt seg noe om eventuell ventetid rundt den nye Omega speedmaster silver snoopy edition? Har forelsket meg helt i denne, men har dessverre ingen historikk hos en forhandler. Så lurer på om man kan gå rett inn å få kjøpt den, eller om det vil være lik håpløst som om jeg skulle skrevet meg på en venteliste til en submariner fks?
Jeg var innom Bjerke før mutanten kom og spurte om denne og nye moonwatch. På det tidspunktet hadde de ikke fått inn noen snoopy og de visste heller ikke noe spesifikt om ankomst. Så, det virker ikke som om det vil bli slik (med det første, i hvert fall) at man bare kan gå inn og plukke den opp. Men, når det er sagt, har jeg heller ikke forstått det slik at det vil bli liste-tilstander som med det andre merket du nevner. Jeg vil tro du nok fint vil kunne bestille denne uten noe historikk, men at det likevel vil ta tid før du får den. Lykke til! Og post her når den er kommet;)