Dagens vin

Hjelp søkes!
Jeg plukket opp noen «ukjente» flasker på en ferie sør i Rhonedalen, Chateauneuf du pape, fra 2015 med 100% grenache. Jeg finner ikke noe info om denne på nettet og lurer på om dere TSere kan si noe om drikkevindu på lignende viner fra samme distrikt?

Fasken har vært i produsentens kjeller før jeg satte den i vinskapet
 
Could be helpful @Steiniz :)
IMG_20210827_103300.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kire og Steiniz
Hjelp søkes!
Jeg plukket opp noen «ukjente» flasker på en ferie sør i Rhonedalen, Chateauneuf du pape, fra 2015 med 100% grenache. Jeg finner ikke noe info om denne på nettet og lurer på om dere TSere kan si noe om drikkevindu på lignende viner fra samme distrikt?

Fasken har vært i produsentens kjeller før jeg satte den i vinskapet

Med 100% Grenache høres ikke dette ut som et langvarig lagringsprosjekt.
Denne druen er jo lav på tanniner som bidrar til lagringsdyktighet.
Hva med å poppe en flaske for å finne ut hvordan den ligger an i løpet?
Rapport postes selvsagt her. ;) :p
 
Noen som har smakt denne vinen før? Smakte den nylig og synst den var fantastisk god, kroatsisk vin som heter Dingac, selges ikke på polet men tips til noe som kan være i samme gate taes i mot med takk (y)

06E4FE64-57BE-431D-84F2-87CD12EA2661.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: kire og UJU
Dagens vin: Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape

Positivt overrasket! Har gjort flere forsøk på ulike Chât-du-Pape i prisklassen under 450 spenn. De fleste når ikke opp til forventningene. Denne var god! Fyldig, mørke bær, krydder osv. Alt den skulle ha. Trengte mange timer luft for å få frem smaken av råvarene, ikke noe man åpner i det man setter seg til bordet.

270,- på polet.

Edit: Presisering. Har aldri truffet en dårlig du-Pape. Bare svært få som har gitt wow-feelingen...
 
Vil anbefale Johan Vineyards.
Har nå prøvd flere av han og syntes alle har vært fortreffelige!
Alle ligger rundt 350-400 og jeg syntes de gir god valuta for pengene.
Nb: den Pinot til venstre på bilde har en annen etikett på vmp.no
 

Vedlegg

  • 09B15D1C-2C7F-45CA-A061-89DB7A6C35B3.jpeg
    09B15D1C-2C7F-45CA-A061-89DB7A6C35B3.jpeg
    152,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: kire
Kona er borte på middag så jeg prøver noe helt nytt i dag. Anbefalt av MB i DN. Relativt ukomplisert men veldig leskende og egentlig veldig godt. God syre, lite tanniner of massvis av rød frukt. Perfekt størrelse for en småbarnsfar med for lite søvn og som ikke orker å drikke 1 flaske alene på samme kveld lengre. Broc Love Red 2020, en blend av Carignan, Valdigue og Syrah, levert i en alu-boks (!!) Denne skal jeg kjøpe flere av!
798EE152-96FC-43BC-8251-C7B2AFC7E3D8.jpeg
 
Denne fikk jeg servert til grillet sjøkreps på Schlägergården i sommer. Morsom og uventet bra match!
*UTSOLGT*
For mange år siden fant jeg en oransje vin som het Gris Gris som jeg rensket vmp for.
Nå nylig fant jeg Johan Vineyards sin Pinot Gris som jeg også rensket polet for.
Den Craven som &kire nevnte er også selvsagt utsolgt.

Er det noen som har anbefalinger til andre oransjvin? Helst en som er bra og stabil lagerbeholdning hos vmp…