Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Er ikke kursen på 12.58-ish? 5370 GBP blir da 67.5k NOK. Regner med du fikk fratrukket engelsk moms/vat? Det blir jo 25% moms når den kommer inn. Svarer seg vel helst å kjøpe lokalt her?

Ellers enig med deg at prisjusteringen på nye Speedmaster kan rettferdiggjøres :)

Kursen er nå 11.79 så det blir NOK 63338, kursen går endel opp og ned og pundet har vel styrket seg endel den siste tiden, var nede i ca 11.40 bare for et par uker siden, jeg bor i UK så 25% norsk moms slipper jeg heldigvis å slite med...

Når det gjelder å kjøpe momsfritt for så å eksportere ut av landet er det visstnok slutt med i UK fra 1.Januar, man kan kun gjøre dette ved at butikken sender gjenstanden rett til din adresse i utlandet. Før kunne man få klokka levert med kurer slik at man fikk den da man var inne på tax free området på flyplassen, og det var da opp til den enkelte å tolle den inn i det landet man skulle til. Regner med at de aller fleste "glemte" dette, slik at man fikk seg f.eks en klokke momsfritt. Det er også slutt på å handle momsfritt på selve flyplassen, vet ikke om dette gjelder de tradisjonelle tax free varer som alkohol etc på flyplasser i UK. Når det gjelder å ta inn tax free til UK så er kvoten på alkohol etc av en eller annen grunn endret, og kvoten er nå så stor at man neppe klarer å bære halvparten av alt man kan ta inn av sprit, vin og øl så det blir garantert svære tax free butikker på fransk jord der briter kan fylle bilen.

Redigert:
20210129_140429.jpg

Da var min første "klassiske" Speedy i hus :). Har tidligere eid en FOIS, en '57 og en Speedy Tuesday, men ingen av de har overlevd lenge i boksen. Hovedsaklig pga dårlig lesbarhet. Men likte absolutt FOIS-en best av de tre :). Hver gang har jeg tenkt at det skulle vært morsomt å testet en klassisk utgave med hvite visere. Nylig så jeg Apollo 13 på Netflix, og den skapte et enormt sug etter en måneklokke! Så dukket denne opp på TS: Komplett 3592 med den herlige komboen av hesalitt-glass foran og safirglass bak med innsyn til verket. Legg til fint patinert skive og 1479-lenken, og den var ikke til å motstå!
Vis vedlegg 231956
Aj, aj, aj... Den der var virkelig flott. Gratulerer med en veldig fin versjon av Speedyen!

Byttet du selv, eller satt du en urmaker til jobben? Og, bygger baklokket mere i høyden enn orginallokket?

Jeg byttet selv. Usikker på om det bygger mer i høyden. Jeg la ikke spesielt merke til det etter at jeg satte på det nye baklokket i hvert fall, så jeg vil tro at det ikke er så veldig stor forskjell.

Jeg byttet selv. Usikker på om det bygger mer i høyden. Jeg la ikke spesielt merke til det etter at jeg satte på det nye baklokket i hvert fall, så jeg vil tro at det ikke er så veldig stor forskjell.
Takk for svar! Følger med verktøy for å skru av/på baklokket?

Takk for svar! Følger med verktøy for å skru av/på baklokket?
Nei, verktøy følger ikke med. Jeg brukte en relativt enkel kasseåpner jeg hadde liggende. Jeg var rimelig nervøs for å glippe taket og ripe opp baklokket men det gikk bra. Anbefaler likevel å kjøpe noe som er bedre enn det aller billigste.
Jeg passet også på å få det så støvfritt som mulig rundt meg, og brukte hansker for å ikke få fingermerker på innsida av glasset.

• Liker
Reaksjoner: MrMstone
Hei, lurte på om noen i denne tråden har vært innom en Omega forhandler og forhørt seg noe om eventuell ventetid rundt den nye Omega speedmaster silver snoopy edition? Har forelsket meg helt i denne, men har dessverre ingen historikk hos en forhandler. Så lurer på om man kan gå rett inn å få kjøpt den, eller om det vil være lik håpløst som om jeg skulle skrevet meg på en venteliste til en submariner fks?

