Dagens vin

Startet med en Lorenzo Zanetta Ghemme 2001 til pizzaen.

Nå nyder jeg en Kracher Zweigelt 2011 til litt chevre. Ikke halvgæærnt.

DSCF9604_zpsf20f40aa.jpg
 
Startet med en Lorenzo Zanetta Ghemme 2001 til pizzaen.

Nå nyder jeg en Kracher Zweigelt 2011 til litt chevre. Ikke halvgæærnt.

DSCF9604_zpsf20f40aa.jpg

Ghemme er sterkt undervurdert. Testet en Ioppa Ghemme 1996 for noen mnd siden, det var fantastisk! Skal hanke inn noen flasker av 2006-årgangen.
 
Enig. Faller litt i skyggen til andre store tanninrike italienere. Godt jeg har en flaske til, for denne likte jeg godt.
 
Og hvorfor er den klokka der?

Klokker er fine å ta bilder av i Klokkedelen av forumet...


Hilsen den gamle raddisen Chals.
 
Redigert:
On topic, har en under middels god vinkjennskap og har fått meg Amarone en gang eller to med god opplevelse
Ripasson var et utfall av noe så skittent som en "har du en fin Norditalienare för rundt hundringen" på Systembolaget
Syns den er riktig så fyldig og varm, men uten syre - noe jeg setter pris på. Tykk fyldig rødfarve og kunde med hell drikkes romtemperert nå dagen derpå fra korket flaske for å få skribblet ned noen smaksnotater - kun og alene for å slippe en sint @Chalshus på døra :)

@Centurion - kina-flieger fra Parnis med unitas-ish 6497(?) verk som syns fin gjennom display caseback ;)
 
Redigert av en moderator:
Åpnet denne nå. Prøver meg på en ørliten smak. Dette er virkelig godis for nesen.

Masse tropisk frukt i starten, ananas, aprikoser, gul mango. Smør.
Skikkelig fyldig i munnen, følger lukten godt. Kandisukker, karamell i ettersmaken. Nok syre.


DSCF9655_zpsce54dabe.jpg
 
Åpnet denne nå. Prøver meg på en ørliten smak. Dette er virkelig godis for nesen.

Masse tropisk frukt i starten, ananas, aprikoser, gul mango. Smør.
Skikkelig fyldig i munnen, følger lukten godt. Kandisukker, karamell i ettersmaken. Nok syre.


DSCF9655_zpsce54dabe.jpg

Tokaji er snadder! Grattis med WIS, @Chalshus!
 
Redigert av en moderator:
Åpnet denne nå. Prøver meg på en ørliten smak. Dette er virkelig godis for nesen.

Masse tropisk frukt i starten, ananas, aprikoser, gul mango. Smør.
Skikkelig fyldig i munnen, følger lukten godt. Kandisukker, karamell i ettersmaken. Nok syre.


DSCF9655_zpsce54dabe.jpg

Var vinen for såpass kald at du måtte varme den på kokeplata? :p
 
Kjøpte en halv kasse av denne for noen år siden, ettar Vidar P's anbefaling. Drakk den til marinerte lammekotletter fra Strøm Larsen. Snadder. Passet bra. Er totalt nybegynner på spansk vin. Denne er god.

DSCF9704_zps560607b5.jpg
 
Kjøpte en halv kasse av denne for noen år siden, ettar Vidar P's anbefaling. Drakk den til marinerte lammekotletter fra Strøm Larsen. Snadder. Passet bra. Er totalt nybegynner på spansk vin. Denne er god.

DSCF9704_zps560607b5.jpg

Har ikke prøvd denne, men 2001 er en fantastisk årgang! Test ut Castillo Ygay Gran Reserva Especial 2001 om du kommer over den, de har 2004 på polet, slettes ikke dum den heller. En annen klassiker er Coto de Imaz Gran Reserva 2001 - tilgjengelig på polet.
 
Litt påfyll:

Michael Gindl Sweet Buteo Eiswein 2010, 195,-
Ville vanligvis styrt unna eiswein i denne prisklassen, men etter overbevisning fra flere hold måtte den testes.

Isole e Olena Vin Santo del Chianti Classico 2004, 335,-
Fikk en lignende vin santo servert til is av Røros-smør på Maaemo. Nå er iskremmaskinen til Kenwood'en på plass, så da må retten gjenskapes med rett drikke!


Photo%2020.04.13%2012%2000%2013.jpg
 
Begynt å kjøpe med meg halvflasker fra Systembolaget,
føler det er lavere terskel for å korke opp.
Dog ikke altfor spennende saker der, dagens en riktig "bruksvin" i rimelige enden skalaen men fyller sin rolle.
... og økologisk - så her er det god samvittighet å få

GhAuDMM.jpg


Smaker ikke så aller verst gærnt heller, fått sansen for italienere selv om ikke dette er high-end :)
 
Denne i dag:
Mullineux%20White%20Blend%202011.jpg


Mullineux White 2009. Feit fruktig og deilig :) Utgått og utsolgt i Bergen, Oslo, Trondheim osv, men du finner noen flasker dann og vann utenfor, f.eks over ti flasker igjen i Akershus-polene om jeg så riktig. Du finner både 2009, 10 og 11. Alle er kjempekjøp. Laup og kaup!