Dagens vin

97F9163A-77F6-43E9-9135-D070491DBB40.jpeg

alle snakker om Taylor, men jeg tror jeg foretrekker denne.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Fikk testet denne klassiske komboen i dag. Lun Mont d’or og Jura. Helt topp. Men vinen var best. Ny favoritt hvit drue. Deilig friskhet (eple) kombinert med aprikossødme og litt body fra det jeg ser ekspertene kaller nøttepreg. Forventet litt chardonnay-slektskap men ble veldig positivt overrasket da det var helt fraværende.
Vis vedlegg 220921
Forsiktig med dette snobberiet av kulinariske noter du her slenger ut til oss. Husk vin-'trollet' kan komme og korrigere notene dine. #IngenUtpregetDrittsmak er vel dekkende nok :p
 
Jeg ble dratt med på en champagnesmaking langt over min liga i går. Høydepunktet var Cristal 2002 som var helt magisk. Dom Perignon 2008 var en stor skuffelse etter alt jeg har lest her inne, men da lærte jeg noe. Kanskje dette er selvsagt for dere andre her men til alle der som har kjøpt DP2008; la den ligge flere tiår før du åpner den. Den er supersyrlig (som jeg lærte var kvalitetstegn og viser lagringspotensiale) og ikke noe å drikke nå.
Krug Rose var kjempespennende og god nå men trenger også mer lagring.
Christian Senez var veldig interessant, særlig 2000.
M&C var bare med som referanse på «standardsjampis».
Vi drakk i rekkefølge fra høyre til venstre.
AF55FFD7-32F8-4FDD-A007-403B5C6184F7.jpeg
 
Jeg ble dratt med på en champagnesmaking langt over min liga i går. Høydepunktet var Cristal 2002 som var helt magisk. Dom Perignon 2008 var en stor skuffelse etter alt jeg har lest her inne, men da lærte jeg noe. Kanskje dette er selvsagt for dere andre her men til alle der som har kjøpt DP2008; la den ligge flere tiår før du åpner den. Den er supersyrlig (som jeg lærte var kvalitetstegn og viser lagringspotensiale) og ikke noe å drikke nå.
Krug Rose var kjempespennende og god nå men trenger også mer lagring.
Christian Senez var veldig interessant, særlig 2000.
M&C var bare med som referanse på «standardsjampis».
Vi drakk i rekkefølge fra høyre til venstre.
Vis vedlegg 222266

Jeg har nok nevnt det tidligere i denne tråden, men kan nok gjenta at DP 2008 bør lagres lenge.
Den er herlig frisk og fokusert nå, men er nok langt unna fullt potensial.
Å legge i såpass mye penger for å få ungdommelig friskhet blir litt feil for min del med tanke på alternativene der ute.
Ellers er dette tilfelle for mye av den eksepsjonelle 2008-årgangen.
Stort lagringspotensial.

Cristian Senez er mye for pengene.
Moden champagne til en svært gunstig pris.
Ellers er 2002-årgangen bedre enn 2000.:)
Større konsentrasjon samt en bedre lengde.
2002 vintage er jo en av de store årgangene sammen med 2008.