Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Bildene er fra november 2020 på ISS.
Mannen følges opp her.
cosm1.jpg
cosm2.jpg
cosm3.jpg
cosm4.jpg
cosm5.jpg
cosm6.jpg

EVA video.

Det

Hvorfor er står det i manualen at klokken ikke skal utsettes for "ekstreme" temperaturer (lavere enn 0 grader) er det ikke sinnsykt kaldt ute i rommet?

Temperaturene i rommet skifter med sol eksponering, men i mørket blir det ned til -157 C (sier NASA).

Manualen er sikkert basert på en garanti Omega gir, ikke på de reel testene som ble gjort av NASA / Roscosmos eller hva klokken og urverket tåler i virkelighet.

1965 NASA testene beskrevet under:
The NASA Tests and the Speedmaster.png

Ingen fabrikant skal garantere en vanlig "beater" klokke for eksperimentering men...

En del år siden lå jeg min Marathon SAR (med 2824-2 ETA) å sove ut i kulden en hel natt : temperaturen ble mellom -11 og -13C.
På morgen gikk klokken helt bra med minus 5 sekunder eller noe sånn.
Spør du Marathon, skal de selvsagt ikke anbefale slik test eller garantere noe.

Omega Speedmasteren ble testet senere og er den mest testet klokken som fins.
Også når klokken sitter på deg, blir den oppvarmet av kroppen din og ikke 100% utsatt til utetemperaturen.

Jeg har ofte vært på trugetur med min Speedmaster med temperaturer fra -10 til -20 : uten problem.
Speed-fjell.jpg

Speed..jpg

Temperaturene i rommet skifter med sol eksponering, men i mørket blir det ned til -157 C (sier NASA).

Manualen er sikkert basert på en garanti Omega gir, ikke på de reel testene som ble gjort av NASA / Roscosmos eller hva klokken og urverket tåler i virkelighet.

1965 NASA testene beskrevet under:
Vis vedlegg 230704

Ingen fabrikant skal garantere en vanlig "beater" klokke for eksperimentering men...

En del år siden lå jeg min Marathon SAR (med 2824-2 ETA) å sove ut i kulden en hel natt : temperaturen ble mellom -11 og -13C.
På morgen gikk klokken helt bra med minus 5 sekunder eller noe sånn.
Spør du Marathon, skal de selvsagt ikke anbefale slik test eller garantere noe.

Omega Speedmasteren ble testet senere og er den mest testet klokken som fins.
Også når klokken sitter på deg, blir den oppvarmet av kroppen din og ikke 100% utsatt til utetemperaturen.

Jeg har ofte vært på trugetur med min Speedmaster med temperaturer fra -10 til -20 : uten problem.
Vis vedlegg 230705
Vis vedlegg 230706
Makes sense. Takk. Kule bilder!

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Hvordan liker du disse lenkene i forhold til Omegas standard lenke, evt i forhold til Uncle SEIKOs flatlink lenke?

Jeg har ikke kjøpt noen av de og har ikke lenke på min Speedmaster Pro.
Tydeligvis må man bli obs om hvis lenken tilpasser seg på kassen.
Forstner er historisk sett nærmere originalen vil jeg si og det er viktig for noen folk.
Men Uncle Seiko ser ut til å ha en versjon som tilpasser bedre til den tidligere Speedmaster med flat/rett end-links.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Den her kom reisende helt fra Japan rett før nyttår.
Ref. 3513.33.
Visstnok en "Japan only"-utgave, så det er neppe så veldig mange av denne her på berget.
Caliber 1152, som er basert på ETA/Valjoux 7750, et rent kronografverk i motsetning til "piggyback"- verket som benyttes i Reduced.
Skal etter sigende være en driftssikker sak.
Serienummeret tilsier 1999.

Noen flere her inne med ref. 3513 ?

