Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Hva tenker dere om denne klokka, stann, pris og orginalitet? Jeg har akkurat begynt å titte på omega fra denne tiden, så er helt grønn.
Mvh Henrik

Hei,
Har ikke grunnlag til å si så mye om akkurat denne klokken, men en generell anbefaling er å kjøpe Seamastere fra denne tiden fra den lokale Dag Braanaas. Det reduserer risiko og de er edrulig
priset. Du finner han på nurk.no og på Finn.no med samme navn.
 
Hva tenker dere om denne klokka, stann, pris og orginalitet? Jeg har akkurat begynt å titte på omega fra denne tiden, så er helt grønn.

http://m.ebay.com/itm/Rare-Vintage-...Automatic-Mens-Watch-/281989313464?nav=SEARCH

Mvh Henrik

Velkommen til Tidssonen!

Er man helt "grønn" er det viktig å finne ut litt om klokka: :)

Spør selger om referansenummer (på innsiden av baklokket), bilde av urverket (slik at du ser kaliber- og serienummer). Bruk referansenummeret, kaliber og serienummeret til å sjekke tilsvarende klokker på nett i form av beskrivelser og bilder, slik at du selv kan verifisere at klokken er original.

PS: Det er mulig jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at denne klokka er 35 mm, og ikke 38 mm.
 
Hei,
Har ikke grunnlag til å si så mye om akkurat denne klokken, men en generell anbefaling er å kjøpe Seamastere fra denne tiden fra den lokale Dag Braanaas. Det reduserer risiko og de er edrulig
priset. Du finner han på nurk.no og på Finn.no med samme navn.

Takk for tipset :)
 
Velkommen til Tidssonen!

Er man helt "grønn" er det viktig å finne ut litt om klokka: :)

Spør selger om referansenummer (på innsiden av baklokket), bilde av urverket (slik at du ser kaliber- og serienummer). Bruk referansenummeret, kaliber og serienummeret til å sjekke tilsvarende klokker på nett i form av beskrivelser og bilder, slik at du selv kan verifisere at klokken er original.

PS: Det er mulig jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at denne klokka er 35 mm, og ikke 38 mm.

Takk for info og velkomst.
Finnes det noe slags register på nettet hvor man kan sjekke disse referansenummerene?
 
Takk for info og velkomst.
Finnes det noe slags register på nettet hvor man kan sjekke disse referansenummerene?

Som nevnt har du vintage Omega Database, men det går også an å Google referansenummeret direkte også. Da får du opp mange bilder og artikler/tråder i forum om klokka.
 
Ja... Ser i ettertid at innlegget var lite spesifikt.

For å ta den utdypende versjonen så er jeg på utkikk etter en vintage diver, av typen som er litt unik og av et merke som stort sett ingen, med unntak av TS lesere, har hørt om. Jeg har sett Sicura diveren dukke opp på vintage diver tråden og lurte derfor på om stand, pris og ektehet på den jeg linket til så ok ut?

Ellers kan jeg også spørre om noen har andre tips til merker og modeller som jeg kan undersøke, samt hva som er det beste stedet å få tak i slike klokker? Det dukker jo sjeldent opp noe på markedet og å handle over ebay har jeg åpenbart ikke kunnskapen til å gjøre
 
Ja... Ser i ettertid at innlegget var lite spesifikt.

For å ta den utdypende versjonen så er jeg på utkikk etter en vintage diver, av typen som er litt unik og av et merke som stort sett ingen, med unntak av TS lesere, har hørt om. Jeg har sett Sicura diveren dukke opp på vintage diver tråden og lurte derfor på om stand, pris og ektehet på den jeg linket til så ok ut?

Ellers kan jeg også spørre om noen har andre tips til merker og modeller som jeg kan undersøke, samt hva som er det beste stedet å få tak i slike klokker? Det dukker jo sjeldent opp noe på markedet og å handle over ebay har jeg åpenbart ikke kunnskapen til å gjøre

Lignende modeller har gått her på sonen for 1000-1500,- Enig med @chronometer at Sicura har noen kule modeller-Estetisk... På innsiden er de
lite imponerende:)
 
Det finnes like "coole" med bra verk, i denne 60 tallsstilen.
Første bud i vintage sammenheng er ta deg tid, is i magen er ofte lurt (uten at jeg fulgte det rådet før det var gått noen år og innkjøp :))
 
  • Liker
Reaksjoner: Petersc
Ja... Ser i ettertid at innlegget var lite spesifikt.

For å ta den utdypende versjonen så er jeg på utkikk etter en vintage diver, av typen som er litt unik og av et merke som stort sett ingen, med unntak av TS lesere, har hørt om. Jeg har sett Sicura diveren dukke opp på vintage diver tråden og lurte derfor på om stand, pris og ektehet på den jeg linket til så ok ut?

