Dagens vin

Gøy! Tenkte på det samme selv - men har altfor lite erfaring til å komme med reelle anbefalinger. Men har kjøpt inn litt ila høsten etter at viner fra Kanariøyene ble omtalt en del i Vinmonopolet sin podcast

Snedig at det skal komme mye bra vin fra "uti der". Det var vel du som anbefalte den rakkeren fra Azorene også? Erupcao Vulcanica eller noe sånt? Den satt jo som en kule.

Kanskje "viner fra Atlanterhavet" blir årets tema?
Stemmer det :D

Den episoden må jeg høre og teste noen nye viner derifra snart.Kan jo ikke bare drikke bordeaux og hvit burgund (selvom det er så godt!)

• Liker
Reaksjoner: UJU, sf82 og BigT
Nytt år, nye muligheter, folk etterspør aktivitet på Tidssonen, så la oss sette i gang. Hva bør jeg teste i år? Har på mange måter smakt det meste, men finnes det noe nytt? Frankrike, USA og Oseania kan jeg. Til dels Sør-Afrika. Spania har jeg ikke vært så altfor glad i. For mye «krydder», MEN kanskje jeg kan bli omvendt? Alle forslag tas imot. Fortrinnsvis rødt. 😃
Du nevnte Spania. Denne er ikke så krydret som mange andre. Anbefalt av byklum.

• Liker
Reaksjoner: BigT og sunshine
Sist jeg kjøpte Flaccianello var det direkte hos Fontodi for 4 år siden. Betalte da EUR100 flasken - i dag fikk vi en 2016 til den nette sum av 1400,-…ute i Oslo 😊 Klasse!
IMG_8785.jpeg

Nytt år, nye muligheter, folk etterspør aktivitet på Tidssonen, så la oss sette i gang. Hva bør jeg teste i år? Har på mange måter smakt det meste, men finnes det noe nytt? Frankrike, USA og Oseania kan jeg. Til dels Sør-Afrika. Spania har jeg ikke vært så altfor glad i. For mye «krydder», MEN kanskje jeg kan bli omvendt? Alle forslag tas imot. Fortrinnsvis rødt. 😃

Jeg har vært interessert i vin i et par år nå og vil det definitivt er vanskelig å finne ut hva av nye ting man muligens kan prøve å vite om det. Det er selvfølgelig lett å følge i sporet man alltid har fulgt, men jeg syntes variasjon gjør vin mer interessant. Selvfølgelig er det ikke alt som treffer, men det er en del av gamet. Så sant de ikke er proffe og jobber med vin daglig på høyt nivå, har jeg litt vansker for å ta anbefalninger personlig.

Jeg har vært heldig i at jeg fant en lokal vindistributør for et par år siden som har gratis smaking hver lørdag. Hva jeg likte og kjøpte der når jeg først kom har utviklet seg betydelig over de siste ~3 årene. Begynte med Anthony Thenevet gamay, så litt pinot osv. I dag kan jeg sette mye mer pris på tanniner og vin som er litt utfordrene, selv om jeg ikke alltid liker det. Har du muligheten er det veldig fint å gå på messer osv hvor det er mye variert å smake på. F.eks når det kommer til naturvin blir veldig mange servert skvip fullt at bretomyse og musearoma og da utelukker all naturvin etter det. Jeg kan godt forstå det, men det er faktisk mye bra naturvin å få tak i men du må snu veldig mange stein for å finne juvelene.

I 2025 var kanskje mitt vinhøydepunkt å bli bedre kjent med Emidio Pepe. Folk flest kjenner sikkert Montepulciano d'Abruzzo gjennom pinnevin og plasserer dermed all MdA som lettdrikkelig pizzavin. Når du lager MdA på EP's nivå blir det en totalt annerledes vin som virkelig åpner universet. Eneste ulempen med EP er at det virkelig koster. En tusing for en flaske må virkelig levere for å være verdt det imo. Heldigvis er EP imo verdt det.

When life gives you lemons (januar har vært veldig tung for meg), buy more Emidio Pepe. Var på masterclass med Chiara Pepe i dag med nye 2022 årgang. Branella er nesten pinot-tilstander, med Casa Pepe som storebror med litt mer 'maskulin' dybde og tanniner. Helt utrolig hvor komplekse disse vinene er, til å vært lagret i glassdekket betong. Null eik!

20260129_170018_5300.jpeg