IMG_20210125_205053.jpg

Redigert:
Bestillte akkurat den nye Speedien i UK med co axial, hesalite og lenke. Måtte betale hele kjøpesummen og levering blir etter 10-12 uker så må vel vente til april for levering. Betalte £5370 som er ca NOK 63500 etter dagens kurs, ikke mulig å få rabatt. Ser at veiledende pris i Norge er på NOK 68.200, ca 5000 kroner mer..

Mange syns at prisen på nye speedy er høy. Det kan man nok hevde, men man må også huske på at det har vært ganske mange endringer, de fleste av disse endringene gjør at klokka vil koste mer å produsere. Mer komplisert skive, bedre lenke, bedre verk med endel flere steiner, den har nå hacking, co-axial, bedre magnetiske egenskaper, detaljer som mer sofistikerte visere (domed hands?) og ikke minst Master Chronometer sertifisering så at den da koster 20% mer er vel ikke noen bombe selv om man kunne håpet på 10%... den gamle 1861 ble jo ofte solgt med rabatt så det er vel ikke rart at mange reagerer.

På den annen side kan man også hevde at det vel ikke finnes noen tilsvarende klokker med den kvaliteten som Speedien har til samme pris. F.eks koster Daytona nesten dobbelt så mye, greit den er selvsagt mer ettertraktet men er den dobbelt så bra? Tja. Og da har man ikke snakket om at Daytonaen i realiteten koster mye mye mer i det øyeblikket den har forlatt butikken! Andre merker som f.eks Zenith Chronomaster koster jo også endel mer.

Redigert:
Da var min første "klassiske" Speedy i hus :). Har tidligere eid en FOIS, en '57 og en Speedy Tuesday, men ingen av de har overlevd lenge i boksen. Hovedsaklig pga dårlig lesbarhet. Men likte absolutt FOIS-en best av de tre :). Hver gang har jeg tenkt at det skulle vært morsomt å testet en klassisk utgave med hvite visere. Nylig så jeg Apollo 13 på Netflix, og den skapte et enormt sug etter en måneklokke! Så dukket denne opp på TS: Komplett 3592 med den herlige komboen av hesalitt-glass foran og safirglass bak med innsyn til verket. Legg til fint patinert skive og 1479-lenken, og den var ikke til å motstå!
IMG_3448 2.jpg

Bestillte akkurat den nye Speedien i UK med co axial, hesalite og lenke. Måtte betale hele kjøpesummen og levering blir etter 10-12 uker så må vel vente til april for levering. Betalte £5370 som er ca NOK 63500 etter dagens kurs, ikke mulig å få rabatt. Ser at veiledende pris i Norge er på NOK 68.200, ca 5000 kroner mer..

Mange syns at prisen på nye speedy er høy. Det kan man nok hevde, men man må også huske på at det har vært ganske mange endringer, de fleste av disse endringene gjør at klokka vil koste mer å produsere. Mer komplisert skive, bedre lenke, bedre verk med endel flere steiner, den har nå hacking, co-axial, bedre magnetiske egenskaper, detaljer som mer sofistikerte visere (domed hands?) og ikke minst Master Chronometer sertifisering så at den da koster 20% mer er vel ikke noen bombe selv om man kunne håpet på 10%... den gamle 1861 ble jo ofte solgt med rabatt så det er vel ikke rart at mange reagerer.

På den annen side kan man også hevde at det vel ikke finnes noen tilsvarende klokker med den kvaliteten som Speedien har til samme pris. F.eks koster Daytona nesten dobbelt så mye, greit den er selvsagt mer ettertraktet men er den dobbelt så bra? Tja. Og da har man ikke snakket om at Daytonaen i realiteten koster mye mye mer i det øyeblikket den har forlatt butikken! Andre merker som f.eks Zenith Chronomaster koster jo også endel mer.

Er ikke kursen på 12.58-ish? 5370 GBP blir da 67.5k NOK. Regner med du fikk fratrukket engelsk moms/vat? Det blir jo 25% moms når den kommer inn. Svarer seg vel helst å kjøpe lokalt her?

Ellers enig med deg at prisjusteringen på nye Speedmaster kan rettferdiggjøres :)