Ellers kan jeg også spørre om noen har andre tips til merker og modeller som jeg kan undersøke, samt hva som er det beste stedet å få tak i slike klokker? Det dukker jo sjeldent opp noe på markedet og å handle over ebay har jeg åpenbart ikke kunnskapen til å gjøre

Ser ut som du har fått bra svar allerede... :)

Det finnes mange flotte vintage-divere til en ok pris.

Er du ikke opptatt av at det er en av de mer kjente merkene, pass på at verket er bra. F.eks. er det en diver kronograf, pass på at det er et vajoux-verk. Det vil lønne seg på sikt både ift kvalitet og deler.

For mindre kompliserte verk, pass deg for lavkvalitetsverk, så kalte "pin lever movements" (som ofte sitter i Sicura f.eks.). Da er det bedre å se etter Eterna/ETA-verk, A. Schild (AS) hvis vi snakker sveitsisk, eller f.eks. Seiko sine verk som ja. eh... sitter i Seiko-klokkene. Lemania er også bra, selv om de er mest kjent for krono-verkene er også de mindre kompliserte verkene bra.

Og husk: Du betaler mye for et standard-verk i et kjent merke kontra et mer ukjent et. F.eks. vil en Blancpain Fifty Fathoms med AS2063 kontra en Favre Leuba med det samme verket være ganske så mye dyrere, gjerne to eller tregangeren. Så verk er helt klart den beste kvalitetsmarkøren på vintage divere av mer ukjente merker.

Lykke til!

PS: Her er en tråd til inspirasjon. :)
 
Redigert:
http://klocksnack.se/threads/longines-ultra-chron-ref-7970-3.60007/

Snublet over denne på klocksnack.
Har lest litt om urverket og får inntrykk at en service potesielt kan koste en del grunnet closed barrel?

når den er såpass fuktskadet at det er merker fra viserne kan man tenke seg at rusten fortsetter sikkert langs akselen.
det er en fair sjanse for at du må lete etter en donorklokke med et sunt verk ( og leve med en skive som har en skade som kan utvikle seg)
veldig fin klokke dog.
 
For dere som er heldig nok til å ikke bruke tid på facebook, kan jeg kopiere inn en historie fra en bruker på Klokkeriet:

"Jeg hadde en veldig spennende opplevelse for noen uker siden som jeg tenkte klokkeriets medlemmer ville være interessert i å høre om:

Jeg har 2 barn i skolekorps og siden korpset er foreldredrevet må vi stille opp på loppemarkeder og andre dugnader. Jeg står som regel på smålopper og kvelden før loppemarkedet jobbet alle foreldre iherdig med å gjøre klart til lørdag kl.09.

Da skjedde det. Jeg åpnet opp en liten plastpose og der nede blant mye skrot var det en vintage Omega Seamaster 300 fra 1966. Det er sånn som man bare leser om!!

Først så tenkte jeg at den var i dårlig stand og full av rust. Tenkte at den ikke kunne reddes men etter å ha vært i kontakt med Simen Solvold ble det en overhaling og den i god stand igjen. Fantastisk arbeid av Simen!

Fikk i oppdrag å selge den for korpset og den ligger ute på Finn i noen timer til.

Jeg har dessverre ikke råd til den men jeg håper at funnet kommer korpset tilgode!!"


Auksjon utgår kl 22.00 i kveld via Finn:
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85975156
 
  • Liker
Reaksjoner: frj og Grendel
For dere som er heldig nok til å ikke bruke tid på facebook, kan jeg kopiere inn en historie fra en bruker på Klokkeriet:

"Jeg hadde en veldig spennende opplevelse for noen uker siden som jeg tenkte klokkeriets medlemmer ville være interessert i å høre om:

Jeg har 2 barn i skolekorps og siden korpset er foreldredrevet må vi stille opp på loppemarkeder og andre dugnader. Jeg står som regel på smålopper og kvelden før loppemarkedet jobbet alle foreldre iherdig med å gjøre klart til lørdag kl.09.

Da skjedde det. Jeg åpnet opp en liten plastpose og der nede blant mye skrot var det en vintage Omega Seamaster 300 fra 1966. Det er sånn som man bare leser om!!

Først så tenkte jeg at den var i dårlig stand og full av rust. Tenkte at den ikke kunne reddes men etter å ha vært i kontakt med Simen Solvold ble det en overhaling og den i god stand igjen. Fantastisk arbeid av Simen!

Fikk i oppdrag å selge den for korpset og den ligger ute på Finn i noen timer til.

Jeg har dessverre ikke råd til den men jeg håper at funnet kommer korpset tilgode!!"


Auksjon utgår kl 22.00 i kveld via Finn:
https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85975156

...og det er en korrekt SM300 for de av dere som lurer på det (hadde en kikk på den da jeg var innom Simen på fredag).

Ønsker korpset lykke til med salget!