De andre er verre

Er er mitt første kit.
Kommer langt med det :)
Vis vedlegg 135966


De første knivene mine, fra Sabatier (carbon steel) som matcher mine grå hår nå, + "My tasting spoon from The Connaught Hotel London" :D




IMG_20190301_155747.jpg
 
De første knivene mine, fra Sabatier (carbon steel) som matcher mine grå hår nå, + "My tasting spoon from The Connaught Hotel London" :D

Oh’lord!
Jobbet du på The Connaught?
Det er jo helt


Vis vedlegg 135987
De første knivene mine, fra Sabatier (carbon steel) som matcher mine grå hår nå, + "My tasting spoon from The Connaught Hotel London" :D




Vis vedlegg 135987

Oh’lord!
Jobbet du på The Connaught?
Det er jo helt episk @sunshine !
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Woops :D
IMG_5372.jpg


Globalknivene tok samboeren min med inn i forholdet, med unntak av nr 2,3 og 4 fra høyre. De har jeg fått i gaver opp gjennom året.
Kniven som brukes desidert mest er Santokuen nr 2 fra venstre. Kjøpte den i Tokyo for snart 3 år siden, men kan dessverre ingen ting om den. Dog helt fantasisk, men skulle gjerne hatt en som var 16.5cm.
Kniven helt til venstre vet jeg heller ingen ting om, men fikk den av min bror som kjøpte den i Kyoto.

Fjelen er i teak fra Skagerak. Superfornøyd med den!
 
Jeg har fortsatt «innstegssamlingen» og er stort sett fornøyd med Global. Favoritten er GS-89(til høyre) :)
Vurderer likevel å supplere med en Kai Shun Premier kokkekniv og en utility knife. Noen med erfaringer med disse eller har andre anbefalinger?
Hvordan anbefaler dere å oppbevare knivene? I blokk, i skuffen, eller på veggmagnet?
Vis vedlegg 135938
KUMA er en veldig bra kniv
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Godt å se at jeg ikke er alene. Jeg var lei min gamle trofaste IKEA kniv, ønsket meg kjøkkenkniv til bursdagen for snaut halvannet år siden. Fikk en Global universalkniv og begynte å lese meg opp på hvordan slipe kniver. Dermed begynte ballen å rulle... :rolleyes:
Fattet etterhvert interesse for karbonstål, særlig av typen reaktivt, (les: patina :cool:).

Resultatet:
S.K.K Cutlery - Blue Steel #2 Kurouchi Nakiri.
Yoshimi Kato - SG2 Damask Bunka.
No Factory - Shirogami #2 Kurouchi Gyuto.
OBH Nordica kokkekniv.
MAC Nakiri.
Global universalkniv.
IMG_20190310_204920.jpg


Den gamle IKEA kniven har måtte gi fra seg litt stål slik at jeg kan trene på knivsliping. Teknikken begynner å komme seg nå.
IMG_20190310_205317.jpg
 
Redigert:
@Huygens hvordan er kniven fra «No Factory»? Ser de selges på Skarpekniver til en rimelig penge :)
Ganske stor kniv, 210mm, men relativt lett mtp at det er mye metall her.
Jeg falt for denne kniven fordi den allerede så litt herjet ut da den var ny, her er det ikke brukt mye tid og energi for å få den til å se pen ut.
Metallet er enkelt å slipe og den holder seg merkbart skarpere enn hva jeg er vant med fra før av, ulempen er størrelsen på bladet når jeg skal slipe på mine steiner.
Bladet er ganske flatt på midten og tilbake mot håndtaket, kutting/hakking kan gjøres på flere måter. Liker at bladet er høyt, enkelt å hakke grønnsaker raskere.
Et enkelt magnolia håndtak som er ubehandlet, har oljet min med mineralolje.
Flekker og rust dukker ganske kjapt opp om man lar den ligge fuktig, trenger ikke mer enn 5 min med løksaft så ser man rustdannelse.
Den er grei å starte med hvis man er nysgjerrig på karbonstålkniver, og grei pris for noe som er smidd.
 
Redigert:
Oh’lord!
Jobbet du på The Connaught?
Det er jo helt episk @sunshine !

Begynner å bli (jeg er) gammel og glemsk.

Yes @Edzilla, på den tiden var Michel Bourdin executive Chef. Og husker jeg riktig så har han også vært Sous Chef på Maxim's i Paris.

Jeg prøver å forstår hvorfor jeg har samlet og spart på menyer, for jeg bli jo ikke "mett" av dem. :D

IMG_20190318_103801.jpg
 
Nå med egen vaskehall. Ikke så mye verre, egentlig.
Sier hobbyen ikke er fornuftig pengemessig - det handler om livskvalitet...

Temmelig sikker på han har en diagnose som kan minne om et kjent Australsk rockeband på fire bokstaver. Det sagt, for en fin fyr, og for noen holdninger. Regner med etrøepenørene på Jæren krangler om å få han på lønningslisten.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og sunshine
Jeg har brukt et par slipesteiner de siste årene for å vedlikeholde knivene, men ser at tiden ikke strekker til så det går lang tid mellom hver gang jeg sliper og dermed så må jeg lære teknikken på nytt hver gang. Ville du anbefalt et Edge Pro Apex sett, @sunshine ? Er det enkelt i bruk og gir det ordentlig skarpe kniver? Er det mye teknikk man må lære seg?

Dette er en del av min samlig fra den tiden jeg jobbet i kjøkken og kjøtt bransjen.

Sorry dårlig bilde.

Kai - Japan
Mac- Japan
Global - Japan
Sanelli - Italy
Vitorinox - Swiss
Raadvad - Denmark
Samuel Staniforth - Sheffield

Stål - F.Dick
Slipe stein - Japan
Edge Pro Apex - USA

Vis vedlegg 135933 Vis vedlegg 135934 Vis vedlegg 135935 Vis vedlegg 135936
 
Jeg har brukt et par slipesteiner de siste årene for å vedlikeholde knivene, men ser at tiden ikke strekker til så det går lang tid mellom hver gang jeg sliper og dermed så må jeg lære teknikken på nytt hver gang. Ville du anbefalt et Edge Pro Apex sett, @sunshine ? Er det enkelt i bruk og gir det ordentlig skarpe kniver? Er det mye teknikk man må lære seg?

Eg har hatt Edge Pro Professional i ca 3 år, og er veldig fornøgd. Kjøpte med Shapton steinar frå Chefknovestogo. Enkel i bruk, og med ein digital vinkelmålar får ein nøyaktig vinkel på eggen kvar gong.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine