Amatøren bygger klokke

Helt rått. Helt sykt rått. Takk for at vi fikk være med på dette.

Jeg vet jeg aldri kommer til å klare dette. Urmakerkurs eller ikke. Stum av beundring.
 
Igjen takk for en super tråd! Enig med mikkemus at dette kan være en god kandidat;)
 
Tøft, det var imponerende og så fantastisk gøy ut. Morsomt å ha en klokke man har laget selv:)

Grattis
 
Herlig tråd

Utrolig bra og så mye verktøy du har.. Jeg har selv gått til innkjøp av en del klokkeverktøy selv. Har fått lekt meg litt med en gammel klokke som jeg kjøpte. Nå har jeg kjøpt meg en chinese watch fra ofrei som jeg skal prøve meg litt på først før jeg da kjøper meg en ETA eller Valjoux movement. (litt avhengig av hvordan det går først) Men virker som det er mange her inne som har peiling så det burde nesten vært en egen tråd på kun klokkebygging.
Skal få lagt ut bilder selv fortløpende, kjøpte meg en del fra watch-tools.de, og har supplert litt fra ofrei nå som forhåpentilgvis kommer snart. Ser frem til neste prosjekt fra deg, og når jeg står fast så må jeg nok spørre :)

IMG_0184.jpg
[/IMG]
 
Utrolig bra og så mye verktøy du har.. Jeg har selv gått til innkjøp av en del klokkeverktøy selv. Har fått lekt meg litt med en gammel klokke som jeg kjøpte. Nå har jeg kjøpt meg en chinese watch fra ofrei som jeg skal prøve meg litt på først før jeg da kjøper meg en ETA eller Valjoux movement. (litt avhengig av hvordan det går først) Men virker som det er mange her inne som har peiling så det burde nesten vært en egen tråd på kun klokkebygging.
Skal få lagt ut bilder selv fortløpende, kjøpte meg en del fra watch-tools.de, og har supplert litt fra ofrei nå som forhåpentilgvis kommer snart. Ser frem til neste prosjekt fra deg, og når jeg står fast så må jeg nok spørre :)

IMG_0184.jpg
[/IMG]

Heisan kimhen!

Det er altid hyggelig med flere som skrur og mekker på TS, så velkommen til galskapen! Jeg begynte
selv for et par år siden med å skru på gamle amerikanske lommeur. Lommeurene fant jeg på ebay til
en billig penge, Jobben var stort sett å skifte fjær, rensing og smøring. Jeg fant en kar som kaller seg
for Bunnspecial på youtube som er en klokkeamatør som oss. Han er det ganske artig å titte litt på.
Her lærte jeg ganske mye!

[video=youtube_share;-58IdLTcQBk]http://youtu.be/-58IdLTcQBk[/video]
[video=youtube_share;i6NOKThauw0]http://youtu.be/i6NOKThauw0[/video]

Han har lagt ut en hel haug med filmer, så det er bare se og lære!:D

Ellers når det gjelder verktøy og utstyr så kan jo hobby´n bli ganske dyr. Eneste trøsten
jeg har med det er at man trenger bare å kjøpe det 1 gang. Det er vel også viktig å ha
en hobby frua ikke bruker så mye tid på. Da vet hun ikke hva ting koster!!:D:D

IMG_1136.jpg

Sånn ser noe av galskapen ut hjemme hos meg!

Men lykke til med kinesiske verket. Legg ut bilder og tekst så mye som mulig! Det er bare å spørre om du lurer på noe!!!!
 
Denne tråden fortjener virkelig en bump slik at nye medlemmer kan få nyte denne prosessen! Takk for god lesing på en Søndag @Superlite :)
 
Redigert av en moderator:
Takk som bumper! Meget interessant lesing, og ikke minst inspirerende. Det er slike tråder som gjør forumet til hva det er. :)

Det står stor respekt av arbeidet ditt @Superlite.
 
Redigert av en moderator:
En liten update på 7750´n :)



Så kom tiden til å bytte til hvit skive. Noen merket seg vel det, med bilde jeg la ut på dagens klokke for litt over en uke siden. Dato og ukedagsviserne ble byttet til sort, samt jeg hadde kjøpt en ny reim til klokka fra en medasylant her på TS.

Men jeg savnet noe mere, så etter litt googling på div butikker på nett fant jeg noen nye originale Omega visere som kom i posten etter en ukes tid. Viserne er til Omega cal 1154, som er Omegas navn på Eta 7750.



Så var det å strippe skiva for visere igjen. Holderen som jeg bruker her på bilde er til å sjekke at kronografen fungerer etter at viserene er satt på, samt at du kan justere verket før du setter den inn i kassa.



Nye små visere til sekundteller og kronografen. Gullfarget med oransje stripper.



Noen som vet hva denne brukes til?



Dette verktøyet hjelper deg med å holde på viserne, når man må file hullet på viserne litt større :) En genial sak. Har også brukt den til å rette opp visere som har blitt bøyd.



Med viseren lagt i riktig hull og verktøyet klemt igjen, så er det lett å file opp hullet på viserene litt større med en rival.



Etter litt banning og filing smatt dem på! :)



Time og minuttviserene var enkle og greie. De passet rett på.



Så kom det jeg gruet meg mest til. Sekundviseren til kronografen. Jeg prøvde forsiktig å se om den kunne lirkes litt ned på tappen, men jeg hadde ikke noe å gå på.



Så ble det litt filing av hulet på den store sekundviseren også.



Etter å ha prøvd meg fram noen ganger så fikk jeg presset den forsiktig ned på tappen, samt at den står rett på klokken 12.



Jeg brukte etter det en viserpresse til å forsiktig presse viseren litt lengre ned på tappen. Jeg var redd for at viseren satt for høyt på tappen så den ville bli presset opp i glasset når verket kommer i kassa. Det gjør jo da at sekundviseren ikke går rundt når kronografen starter.



Etter å ha satt verket tilbake i kassa og sjekket at kronograf og datoskifteren forsatt fungerer. Alt virker normalt, tikker og går. Jeg er veldig fornøyd med den "nye" klokka mi ...:)

Igjen, takk for titten!! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mwt og Jon Henrik
Liker! Uret ble penere synes jeg. Av nysgjerrighet; hvordan vet du hvor hardt du må presse viserne med verktøyet? Prøv og feil?
 
Liker! Uret ble penere synes jeg. Av nysgjerrighet; hvordan vet du hvor hardt du må presse viserne med verktøyet? Prøv og feil?

Takk takk!! helt riktig. prøv og feil!!:) Med de små viserne må man passe på du ikke presser dem for langt ned, da vil de butte ned i skiva. Time og minuttviserne har hvert sitt spor de passer til, så der er det å se til at de ikke går inn i hverandre når de sirkler rundt. Den store sekundviseren må man passe på ikke treffer minuttviseren samt at den må presses litt ned så den ikke " stanger i glasset " ved innsettelsen kassa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mwt