Dagens vin

En annen ting å tenke på er at Zalto Burgund er massive. Her side by side med Riedel Vinum Pinot Noir (som er stor nok de og)
46030C43-C417-4406-927D-4EBC1E1367EF.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Takk for gode glass tips! Zalto glassene blir nok litt for dyre nå. Ser ut som Riedel Veritas som blir nevnt er ett godt alternativ.
Har lagt cabernet/merlot, old world pinot noir og zinfandel/riesling i handlekurven.

Dekker det det meste eller burde jeg legge til/bytte ut til fks new world pinot noir eller syrah glassene?

Har kun brukt Hadeland sitt odysse allround glass til rødvin tidligere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Takk for gode glass tips! Zalto glassene blir nok litt for dyre nå. Ser ut som Riedel Veritas som blir nevnt er ett godt alternativ.
Har lagt cabernet/merlot, old world pinot noir og zinfandel/riesling i handlekurven.

Dekker det det meste eller burde jeg legge til/bytte ut til fks new world pinot noir eller syrah glassene?

Har kun brukt Hadeland sitt odysse allround glass til rødvin tidligere.
Du kommer garanter til å bli superfornøyd! Har ikke testet Syrah-glassene, men synes Cabernet/Merlot er fine allround glass til Cab, Syrah, Barbera og Brunello. Bruker PN til pinot og nebbiolo samt chardonnay. Riesling/Zinfandel går til alt annet :)
Har hørt Merete Bø snakke varmt om New World PN glassene, men jeg har ikke testet de heller.
 
Stags’ Leap Coombsville Cab S. Her er det mye av alt, og kanskje litt for mye av det gode. Passer nydelig til mat, men etter middag merker man at det er mye alko, veldig høy syre og ett sinnsykt tanninbitt. Ikke helt overraskende, men mangler balanse og ikke like elegant som andre Napa Cabs jeg har smakt.
3E745D26-8ABC-4BF2-86C5-3E2F87A8E134.jpeg


Synes Jeremy Clarkson oppsummerer den på en fin måte.
1628925095737.jpeg
 
Nå som vi var inne på glass her. Noen som har testet Riedel Performance grape varietal serien ? Fikk noen PN glass i gave jeg ikke har pakket opp. Driver og skal bytte ut hele vinglassamlingen og prøver å gjøre riktige valg. Det slår meg at "klokken" på Riedel sine PN glass er vesentlig smalere og høyere enn feks Zalto sitt (Burgundy). Dette ser liksom mer ut som et Cognac glass (satt på spissen). Enig med noen over her at feks en god burgunder i Zalto glasset er en helt egen opplevelse. Ser at Riedel sine PN glass også anbefales til Barolo (og annen Nebbiolo), og feks Riesling glassene i samme serie også anbefales til bla. San Giovese/Brunello rødvin. De 4 sist nevnte typene vin er vel det jeg drikker mest om dagen. Dette blir ikke enkelt, men tenker jeg kan ha maks 3 forskjellige typer vinglass som skal dekke alt (+ champagneglass), hvis ikke er det noen andre i huset her som ville trodd det hadde rabla for meg Trenger tips
 
Nå som vi var inne på glass her. Noen som har testet Riedel Performance grape varietal serien ? Fikk noen PN glass i gave jeg ikke har pakket opp. Driver og skal bytte ut hele vinglassamlingen og prøver å gjøre riktige valg. Det slår meg at "klokken" på Riedel sine PN glass er vesentlig smalere og høyere enn feks Zalto sitt (Burgundy). Dette ser liksom mer ut som et Cognac glass (satt på spissen). Enig med noen over her at feks en god burgunder i Zalto glasset er en helt egen opplevelse. Ser at Riedel sine PN glass også anbefales til Barolo (og annen Nebbiolo), og feks Riesling glassene i samme serie også anbefales til bla. San Giovese/Brunello rødvin. De 4 sist nevnte typene vin er vel det jeg drikker mest om dagen. Dette blir ikke enkelt, men tenker jeg kan ha maks 3 forskjellige typer vinglass som skal dekke alt (+ champagneglass), hvis ikke er det noen andre i huset her som ville trodd det hadde rabla for meg Trenger tips

Vi har både Zalto og Riedel sine druespesifikke glass.
Hvis jeg måtte velge ville jeg gått for Zalto da f.eks Burgund-glassene passer fint til både røde og fyldige hvite, noe som ikke er tilfelle for Riedel sine PN-glass.
Ellers kan jeg varmt anbefale Lehmann sine champagne-glass. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Golfballen
Hei dere!