Hei, lurte på om noen i denne tråden har vært innom en Omega forhandler og forhørt seg noe om eventuell ventetid rundt den nye Omega speedmaster silver snoopy edition? Har forelsket meg helt i denne, men har dessverre ingen historikk hos en forhandler. Så lurer på om man kan gå rett inn å få kjøpt den, eller om det vil være lik håpløst som om jeg skulle skrevet meg på en venteliste til en submariner fks?
Jeg var innom Bjerke før mutanten kom og spurte om denne og nye moonwatch. På det tidspunktet hadde de ikke fått inn noen snoopy og de visste heller ikke noe spesifikt om ankomst. Så, det virker ikke som om det vil bli slik (med det første, i hvert fall) at man bare kan gå inn og plukke den opp. Men, når det er sagt, har jeg heller ikke forstått det slik at det vil bli liste-tilstander som med det andre merket du nevner. Jeg vil tro du nok fint vil kunne bestille denne uten noe historikk, men at det likevel vil ta tid før du får den. Lykke til! Og post her når den er kommet;)

Var innom Omega-AD senest i går, ryktene sier at det begynner å gå tregt med leveringene der også...

De var svært usikre på når den nye Speedy’n ville komme, og Snoopy tror jeg uansett er litt vanskelig å få tak i.

Om det skyldes Covid-19, eller om Omega prøver seg på en «Rolex», er jeg usikker på @Hansern og @urtid :)

Det er i hvert fall en kjensgjerning at Omega reduserer antall forhandlere og skrur opp prisene, men jeg tviler på at de har baller nok til å strupe produksjonen!

• Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Var innom Omega-AD senest i går, ryktene sier at det begynner å gå tregt med leveringene der også...

De var svært usikre på når den nye Speedy’n ville komme, og Snoopy tror jeg uansett er litt vanskelig å få tak i.

Om det skyldes Covid-19, eller om Omega prøver seg på en «Rolex», er jeg usikker på @Hansern og @urtid :)

Det er i hvert fall en kjensgjerning at Omega reduserer antall forhandlere og skrur opp prisene, men jeg tviler på at de har baller nok til å strupe produksjonen!
Og jeg som sitter og drømmer om den nye speedyen...:confused:

Jeg bestilte den nye speedien her i UK for ca 3 uker siden, og ble forespeilt 6-10 ukers leveringstid. Men til min overraskelse kom en mail i går om at klokka er på vei, og at den skal leveres hjem til meg i morgen. Kjøpte utgaven med hesalite og lenke. Har sett endel reviews og videoer på YouTube om denne, og en YouTubefyr i Italia kunne melde at han hadde sett på fire utgaver av 3861 speedien hos en forhandler i Venezia, og at han var skuffet og den. Grunnen er at på alle de utgavene han sjekket ut var det skarpe kanter på kassen, undersiden av kassen, og undersiden av lenka, og at han hadde sjekket med andre som hadde mottatt klokka at dette ser ut til å være et problem. Han merket dette godt da han tok på seg klokka at de skarpe kantene skrapet opp huden.

Skuffende dersom Omega ikke har klart å produsere en klokke til den prisen med en finish som dette, så det blir spennende å se når klokka dukker opp i morgen.

• Liker
Reaksjoner: urtid og netrom71
Da var klokka i hus, kan melde at klokka faktisk har skarpe kanter på undersiden av kassen, iallefall betydelig skarpere enn min lite brukte 2006 1861. Lenka er ikke så ille og faktisk ikke verre enn min gamle 1171 lenke fra 80'tallet. Vet ikke om det er så "alvorlig" at jeg skal ta kontakt med Watches of Switzerland, vi får se.

Her er noen bilder, boksen er jo mindre enn den gamle Speedmasteren, men fortsatt svær i forhold til Rolex bokser og det som er vanlig for andre klokker;

1cMqmfQ.jpg

WyBNHbD.jpg

8OZf1rl.jpg

6wW5FDU.jpg

kgDuJWk.jpg

A1aM7aD.jpg

VB9wp1C.jpg

bGNjRgf.jpg

Og her sammen med min 1861 fra 2006 på "vintage" 1171 lenke:

M0VTYxK.jpg