Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Håper noen kan hjelpe meg med en "second opinion" på denne :)

Den ligger ute på ebay og jeg vurderer å kaste meg med på budrunden dersom prisen ikke skyter i taket mot slutten, men jeg er fortsatt litt i tvil angående skiven. Kassen har helt klart blitt polert, men ikke til det ugjenkjennelige IMO.

Angående skiven:
+ Det er helt klart en skive IWC har produsert (har sett flere eksempler).
+ Det klareste tegnet på redial på disse pleier å være dårlig restaurerte minuttmarkører der man overfyller hullene i skiven så det flyter utover. På denne ser minuttmarkørene greie ut. På avstand kan det se ut som de er ujevne, men når man zoomer inn ser man at det bare skyldes patinaen/prikkene på skiven.
+ Logoen ser i utgangspunktet korrekt ut. Det er isåfall veldig små detaljer som kan felle den.
+ Fonten på "SWISS"-teksten er konsistent med andre eksemplarer jeg har sett.
+ Viserne stemmer overens med visere levert av IWC (dokumenterbart fra kataloger på gregsteer.net) og jeg har sett flere eksempler på denne kombinasjonen av skive og visere.
+ Ikke relatert til skiven , men allikevel et pluss - serienummer på kasse og urverk dateres til samme år, men er ikke like (dette er korrekt da like serienumre ofte er et tegn på at noe er reprodusert).

- Logoen ser nesten for strøken ut med tanke på patinaen på resten av skiven.
- Jeg kan se noen små detaljer i logoen som ikke er 100% konsitente. Tenker da i hovedsak på små forskjeller i a'ene i "International Watch Co" og F'ene samt S'ene i "SCHAFFHAUSEN". Men jeg har også sett eksempler på lignende små forskjeller på eksemplarer som vises frem i boken "IWC Schaffhausen: Engineering time since 1868".

Noen som ser noe jeg ikke ser eller som kan konkludere? Jeg heller mot at den ser original ut..

s-l1600.jpg

Zoomet inn på logoen:
Vis vedlegg 66408

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

s-l1600.jpg

Edit: Skrivefeil
@lobergen :)

Kaplans klockeauktion starter 13 idag, bare å følge med
Hva mener dere om nivået på budene så langt. Er det noen kupp?
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3287

Ikke så jeg kan se, typisk auksjonspriser. Men er du på jakt etter sjeldenheter og er villig til å betale en premium var det en del interessante modeller. Men hadde styrt unna den 806-36 Navitimeren, den har blitt trikset med, det er jeg ganske sikker på, ref. tilsier 1967, modellen ble lansert i 71, og teksten sier 73. Mulig den har fått et standard 806-lokk fra 67 som har blitt stemplet med -36 etter 806.

To Co-pilot 7650 Yachting på samme auksjon er meeeeget sjeldent. De er korrekte etter å ha kjapt sjekket dem ut. SM 300-en ser meget strøken ut, dog er jeg usikker ift re-lume. Denne måtte jeg ha sjekket ut i IRL før jeg hadde lagt inn bud.

EDIT: Hold an! Kanskje den 806-36en er riktig likevel. Mener å ha lest at disse ble utstyrt med gamle 806-baklokk og stemplet -36 av Breitling, derfor lave serienumre på lokket. Steike, trodde jeg kunne disse Navitimerne etter hvert. :)

Pluss 20% da

Sant. Det glemte jeg et øyeblikk der. Mva er inkl i provisjonsprosent iflg kjøpsvilkår, så kan vel trekke fra noe når den tas ut - men må jo uansett legge noen tusen til på toppen ja...

Sml med rimeligste på chrono24 så er det likevel fortsatt ca 30k rimeligere. Men også fått med meg at chrono24 gjerne er overpriset iblant, så litt derfor jeg klippet inn @holmby som ganske nylig har kjøpt en, og som nok vet litt mer her (ihvertfall mer enn meg) :)

• Liker
Reaksjoner: holmby
ser ut til å være et røverkjøp; fantastisk med boks + papirer. denne klokka har vært en tur hos iwc og fått standard kirurgi, og ser også ut til at viserne er byttet, men skiva er opprinnelig. hvis denne er så bra som den ser ut til ville jeg lett punga ut med nok 200.000,-

Er ikke denne ganske bra (foreløpig ihvertfall)?

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3287/vara/1390412

Ligger på 94k nå - rimeligste på chrono24 er 140k...

@holmby har antakelig en god del mer peil enn meg her, og kan kanskje tilføye noe :)

• Liker
Reaksjoner: acnorway og Plainview