Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Alt for mange potensielle feller å gå i dersom man ikke er ekspert IMO.

Her kjøper du trygt vintage Seamaster: braanaas@gmail.com NURK

Takk for respons! Har også hørt det, så sendte mail til han tidligere i dag, men ikke fått svar ennå. Ligger en del vintage Seamaster på finn, men jeg har ikke peiling, så vanskelig å vurdere om det er noe å satse på
 
Takk for respons! Har også hørt det, så sendte mail til han tidligere i dag, men ikke fått svar ennå. Ligger en del vintage Seamaster på finn, men jeg har ikke peiling, så vanskelig å vurdere om det er noe å satse på

Dag Braanaas er en 100% Good Guy, If you like what you see and the price is right - Go for it.
Tom
 
Noen som har lyst til å vurdere denne?

41_1688610304.jpg


OMEGA SEAMASTER 30 - FINN Torget

Eller har et annet tips på vintage Seamaster i den nedre enden av prisskalaen?

Takker for tips!

Denne har ikke hatt service på tre år. Regn med ny service i løpet av året eller neste år. Det betyr en kostnad på et par tusen. Disse får du ny-servet til samme pris. Derfor hadde jeg hatt en "no go" på denne.

Når det er sagt er det vanskelig å si så mye om slike Omega-klokker uten å vite referansenummeret. De kan ved første øyekast se legit ut, men det må altså en referansenummersjekk til. I dette tilfellet måtte man ha bedt selger om å ta et bilde av innsiden av baklokket, der finner du referansenummeret.

Disse gamle Seamasterne med kalibre i 2 og 3-serien er vanskelig å navigere i. Omega lagde sykt mange skive-variasjoner. Referansenummersjekk kan gjøres her: OMEGA Watches: Vintage Watches Database

De har ikke alle skive-variantene, men du får i allefall sjekket referanse mot serienummer og årstall.

Er du uerfaren, og orker ikke å finne ut alt selv ser jeg at Dag anbefales. Den anbefalingen kan jeg støtte meg til. Disse f.eks. kan jo være noe å vurdere? Ligger en 1500 over i pris enn den du så på, men i en mye bedre tilstand spør du meg.
 
Redigert:
Denne har ikke hatt service på tre år. Regn med ny service i løpet av året eller neste år. Det betyr en kostnad på et par tusen. Disse får du ny-servet til samme pris. Derfor hadde jeg hatt en "no go" på denne.

Når det er sagt er det vanskelig å si så mye om slike Omega-klokker uten å vite referansenummeret. De kan ved første øyekast se legit ut, men det må altså en referansenummersjekk til. I dette tilfellet måtte man ha bedt selger om å ta et bilde av innsiden av baklokket, der finner du referansenummeret.

Disse gamle Seamasterne med kalibre i 2 og 3-serien er vanskelig å navigere i. Omega lagde sykt mange skive-variasjoner. Referansenummersjekk kan gjøres her: OMEGA Watches: Vintage Watches Database

De har ikke alle skive-variantene, men du får i allefall sjekket referanse mot serienummer og årstall.

Er du uerfaren, og orker ikke å finne ut alt selv ser jeg at Dag anbefales. Den anbefalingen kan jeg støtte meg til. Disse f.eks. kan jo være noe å vurdere? Ligger en 1500 over i pris enn den du så på, men i en mye bedre tilstand spør du meg.

Takk for grundig tilbakemelding, og massa gode tips! Har fått svar fra Dag og fått oversikt over de Omegaene han har til salgs nå. Masse fint, og skjønner at jeg må legge 4000-5000 på bordet. Det var litt mer en jeg tenkte da jeg startet å kikke, men regner med at jeg ikke er den første det skjer med.
 
Omega Seamaster 300, ref 165.024 fra 1967

Her er et tips fra en forhandler på nettet. Pen SM300, original, bortsett fra bezel. Ser veldig bra ut, og prisen er bra også. Originale bezel-ringer kan sources fra nettet, man må være tålmodig og passe på at man får til riktig kasse.

img_5361.jpg


Ser også ut som den kommer på en original 1506-lenke, den er ofte verdt $800-$1000 dollar alene. Og veldig pen klokke. :)
 
Her er et tips fra en forhandler på nettet. Pen SM300, original, bortsett fra bezel. Ser veldig bra ut, og prisen er bra også. Originale bezel-ringer kan sources fra nettet, man må være tålmodig og passe på at man får til riktig kasse.

img_5361.jpg


Ser også ut som den kommer på en original 1506-lenke, den er ofte verdt $800-$1000 dollar alene. Og veldig pen klokke. :)

Lekker:) Det ser ut som denne ikke har "T swiss made T" nederst på skiven.
Ellers er det dekket av glassringen?
 
Lekker:) Det ser ut som denne ikke har "T swiss made T" nederst på skiven.
Ellers er det dekket av glassringen?

Det har nok det og at den er dekket av glassringen.

Jeg har til gode å se skiver som mangler dette uten å være helt på bærtur med stubbies og annet rot i tillegg... :)

Men skulle jeg ha kjøpt ville jeg kanskje spurt ja for å være helt sikker.
 
Det har nok det og at den er dekket av glassringen.

