Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Noen som vet hva Omega Speedmaster Reduced 3510.50.00 ligger på og hvor den eventuelt kan kjøpes?
 
Nykjøpt Speedmaster Pro

Jeg har ikke fått tid til å bokse den ut enda, men for noen uker siden kjøpte jeg meg en ny Speedmaster Pro.
Den har vært på hånde frem til nå, og for en klokke! I mine øyne er den helt perfekt!

:D Mildt sagt glad!

Unboxing kommer :)
 
Urmaker Christensen på Storo har nå inne den nye Speedmaster Apollo 11 45th Anniversary modellen. Prøvde den ikke, men den så utrolig tøff ut der den stod i utstilt.
Ikke en helt avskrekkende pris heller, i hvert fall målt opp mot Dark Side, selv om de to kanskje ikke er helt sammenlignbare.

Verdt å ta en titt hvis man er en tur på Storo.
 

Det er veldig interessant å se at Omega tilbyr en så komplett restaurering, men dette åpner jo også for en interessant diskusjon; hva synes man om å gjøre en gammel klokke "ny" på denne måten? Vedlikehold eller hærverk? Mange års oppspart patina og skraper i kasse og plexiglass blir borte vekk, men forsvinner ikke da også en del av historien til klokken?
Hvordan vil en slik full restaurering påvirke verdien av for eksempel en middels pent brukt 70-talls speedmaster pro?
 
Tøft!

Men kunne se ut som det var to forskjellige klokker i videoen? Mot slutten mener jeg det muligens er saffir glass på klokken, men hesalite i begynnelsen?
 
Da jeg er fullstendig avhengig av dato er Speedmaster Pro dessverre utelukket for min del. Hva mener folket da om utgaven med dato og kaliber 3313?
 
Da jeg er fullstendig avhengig av dato er Speedmaster Pro dessverre utelukket for min del. Hva mener folket da om utgaven med dato og kaliber 3313?

Sikkert fin klokke, men en speedmaster er det ikke. Blir som å kjøpe en BMW uten rekke-6 og bakhjulstrekk. Sikkert en fin bil, men det er "noe" som mangler...
 
Utdyp det gjerne @crown guard! Speedy har vel hatt flere forskjellige urverk gjennom tidene, og 3313 må vel være en slags videreutvikling eller hva? Er nysgjerrig på det urverket og ønsker å vite mer om det.
 
Redigert av en moderator:
Utdyp det gjerne @crown guard! Speedy har vel hatt flere forskjellige urverk gjennom tidene, og 3313 må vel være en slags videreutvikling eller hva? Er nysgjerrig på det urverket og ønsker å vite mer om det.

Utdyper gjerne

LrPQqsQ.jpg


En så klassisk og historisk klokke gjør seg best i original tilstand!
 
Redigert av en moderator:
Da jeg er fullstendig avhengig av dato er Speedmaster Pro dessverre utelukket for min del. Hva mener folket da om utgaven med dato og kaliber 3313?

Det var jo en del problemer med de første generasjonene av 3313, men det er mulig de senere generasjonene var bedre. Det vet jeg ikke, men litt googling vil sikkert gi deg svar på det.

Uansett så ville jeg (hvis jeg var deg) heller ventet på at det dukker opp en Speedmaster med 9300-verk. Sikkert ikke den rette tråden å si det i, men etter å ha hatt både en pre-moon og en med 9300-verket, er det ikke tvil om hva som var favoritten min (hint: det er den største av dem).
 
Redigert:
Du sier noe der @runes! ;)
Bare ikke så mange Speedyer med 9300-verk til salgs. Må kanskje ty til nytt.
 
Redigert av en moderator:
Var innom Bjerke og prøvde Speedmasteren på hånden i dag. Den satt litt for godt. Må nok ha en sånn en gang. Pen klokke!
 
Har blitt oppmerksom på Speedmaster "First Omega in space" reissuen fra 2012 etter at Kristian Haagen har sportet den i det siste. Dette er jo en helt sinnykt flott klokke!
Hvorfor.. hva jammen. Hvorfor er ikke denne mer populær? Rette lugs, ingen crown guards, viserene, blir jo heit i toppen av mindre!
En god grunn til ikke å bytte bort 3570 i denne?

10426900_664637560311039_6777643290420564203_n.jpg


http://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-first-omega-in-space-1962/
http://www.hodinkee.com/blog/2012/5...s-critical-dissection-of-the-new-omega-s.html


Da jeg er fullstendig avhengig av dato er Speedmaster Pro dessverre utelukket for min del. Hva mener folket da om utgaven med dato og kaliber 3313?

Hva med Speedmaster '57 Co-Axial og kaliber 9300?
Ny-hyyydelig!
http://www.hodinkee.com/blog/hands-...dmaster-co-axial-1957-live-pics-pricing-specs
 
Redigert:
Hvorfor.. hva jammen. Hvorfor er ikke denne mer populær? Rette lugs, ingen crown guards, viserene, blir jo heit i toppen av mindre!
En god grunn til ikke å bytte bort 3570 i denne?

Det er et veldig godt spørsmål.

Den faller muligens litt mellom to stoler. Vi vintage-folk går jo som kjent for den originale (ref. CK2998), spesielt når prisen for den nye varianten kan tangere den originale. Merk at jeg nå snakker pris ut fra butikk her. Det ser ut som det reflekteres i brukt-markedet, da prisene for en "FOIS" er vesentlig lavere enn hva de er ny.

Kunder som er på jakt etter en "måneklokke" vil fort trekkes mot 3570 med baklokket osv. Den bærer også større så vidt jeg kan skjønne. I tillegg har du jo de nye Omega Speedyene med cal. 9300 også som den må konkurrere med. FOIS har 1861, og 9300 er nok hakket vassere enn dette kaliberet.

Bare noen tanker. :) Utover det: Helt enig med deg. Jeg hadde kjøpt denne tvert (og da i tillegg til en 3570 selvsagt)!
 
Jeg synes FOIS er helt nydelig, men opplever den som litt tjukk. Synes også den fortjener 321-verket og plexi :cool: Tipper endel savner lenke på den.
 
Speedmaster har vært den store grailen siden klokkeinteressen startet for 1,5 år siden. I går ble det gjort! 3750.50 ble bestilt fra mr Hsu i New York(Kringkily) Vet at bilder er must, men min bror tar den med over til jul så bilder og unboxing må komme da:p
Måtte bare skryte litt til noen som bryr seg:)