Dagens vin

Gårdagens:
2010 Keller Rislaner Monsheim Silberberg Auslese
Ble servert uten mat da alle ble i overkant mett av hovedretten :) Mye vin for pengene! Henger fint i glasset og gir et hint av fersken. Fantastisk balanse mellom sødme og syre.

Det der grenser mot overgrep mot barn, men godt er det..

Morsom greie, bland kirsebærvin 50-50 med cola! Bare prøv!

Hehe, ja kansje jeg skulle prøve det;) Det er jo en utrolig søt og relativt sterk vin (14,5%), som jeg vil tro egner seg bedre som dessert/ost vin. Til å bare drikke alene ble den alt alt for søt for meg. Med cola tror jeg det kunne blitt litt av en sukkerlake;)

Kirsebærvin er humor. En kamerat samler på det, og gir hver enkelt pikenavn i henhold til karakter. Beate, rund, fyldig, god. Litt eldre.
Gitt, litt bestemt.
Kirsten, mye kirsebær i hu her ja! Osv.

Reaksjonen til alle som tar første slurken av kirsebærvin er ubetalelig. Det er alltid en usj-grimase etterfulgt av... Aha kirsebær ja! Mmm.

Blander du i cola, gjett hva smaken blir?

Gleder meg til du forteller meg svaret:)

Forrige helg stakk jeg innom Tore på Hafjell for å prate litt skit. Han arvet bunnen av en flaske sprit. Fikk servert litt god vin også.

img2742x.jpg

img2744w.jpg

Dette var en dessertvin han hadde kjøpt på Kolonialen. Fåes ikke på polet. God og velvalansert med god ettersmak av kandiserte tropiske frukter, om jeg ikke bommer totalt.

I dag har jeg åpnet denne. Mye smak. Den tjente stort på å lufte seg. Mye syre som balanserer sødmen.

img2799f.jpg

Kirsebærvin er humor. En kamerat samler på det, og gir hver enkelt pikenavn i henhold til karakter. Beate, rund, fyldig, god. Litt eldre.
Gitt, litt bestemt.
Kirsten, mye kirsebær i hu her ja! Osv.

Reaksjonen til alle som tar første slurken av kirsebærvin er ubetalelig. Det er alltid en usj-grimase etterfulgt av... Aha kirsebær ja! Mmm.

Blander du i cola, gjett hva smaken blir?

Gleder meg til du forteller meg svaret:)

Haha herlig! Ja, skal komme tilbake når jeg har fått prøvd dette ut;)
4891.jpeg

Forrige helg stakk jeg innom Tore på Hafjell for å prate litt skit. Han arvet bunnen av en flaske sprit. Fikk servert litt god vin også.

Ja, den rommen er helt vanvittig. Svært takknemlig for den!

Jeg er ikke flink til å sette ord på smak, og nå kommer vel de i hvite frakker og tar meg, men når jeg smaker på den får jeg assosiasjoner til ville vesten, blomstereng, napoleonskake, sjørøverrom, aceton, vanilje og jeg vet ikke hva :) Etterpå fortsetter bare ettersmaken å utvikle seg videre, lenge!

Dette var en dessertvin han hadde kjøpt på Kolonialen. Fåes ikke på polet. God og velvalansert med god ettersmak av kandiserte tropiske frukter, om jeg ikke bommer totalt.

Må bare korrigere litt: Den finnes på polet. Den ble anbefalt av han på Colonialen som noe som lå tett opp til den jeg fikk der (som ikke finnes i polets vareutvalg)

Tipper forresten vi var de to eneste på hafjell som hadde med et assortert utvalg armbåndsur ;)

Tok den rieslingen jeg fant i skapet til fårikål i dag. Satt som et skudd den. Herlig smaksbombe til desserten. Bra syre til tross for store mengder sukker. Et steg videre på stigen fra den nevnt i forrige post.

L1030108_zps54aab451.jpg

Argongass er genialt. Det gjør deg i stand til å ha en vinmeny-tilnærming til hverdagsmat. Til og med boblis kan stå i ukevis om du gjør det riktig.

L1030109_zps4ab0a151.jpg

Etter en hektisk uke på farten ble denne funnet høyst fortjent i går kveld:

IMAG1380.jpg

Rett fra Tax-free på Gardermoen!

From the Critics:

"Wonderful intensity here. Honey, candied citrus and apricot flavors are dripping with botrytis, lending a pungent, spicy character, and there's a vibrant acidity supporting it all. Very sweet, yet clean and almost mouthwatering on the long finish. Best from 2006 through 2020. 165 cases made." - 96 Pts Wine Spectator

Ser spennende ut. Hvordan var den i forhold til den vi smakte på Hafjell? Må snart komme meg av det her dessertvinkjøret og tilbake til kaffi og børst :rolleyes:

Den du serverte hadde muligens mer smak av kandisert/karamellisert frukt, mer brente toner. Denne er noe sartere, men med god intensitet. Noe friskere også.

En perfekt dessert i seg selv. Siste rest av flaska går nå. Godt jeg har mer i skapet.