Jeg har til gode å se skiver som mangler dette uten å være helt på bærtur med stubbies og annet rot i tillegg... :)

Men skulle jeg ha kjøpt ville jeg kanskje spurt ja for å være helt sikker.

Når jeg zoomer ser det ut som skriften er delvis dekket av glassringen ja.:) Uansett en flott klokke, flott patina.
 
Heuer Autavia GMT 2446C

Kom over denne Mark III på eBay, ser ut til å stemme, men her må eventuelt @Jarl fr. verifisere. :confused:

$T2eC16RHJGYE9nooh7LsBSYdOw)!sw~~60_3.JPG


Serienummer 195.000, snap-back case, hvit sekundviser, valjoux 724. Den har til og med "fluted pushers". :cool: Eneste som mangler er et bilde av urverket og eventuelt innsiden av baklokket.

Dette er helt der i toppen med Siffert-en spør du meg... ;)

EDIT: Ser at viserne har et ørlite patina-avvik ift skiva. Kan kanskje være fra en annen klokke. Riktig ift tidsperiode og modell, dog.
 
Redigert av en moderator:
Her er jeg ute på dypt vann, men om alt stemmer er dette en hyggelig pris(alt er relativt;) ) for en sea dweller doble red. Men jeg trenger hjelp av noen som kan sine saker her...

Rolex Vintage Sea Dweller 1665 Double Red Dial | eBay

Jeg kan ikke disse vintage SD-ene så veldig godt og kjenner ikke til hvilke priser vi snakker om for en tidlig 70-tall. Men det første som slår meg er viserne. De ser ut til å vært skiftet ut eller reluminert en eller annen gang (kanskje i 94 da forrige service ble gitt).

$T2eC16hHJGUFFhu59l4!BSUFLeW!nQ~~60_57.JPG


Ellers tror jeg også at bezel-ring er ny, gitt fargen på perlen kl. 1200. Hadde den vært original, ville den vel vært patinert på samme måte som skiva. Muligens at både visere og bezel ble skiftet ut i 94.

Videre er dette med 20 år siden sist service også noe som burde påvirke prisen.

Skulle jeg vurdert et kjøp her ville jeg også forsikret meg om at tidsperiode (71/72) er konsistent med kasse, urverk, skive-variasjon, crown guard konfigurasjon og bezel.

Fin patina på skiva, uansett... ;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg kan ikke disse vintage SD-ene så veldig godt og kjenner ikke til hvilke priser vi snakker om for en tidlig 70-tall. Men det første som slår meg er viserne. De ser ut til å vært skiftet ut eller reluminert en eller annen gang (kanskje i 94 da forrige service ble gitt).

$T2eC16hHJGUFFhu59l4!BSUFLeW!nQ~~60_57.JPG


Ellers tror jeg også at bezel-ring er ny, gitt fargen på perlen kl. 1200. Hadde den vært original, ville den vel vært patinert på samme måte som skiva. Muligens at både visere og bezel ble skiftet ut i 94.

Videre er dette med 20 år siden sist service også noe som burde påvirke prisen.

Skulle jeg vurdert et kjøp her ville jeg også forsikret meg om at tidsperiode (71/72) er konsistent med kasse, urverk, skive-variasjon, crown guard konfigurasjon og bezel.

Fin patina på skiva, uansett... ;)

Hadde nok ikke vært komfortabel med den patinaforskjellen. Det hadde plaget vettet av meg.. Men mulig det er mulig å få tak i visere med litt mer rett patina?
 
Det kan være jeg som tar feil @Josef, men synes det er mange som mener at "starting bid" er en fin pris.

@DoDe Jeg var tydeligvis noe trøtt da jeg så denne. Både starting bid og patina på visere ble misset. Konklusjonen må være at det er bra at jeg ikke gjør impulskjøp i 100.000kronersklassen på mandags morgen;)
 
Redigert av en moderator:
Denne har ikke hatt service på tre år. Regn med ny service i løpet av året eller neste år. Det betyr en kostnad på et par tusen. Disse får du ny-servet til samme pris. Derfor hadde jeg hatt en "no go" på denne.

@SpaceCowboy - er tre år serviceintervall en tommelfingerregel på vintage ur? Gjelder det også Omega 561 (som sitter i en Connie jeg har)?
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy - er tre år serviceintervall en tommelfingerregel på vintage ur? Gjelder det også Omega 561 (som sitter i en Connie jeg har)?

Dette varierer selvsagt avhengig av hvor ofte du bruker klokka og hvor slitt urverket er, derfor ingen tommelfingerregel. :)

Men jeg antar at daglig bruk i ca. 3 år, kanskje 4 vil bety en service på slutten av denne perioden. Min personlige erfaring varierer veldig her, men så er det vanskelig å si da jeg bruker de fleste av mine ur i rotasjon. Største overraskelse: Hamilton Super-Compressor. Kjøpte på eBay uservet, brukte den i 6 år (!) før service, og da med ukjent service-historikk før det.

Glycine Airman: Brukt i rotasjon, men ny service etter 3 år. I denne sitter et AS 1701-verk, som skal være ganske så bra. Derfor kan vi heller ikke si noe om type verk heller, det vil avhenge av slitasje osv. gjennom et sikkert langt liv.
 
Redigert av en moderator:
Oppfølgingsspørsmål. Når vet man at det er på tide med service? Hvis klokka går godt kan man vente litt til?