Jeg har nettopp overtatt ny leilighet, og kjellerboden holder en ganske konstant lav temperatur. Jeg lurer da på å bygge meg en liten "vinkjeller", altså noen hyller der jeg kan oppbevare/lagre vin. Noen som har tips til hvilke hyller jeg burde ha, eventuelt hvordan man bygger sine egne?
 
Hei dere!

Jeg har nettopp overtatt ny leilighet, og kjellerboden holder en ganske konstant lav temperatur. Jeg lurer da på å bygge meg en liten "vinkjeller", altså noen hyller der jeg kan oppbevare/lagre vin. Noen som har tips til hvilke hyller jeg burde ha, eventuelt hvordan man bygger sine egne?

Sjekk ut disse og andre hos wineandbarrels:

 
Hei dere!

Jeg har nettopp overtatt ny leilighet, og kjellerboden holder en ganske konstant lav temperatur. Jeg lurer da på å bygge meg en liten "vinkjeller", altså noen hyller der jeg kan oppbevare/lagre vin. Noen som har tips til hvilke hyller jeg burde ha, eventuelt hvordan man bygger sine egne?

Alle som skal bygge vinkjeller burde høre denne meget underholdende (hvis man lytter med litt ironisk distanse) podkastepisoden først:

Merete Bø og Thomas Gjertsen har også vært inne på temaet i sin podkast og jeg mener kjellerbod i fellesanlegg ble nevnt der.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Sjeldent vært utenfor italiensk territorie, men prøver meg på litt Pinot om dagen. Synes Next vintage var tynn suppe, denne var bedre som kosevin med Peaky Blinders på TVen. Noen tips til gode PNs under 250? Prøve å holde meg litt studentvennlig her.
4454D38E-FA40-4BB1-B50F-FEA36C85E2A3.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner og Stonefly
Sjeldent vært utenfor italiensk territorie, men prøver meg på litt Pinot om dagen. Synes Next vintage var tynn suppe, denne var bedre som kosevin med Peaky Blinders på TVen. Noen tips til gode PNs under 250? Prøve å holde meg litt studentvennlig her.
Vis vedlegg 261358

Kr.250,- og god PN i samme setning blir kanskje en selvmotsigelse. ;)
For littegrann mer penger får du Benjamin Leroux Bourgogne 2019.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Kr.250,- og god PN i samme setning blir kanskje en selvmotsigelse. ;)
For littegrann mer penger får du Benjamin Leroux Bourgogne 2019.

Haha alt er relativt, men forstår problemstillingen. Studentbudsjett + ingen mulighet (eller tålmodighet) for lagring gjør at man ikke strekker budsjettet så ufattelig langt for noen edle dråper. På italienske finnes det mye (jeg synes er) godt innenfor 250-klassen, men PNs er kanskje et knepp dyrere?

Likevel takk for tips! Får se om man ikke ryker på en slik flaske en dag, vet jo hvordan livet på TS er når det kommer til budsjetter. :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Sjeldent vært utenfor italiensk territorie, men prøver meg på litt Pinot om dagen. Synes Next vintage var tynn suppe, denne var bedre som kosevin med Peaky Blinders på TVen. Noen tips til gode PNs under 250? Prøve å holde meg litt studentvennlig her.
Vis vedlegg 261358

