Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Heisann!

Er det noen av dere som tilfeldigvis har erfaringer med Speedmaster Date-modellene?

Kikker nemlig litt på den som heter "323.30.40.40.06.001", men det eneste jeg klarer å finne på nettet er folk som spekulerer i hvilket urverk "Caliber 3304" faktisk stammer fra. Har egentlig tilgode å finne fasiten.

Låner et bilde fra WUS. :)

42LWH.jpg
 
Min Speedmaster

Her er min speedmaster.

Etter at jeg fikk den var jeg jo nødt til å bli interessert i klokker...
Og nei jeg bader selvfølgelig ikke med den.


20120622_181241.jpg


20120622_181255.jpg
 
For meg er det egentlig bare èn Speedy, og det er Pro. Uten safirglass. Uten glass i baklokket.
Jeg bruker den oftest med sort alligator.
Men er meget glad i lenken også.:D

3c7f060b.jpg

f36673e0.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Korpsmann
Fremmer herved en opptakssøknad for medlemskap i Det O´Store Speedmaster-fellesskapet. Jepp, etter en ørkesløs vandring, preget av grubling og tvil og mismot, fikk jeg endelig tilslag på et halvår-gammel prakteksemplar. Den er så god som ny, knapt brukt.

Se selv!

20120628_180925.jpg


20120628_180832.jpg


20120628_180659.jpg
 
Gratulerer så mye CF, denne har du jakta lenge på! Nå blir det å jakte på remmer vet du :)

Slektningen hilser, han har fått seg ny deployant fra Bob Davis i dag!

IMAG0146-1.jpg


Fra reims mobil
 
Nyinnkjøpt rem med tilhørende spenne... Takket være et hyggelig forummedlem fikk jeg mulighet til å realisere dette "behovet"... :D

177a2382.jpg
 
Grattis sir bønnsalot! Denne holdt jeg på å rappe foran nesen din, men slo det fra meg i siste liten:) angrer nå:/
 
Enig i det frodo. Kunne tenkt meg en pre moon. Og en Alaska... Og en med brun skive.

Den med brun skive er nydelig, men jeg hadde nok gått vintagesporet (eller den nye fra Basel) hvis jeg først skulle handle inn flere Speedy.

Bønna, den remmen funderte jeg også på da den ble lagt ut. Bra at du tok den, du har jo vært på utkikk etter Omega foldespenne "en stund" nå.. :) Grattis.

(For meg ble det vel råflott å handle enda flere crocoremmer akkurat nå...)
 
Litt Speedyinfo hentet fra det meget kompetente OMEGA-forumet på WUS.

Hvilke Speedmastere kan kalles "måneklokker", dvs ble brukt i den forbindelse.
A very, very high level summary:

CK-2998 - first Omega in space. Flown on MA-8 (Mercury Sigma 7)
105.003 - used on Gemini EVAs, including the first US spacewalk (GT-4)
105.012 - used on most Apollo lunar surface EVAs
145.012 - used on Apollo 14 lunar surface EVAs

So the 105.012 and 145.012 are the true "moonwatches", with 105.012s being used for the majority of the moonwalks. Either will make a great find, and generally speaking condition, completeness/originality, and price should trump 105 vs 145, unless you've got your heart set on one particular reference.

Lær mer om Speedmaster, dette fantastiske uret, med den unike historien :D Mer legendarisk historikk en Submariner? IMHO JA :D:p

Artikkel om Speedys av Chuck Maddox (se egen link til pdf)
Speedmaster Article by Chuck Maddox (iW magazine Dec. 2007)


590670422_tp.jpg


Ingen klokkkesamling er komplett uten ;)

Skål og gå helg! :D
 
HELT ny ekte OMEGA-alligator reim på min speedy. Reima ble kjøpt i omega-store Cannes i mai og har ventet på at høsten skulle komme.

Endelig er tiden kommet for å prøve denne godbiten. Kvalitetsfølelsen er helt vanvittig.

50cb67b4-6bac-228f.jpg


50cb67b4-6bbc-16ad.jpg


50cb67b4-6bcd-8db1.jpg
 
Er det noen som vet om man får et 1171 bracelet til en Speedy Reduced eller om de bare er lagd til Speedy Pro (20mm)?
 
Speedmasterad.jpg


Eller..?



Edit: Tror jeg rører litt mellom to tråder her, men artikkelen til Chuck er like interessant som den er grundig og tåler en link her også. Utrolig detaljkunnskap hos den mannen (R.I.P)
 
Håper tråden tåler et par bilder av min "nye" 1969-modell :cool:
IMAG1638.jpg

IMAG1636.jpg


Edit Beklager dårlig kvalitet, skal få tatt noen bedre siden. Den er så røyrslevâr denne HTCen min...:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke