Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

IMG_20171112_113519.jpg

Er på antikkmesse for første gang. Noen som har kommentarer til denne? Den trekker lett og ser ut til å gå fint.

Vedlegg

• IMG_20171112_113504.jpg
    IMG_20171112_113504.jpg
    136,6 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: SirWivel
ser original ut, man skal ikke bedømme datidens urskiver med 2017 kvalitetskontroll og teknologi noen avvik er ikke uvanlig som du selv også sier

Men vil du ha den med den patinaen? Disse dukker jo jevnlig opp i god stand

Av og til er det litt greit med noen med-asylanter som kan snakke en ut av et kjøp. Tanken om vannskadene på skiva fikk modne litt og jeg endte opp med å la den gå, til tross for at den gikk ganske billig. Har egentlig andre planer så da er det bedre å fokusere på dem :)

En IWC med cal 83, 88 eller 89 kommer uansett (forhåpentligvis) inn i boksen iløpet av 2018 ;)

Har i det siste sett etter Tissot Seastar / Seastar Navigator kronograf. De begynner å bli dyre, og jeg ender alltid opp med og la være å kjøpe da jeg ikke kan nok om vintage i tillegg til at det ofte er noe som ikke stemmer.

Nå dukket denne opp. Urverket er visstnok i orden, kronografen nullstiller , god gangreserve osv ...

Men er ikke bezelen veldig slitt? Ser nesten polert ut.

Kan dette ses på som normal slitasje etter 40 års god bruk?

IMG_0388.JPG
IMG_0389.JPG

Veldig forskjellig fra min men synes jeg har sett noe lignende, kan det se ut som noe som er satt på fordi original bezelen er borte?
5AEBD2B3-6BEB-43AA-82E9-5970C2BE5D6A.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Audjoh
Veldig forskjellig fra min men synes jeg har sett noe lignende, kan det se ut som noe som er satt på fordi original bezelen er borte?
Vis vedlegg 68275

Mye mulig at det kan være noe som er satt på i ettertid. Ser litt rundt på nettet og flere på diverse forum nevner problemet med disse nedslitte plastinsertene. Man ser jo ved f.eks kl 9 at det en gang var noen markeringer der.

Spørsmålet er om man bør ta den til rett pris for å se leve med nedslitt bezel inntil jeg finner en finere jeg kan sette på. Noe som sikkert kan ta sin tid.

@westmouth jeg mener at den versjonen du har, uten nedsunkede sub-dials, er en nyere versjon enn den på @Audjoh sitt bilde. Skiven på den @Audjoh viser ser nyere ut, men jeg mener å huske at det var motsatt.

Jeg gjorde ganske mye research på disse for noen år siden, men endte aldri opp med å kjøpe. Uansett var min egen konklusjon et den skive-versjonen på den på @Audjoh sitt bilde både kom med standard bezel og plast-bezel. Har ikke noe solid dokumentasjon på det, bare mitt inntrykk etter å ha sett ganske mange av disse. Plast-bezelene er tilsynelatende en del mindre robust enn standard-versjonen for de fleste jeg har sett har vært slitt ned som denne. Det er også typisk at den innerste delen av de tykkeste markørene fortsatt er synlig.

Personlig hadde jeg heller prøvd å finne en med standard bezel. Rett og slett fordi jeg synes den er finere. Dog virker det som plast-bezelen er mer sjelden, antageligvis fordi mange har blitt byttet ut grunnet slitasje. Man finner ganske mange kreative replacement bezels rundt omkring :p

Edit: Har dere forresten mulighet til å sjekke serienumrene på klokkene? Hadde vært morsomt å fått bekreftet/avkreftet om jeg husker rett angående hvilken som er den nyeste versjonen.

Redigert: