Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

  • Liker
Reaksjoner: Kaizer
Jeg syntes også at viserene var i det korteste laget, men de har vel heller ikke laget en explorer med den kassen? Det er uansett synd at slikt dukker opp på finn.
 
Har alltid vært svak for Seamaster De Ville og må si at denne ser fin ut:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75712364
Jeg har inntrykk av at dette er en seriøs selger, men jeg er litt usikker på om skiven er original når jeg ser fonten/skriften på skiven. Uret er fra 1966, men jeg har alltid trodd at Omega sluttet med såkalt "coat hanger S" i Seamaster tidlig på 60-tallet. Jeg mener at Omega startet å skrive De Ville på skiven først senere på 60-tallet, så mitt spørsmål er om "coat hanger S" og De Ville på skiven er korrekt - og om Omega brukte "coat hanger S" så sent som i 1966.
 
Har alltid vært svak for Seamaster De Ville og må si at denne ser fin ut:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75712364
Jeg har inntrykk av at dette er en seriøs selger, men jeg er litt usikker på om skiven er original når jeg ser fonten/skriften på skiven. Uret er fra 1966, men jeg har alltid trodd at Omega sluttet med såkalt "coat hanger S" i Seamaster tidlig på 60-tallet. Jeg mener at Omega startet å skrive De Ville på skiven først senere på 60-tallet, så mitt spørsmål er om "coat hanger S" og De Ville på skiven er korrekt - og om Omega brukte "coat hanger S" så sent som i 1966.

Hanger-S sluttet Omega med rundt 62 så vidt jeg vet. Så dette ser ut som en re-dial, dog veldig bra gjort så fremt jeg kan se. Eller at den har fått en skive fra en 166.020 fra 1960 hvor man har lagt til De Ville. Disse hadde Seamaster med hanger-S. Uansett: skiva stemmer ikke med årstallet.

De Ville og 66 går bra. De Ville ble produsert fra 1960 av, men det var først i 1963 at de skrev Seamaster De Ville på skiva. Fra 67 så man klokker som kun hadde De Ville på skiva.
 
Hanger-S sluttet Omega med rundt 62 så vidt jeg vet. Så dette ser ut som en re-dial, dog veldig bra gjort så fremt jeg kan se. Eller at den har fått en skive fra en 166.020 fra 1960 hvor man har lagt til De Ville. Disse hadde Seamaster med hanger-S. Uansett: skiva stemmer ikke med årstallet.

De Ville og 66 går bra. De Ville ble produsert fra 1960 av, men det var først i 1963 at de skrev Seamaster De Ville på skiva. Fra 67 så man klokker som kun hadde De Ville på skiva.

Takk for svar og oppklaring! Har lest meg litt opp på temaet og ser at det er ganske mange tilfeller av feil "S" og De Ville. Jeg har i utgangspunktet ikke problemer med å se at folk er villig til å betale stiv pris for et eksemplar med restaurert urskive, mange er nok mer opptatt av at ting ser fint ut enn at det er originalt. Det som overrasker meg, er at de som driver med restaurering av urskiver på dette nivået ikke har kontroll på detaljene.
 
Har tilfeldigvis en Omega katalog fra 1964/65 og der finnes det en tilsvarende Seamaster De Ville 166.020, men uten hanging S. Stålutgaven med dato kostet 335 DM. Imidlertid er det ett unntak i katalogen ved Seamaster 300 Automatic som har hanging S.. Så det kan godt være at dette ikke er helt konsekvent fra Omega sin side. Synes skiven ser original ut, men behøver nødvendigvis ikke være original til klokken..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: px200
Har tilfeldigvis en Omega katalog fra 1964/65 og der finnes det en tilsvarende Seamaster De Ville 166.020, men uten hanging S. Stålutgaven med dato kostet 335 DM. Imidlertid er det ett unntak i katalogen ved Seamaster 300 Automatic som har hanging S.. Så det kan godt være at dette ikke er helt konsekvent fra Omega sin side. Synes skiven ser original ut, men behøver nødvendigvis ikke være original til klokken..

Ja, katalogbildene av SM300 er jo en historie for seg. :) For oss "SM300-interesserte" har det vært mange diskusjoner rundt disse, hvor man har funnet katalogbilder med feil sekundviser, også feil time og minutt-visere. At SM300-skiver har hanging-S i 64/65 overrasker meg ikke. Hovedkonklusjonen har vært at dette viser at Omega på 60-tallet ikke var konsekvent ift bruk av deler, men at hovedvekten av produksjonen var lik det vi oppfatter som originalt i dag.

Så da er vi tilbake til hva som er ok for hver enkelt samler/kjøper. Personlig er jeg mer interessert i standardeksemplarer som er innenfor, og som ikke trenger en forklaring ift originalitet. Selvsagt er muligheten der for at Omega originalt leverte eksempelvis skiver med hanging-S etter 62, og gitt det ovenfor så er det ikke så usannsynlig. Men personlig ville jeg nok gått for en med vanlig S, i hvert fall så seint som 66.
 
  • Liker
Reaksjoner: px200
@Trulle75 prisene kan det jo ikke være noe å utsette på hvis det er nyservet.
Denne f.eks ser jo sprek ut til $275:
IMG_5104.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: px200 og chronometer
@Trulle75 prisene kan det jo ikke være noe å utsette på hvis det er nyservet.
Denne f.eks ser jo sprek ut til $275:
IMG_5104.JPG

Ja, der var det mye pent og interessant! Eneste jeg ville vært påpasselig med er å gå for klokker med valjoux (ser at flere bl.a. har valjoux 7733). Jeg har sett mange få problemer med disse "små-merkene" hvis verket er litt off. Denne du viser til her f.eks. med et japansk (?) gammelt verk hadde jeg vært forsiktig med. Verket er sikkert ok, men har ingen anelse hvordan det er å få service. Valjoux-verk derimot, er det bra med deler å få tak i, og fleste urmakere klarer å serve dem.
 
Redigert:
Den vil vel ligge på det noen er villig til å betale for den. Men for en liten stund tilbake slet jeg med å få 4500,- for en pent brukt Geneve i 14K
 
Den vil vel ligge på det noen er villig til å betale for den. Men for en liten stund tilbake slet jeg med å få 4500,- for en pent brukt Geneve i 14K

Takk for det, bør være mulig å få de vesentlig billigere enn dette da skjønner jeg:)
 
Jeg vurderer nok en gang om jeg skal tørre å ta skrittet å skaffe meg en vintage. Skulle gjerne hatt et dressur og da er det gull som gjelder:)

Det er en selger på finn som stadig annonserer vintage Omega.

Vis vedlegg 9154

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77841014

Noen som erfaring med selger?
Denne klokken oppgis å være NOS, noen kommentarer til klokken eller pris?

Hva med denne fra samme selger (redial?):

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75454980

Jeg skal ikke uttale meg om priser og verdi, det er et spørsmål som må bli mellom kjøper og selger. Et par ting å ha i mente med denne selgeren:
  • Litt lemfeldig omgang med begrepet NOS, ofte i betydningen av restaurert er lik NOS
  • Mange korrekte, men også mange klokker med service-deler
  • Mange av klokkene jeg har sett solgt er polert opp (restaurert)
Hva betyr dette? Viktig å gjøre en skikkelig research ift originalitet osv. før man slår til. Som med de fleste som selger vintage: IKKE kjøp selger, kjøp klokka (etter at du sjøl har gjort en grundig research).