Ønsker du å utforske PN vil jeg si du er på rett spor med bla. Cline fra USA. Gjengs oppfatning hos de med peiling og forståsegpåere er at PN fra burgund under 600kr er bortkastet, dem om det.
Det jeg derimot har funnet er Lucien Muzard Pinot Noir til under 250kr. Har et par av denne og Cru’en i skapet. Kjøpt fordi det er Moestue som importerer denne produsenten. Anser det som et tegn på at man bør prøve et par, bare sånn på ert.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OBHaugland
Sjeldent vært utenfor italiensk territorie, men prøver meg på litt Pinot om dagen. Synes Next vintage var tynn suppe, denne var bedre som kosevin med Peaky Blinders på TVen. Noen tips til gode PNs under 250? Prøve å holde meg litt studentvennlig her.
Vis vedlegg 261358
Liner du Cline så liker du Noble Vines 667. Drakk en del av begge to for noen år siden. I det siste har jeg foretrukket litt mindre eik og litt kjøligere stil.
Til 250ish sykes jeg disse er gode:
-Faiveley Bourgogne Pinot Noir 232kr
-Roche de Bellene Bourgogne Pinot Noir 200kr
-Schug Sonoma Coast Pinot Noir 220kr
- Georg Breuer Spätburgunder Rouge 23
 
Ønsker du å utforske PN vil jeg si du er på rett spor med bla. Cline fra USA. Gjengs oppfatning hos de med peiling og forståsegpåere er at PN fra burgund under 600kr er bortkastet, dem om det.
Det jeg derimot har funnet er Lucien Muzard Pinot Noir til under 250kr. Har et par av denne og Cru’en i skapet. Kjøpt fordi det er Moestue som importerer denne produsenten. Anser det som et tegn på at man bør prøve et par, bare sånn på ert.

Liner du Cline så liker du Noble Vines 667. Drakk en del av begge to for noen år siden. I det siste har jeg foretrukket litt mindre eik og litt kjøligere stil.
Til 250ish sykes jeg disse er gode:
-Faiveley Bourgogne Pinot Noir 232kr
-Roche de Bellene Bourgogne Pinot Noir 200kr
-Schug Sonoma Coast Pinot Noir 220kr
- Georg Breuer Spätburgunder Rouge 23

Takk for tips karer, da har man i det minste en liste å starte med. TS stiller opp som alltid! :D
 
Jeg skulle ha noe spansk og tenkte å prøve noe nytt og annerledes enn «vanlig Rioja».
Vinmakeren bak denne har noe utrolige erfaringer, blant annet fra DRC så det burde jo være bra…

… men nei. Det hjelper ikke å ha erfaring fra f eks DRC når du ikke har det samme jordsmonn og druer.
Jeg syntes ikke kvaliteten/smaken stod til prisen på nesten 400,-.
Kjøper ikke den igjen.
 

Vedlegg

  • C9D1F868-E57B-460F-9550-E387FED1333B.jpeg
    C9D1F868-E57B-460F-9550-E387FED1333B.jpeg
    170,1 KB · Visninger: 0
Hei! Spennende tråd å følge.
Vurderer å gå til innkjøp av vinskap for å lagre vin over tid. Har noen av dere anbefalinger merke og/eller modell? Ser for meg én sone og min. 50 flasker, da det er lagring som er utgangspunktet.

Hvis noen av dere har et brukt og vurderer salg på østlandsområdet kan det være aktuelt også :)(y)
 
Hei! Spennende tråd å følge.
Vurderer å gå til innkjøp av vinskap for å lagre vin over tid. Har noen av dere anbefalinger merke og/eller modell? Ser for meg én sone og min. 50 flasker, da det er lagring som er utgangspunktet.

Hvis noen av dere har et brukt og vurderer salg på østlandsområdet kan det være aktuelt også :)(y)

Jeg undersøkte nettopp det samme, og oppdaget raskt at det var forskjell mellom vinskap og vinlagringsskap. Endte selv med et Climadiff-skap med plass til ca 180 flasker fra Vinlagringskompaniet: https://www.vinlagringskompaniet.no/product-category/vinlagringsskap
 
  • Liker
Reaksjoner: Aquaman