Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Prisen i annonsen er en brøkdel av verdien på klokken og budkrigen startet minutter etter den ble lagt ut på finn.

@lobergen
Jeg ser at min post var ganske unødvendig, da et lite søk ga meg nok av nyttig info. Så, takk som tar deg tid til å svare :)

Redigert av en moderator:
Omega Seamaster 120 "Big Blue", ref. 176.004 (cal. 1040)

Her er en tilsynelatende strøken Big Blue til salgs:

bigBlue_03168_11.jpg

Dette er en referanse 176.004 fra tidlig 70-tall med krono-kaliberet 1040, også kalt "Big Blue". Jeg har skrevet en artikkel om denne klokka på bloggen min, og den er en av mine favoritter.

Dette eksemplaret er i skremmende god tilstand, og har nok fått en en restaureringsrunde på kasse og baklokk. Eller: Jeg tror det, da den ser litt i overkant strøken ut, og den mangler logo på baklokket. Polert bort? Antageligvis. Her ville jeg bestemt fått et bedre bilde av baklokket både på utsiden og innsiden. Ville også bedt om et bilde av verket for å sjekke serienummer.

Men skiva ser helt fantastisk ut med jevn og fin patina, både på visere, markører og ikke minst: på bezel.

bigBlue_03168_10.jpg

Nesten litt i overkant kanskje? Mulig jeg er skeptisk her. Men jeg må si at jeg fikk litt dårlige vibber av baklokket. Som sagt, det kunne vært morsomt å fått bekreftet at lokket er ok, i så fall er dette et fantastisk kjøp av en lekkerbisken av ei sjelden klokke.

For en 16013 er det en vill pris ( hverken bezel eller lenken kan sies å være skarp)
det er selvsagt diamantene som trekker prisen opp og akkurat diamantene ser jeg ikke som en fordel heller.
Jonny har helt sikkert andre skiver tilgjengelige og jeg hadde diskutert det alternativet med ham.

Ikke heelt vintage, men jeg synes selv jeg er av svært god årgang. :D
Har ikke sett så mye på Datejust før, men at denne ikke bare treffer på fødeår, men også på måned har nesten solgt meg ene og alene. Noen tanker rundt denne?
Rolex Datejust Gull og Stål16013 - FINN Torget

Johnny er en pålitelig selger. Han vet hva han selger. Derfor er det et trygt sted å handle.
Dj'en er mindre enn mange andre Rolex'er i diameter. Dette kan være en liten utfordring for enkelte. Kult med diamant skive. Det er klart at dette er noe som drar prisen opp! Service fra Johnny er verdifullt. Tviler på at dette er så høy pris da.

Derimot; Johnny har helt sikkert andre skiver som du kan få på, dersom du vil nedover i pris, eller føler at du ikke kler diamanter.... Tatt i betraktning at "Diamonds are a girls best friend" så kanskje du kunne gi den i gave?

:cool:

F*** i svarte h******, den gikk inn med 7 rette. Da har vi en komplett birthDAY Datejust, hvor ofte skjer det. Er det noen her som kunne tenke seg å ta en titt på den for meg?

Noen som har fått seg en legendarisk NOS Longines kronograf? Eller dukker denne opp på et auksjonshus i utlandet:)

Longines Chronographe - FINN Torget

Prisen er høy. I mine øyne er det norske markedet for lite for slike vintage-klokker.

Men jeg må si jeg ikke helt skjønner hva selger vil her? Er det en auksjon eller et salg? Han har et bud på 55'? Han kan selge gjennom Christies med en antatt minstepris på USD 15.000? Hvis noen sier 60' får de klokka da eller vil det være å betrakte som et bud?

Uansett: Fantastisk klokke.

Hvis han har fått forespeilet $15.000-@50.000 fra Christies, så ser jeg ikke helt for meg at han kommer til å slå til på NOK 60.000?

Litt merkelig annonse, men klokka er jo veldig flott.

Det er vel lov å bli litt forfjamset når klokken du trodde var verdt ca. 20' plutselig mottar interesse fra et av verdens største auksjonshus, som veldig gjerne vil selge den internasjonalt til prisen av en anstendig bruktbil.

God historie dette :)

La oss tenke et "worst case scenario" at klokken blir klubbet på 15K Usd. Når provisjon, hammeravgift,katalogavgift etc. er betalt sitter han igjen med 70K i norske kroner.

Klokken er jo NOS, men etter hva jeg har forstått er det radiumskivene med militær proveniens som oppnår de største summene. Annonsen ble satt passiv igår, det var derfor jeg lurte på om noen hadde fått tilslaget:)

Det er jo et ytterst strøkent eksemplar! Nesten så Hodinkee burde bli tipset om denne, ikke mange Longines Chronograph 13zn som er ubrukt. :D