De andre er verre

https://www.nrk.no/rogaland/dette-er-verdens-storste-puslespill-1.14165305

Dette er verdens største puslespill
Thomas Eike (18) slapper av når han får sette sammen tusenvis av puslebrikker. En nitid jobb som nå byr på plassproblemer.

_hWa5vpxKrFWllFEhMJiOwq77IQ_iwThqBBXUKoL7clA
 
Fantastiske kniver, men et par av de eggene så litt herjet ut. Hva sliper du med? Med så mye flott verktøy, er det bare en ting som gjelder, spesielt for oss som jevnlig føler oss trufne i denne tråden: Tormek
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Har brukt mye forskjellig opp igjennom tiden.
Første kjærlighet var F. Dick kniver som junior på kjøkkenet til Lekter´n, DS Loise og Albertine. Lette å skjæpe og stabilt og godt arbeidsverktøy. Deretter var jeg innom knivene til Victorinox. Liker godt deres konditorkniv og 19 cm kokkekniv. Deretter var jeg en kort tur innom Sabatier. Sabatier Lion Kokkekniv 20 cm er noe av det bedre man kan kjøpe på budsjett. Passer storkjøkken og hjemmekjøkken like godt. Bra finish har de æv.

I dag ser det litt annerledes ut.

Har en del Mac. Bra budsjettkniver, har også noen Global. De fleste er gitt bort, foruten en liten "urtekniv".
De beste knivene i samlingen presentert i tilfeldig rekkefølge:
16,5cm Santoku Grønnsakskniv TAKAMURA Migaki
15 cm Masamoto VG Series Petty
14,5 cm Masamoto ST Series Boning knife
210 cm Hiromoto Master Nagao Final Collection Damascus Gyuto
Er også de som brukes oftes.
IMG_1741.JPG
IMG_1905.JPG
IMG_2127.JPG
IMG_8240.JPG
 
Fantastiske kniver, men et par av de eggene så litt herjet ut. Hva sliper du med? Med så mye flott verktøy, er det bare en ting som gjelder, spesielt for oss som jevnlig føler oss trufne i denne tråden: Tormek

Jeg bruker kun diamant slipestål, har to stykker der en er grov og andre fin. Den grove husker jeg å ha kjøpt på Clasohlson for ca 7-8 år siden, den andre er en kvalitets slipestål- dog så husker jeg ikke hvor den er kjøpt..

Har også to sett med identiske kniver, dog noe alders forskjell som du ser, både av Mac og Global. Den ene er min første global kniv som jeg kjøpte i 2005-ish. Den har tålt og brukt mye da jeg kun hadde denne. Etterhvert bygde jeg på mer, og når utvalget er som jeg har nå så trenger jeg ikke å slipe de så ofte da de «brukes i rotasjon» -*padampchhh*-

Så, nå sitter jeg med to global kniver med ødelalgt egg. Disse skulle jeg levere inn til profesjonell sliping for lenge siden, men det skjedde aldri. Målet er egentlig å kjøpe global sine slipestein og prøve og slipe nye knivegg selv.
Den andre Mac kniven har gjort jobben sin og er fortsatt nesten barberkniv skarp, bare med mange hakk.. Lever nå som pensjonist.

Liker Mac sine kniver og har hatt flere tidligere, de er noe mykere i stålet en global sine. Det er en fordel for å holde de skarpe og meget lett slipte. Ulempen er at de tåler meget lite, fiskebein og fjerfebein setter sine spor her og vitner til at de krever noe mer finerebruk.

ACAE855F-D4C8-4115-ACC8-0B6F904F86A7.jpeg
4F88A538-E5AA-48E6-9D96-E5E5A499096F.jpeg
1A5AC37F-07C4-47AB-B68C-543EE63CF073.jpeg
 
Har brukt mye forskjellig opp igjennom tiden.
Første kjærlighet var F. Dick kniver som junior på kjøkkenet til Lekter´n, DS Loise og Albertine. Lette å skjæpe og stabilt og godt arbeidsverktøy. Deretter var jeg innom knivene til Victorinox. Liker godt deres konditorkniv og 19 cm kokkekniv. Deretter var jeg en kort tur innom Sabatier. Sabatier Lion Kokkekniv 20 cm er noe av det bedre man kan kjøpe på budsjett. Passer storkjøkken og hjemmekjøkken like godt. Bra finish har de æv.

I dag ser det litt annerledes ut.

Har en del Mac. Bra budsjettkniver, har også noen Global. De fleste er gitt bort, foruten en liten "urtekniv".
De beste knivene i samlingen presentert i tilfeldig rekkefølge:
16,5cm Santoku Grønnsakskniv TAKAMURA Migaki
15 cm Masamoto VG Series Petty
14,5 cm Masamoto ST Series Boning knife
210 cm Hiromoto Master Nagao Final Collection Damascus Gyuto
Er også de som brukes oftes.
Vis vedlegg 135800 Vis vedlegg 135801 Vis vedlegg 135802 Vis vedlegg 135803


De gærne har det best, fin samling her mr.
Hyggelig å se at flere finnes med samme interesser :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Sliping er teknikk som burde gjøres av samme person/ kniveier for å få riktig tilpassing til seg selv.
Jeg gjør det slik som han Mr. Global viser her med et knivstål.

Mer om Global historie her, morsomt å se på. :)
Jeg er ingen kniv samler, men målet mitt med tiden er å rise til Seki City og handle to til tre gode og tilpassede kjøkkenkniver.
 
Redigert:
Fine kniver. For mange år siden kjøpte jeg gamle barberkniver på eBay, pusset de opp, skjerpet de og solgte igjen.
Lurer på om jeg må starte med kokkekniver også. Steinene har jeg fortsatt + noen fine barberkniver som aldri brukes :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Huygens og titan
Dette er en del av min samlig fra den tiden jeg jobbet i kjøkken og kjøtt bransjen.

Sorry dårlig bilde.

Kai - Japan
Mac- Japan
Global - Japan
Sanelli - Italy
Vitorinox - Swiss
Raadvad - Denmark
Samuel Staniforth - Sheffield

Stål - F.Dick
Slipe stein - Japan
Edge Pro Apex - USA

IMG_20190301_082242.jpg
IMG_20190301_082720.jpg IMG_20190301_084100.jpg IMG_20190301_101321.jpg
 
Redigert:
Jeg har fortsatt «innstegssamlingen» og er stort sett fornøyd med Global. Favoritten er GS-89(til høyre) :)
Vurderer likevel å supplere med en Kai Shun Premier kokkekniv og en utility knife. Noen med erfaringer med disse eller har andre anbefalinger?
Hvordan anbefaler dere å oppbevare knivene? I blokk, i skuffen, eller på veggmagnet?
1DEE10E2-EB4F-4E3C-A977-89EA8A029D16.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Jeg har fortsatt «innstegssamlingen» og er stort sett fornøyd med Global. Favoritten er GS-89(til høyre) :)
Vurderer likevel å supplere med en Kai Shun Premier kokkekniv og en utility knife. Noen med erfaringer med disse eller har andre anbefalinger?
Hvordan anbefaler dere å oppbevare knivene? I blokk, i skuffen, eller på veggmagnet?
Vis vedlegg 135938

Flint & Flame Ikke prøvd dem, men har hørt at det skal være veldig bra.

https://www.flintandflame.co.uk/products/flint-and-flame-knives/

Screenshot_2019-03-01-14-06-41.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
  • Liker
Reaksjoner: sunshine