Dagens vin

Champagne og sushi er en sikker vinner hos oss. :)

1586685578467.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Så ble det biff med gul saus til gårsdagens St.-Emilion. Hadde absolutt ikke vondt av å lufte seg natten over. Nydelig til maten. Absolutt. Tja, 92 poeng kan jeg strekke meg til.

Så nydelig!
Glad Påsk!
 
Sånn skal det ikke være! Hvordan er det å levere tilbake åpnede flasker på polet? Gjør de seg vanskelig? Har aldri returnert åpne flasker selv. Men litt artig å at det dukka opp en med utprega drittsmak her i tråden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Sånn skal det ikke være! Hvordan er det å levere tilbake åpnede flasker på polet? Gjør de seg vanskelig? Har aldri returnert åpne flasker selv. Men litt artig å at det dukka opp en med utprega drittsmak her i tråden.
Jeg har levert tilbake 3-4 flasker siste året, uten protester eller problemer. Tror vel egentlig det er alt for få reklamasjoner på polet.
 
Jeg har levert tilbake 3-4 flasker siste året, uten protester eller problemer. Tror vel egentlig det er alt for få reklamasjoner på polet.
Snakket med en på polet som sa at produsentene er fornøyd hvis det ikke er mer enn hver 12. flaske som er dårlig.
Statistisk sett har jeg nok drukket mye ødelagt vin for jeg har aldri returnert noe tidligere :p
 
Polet er ekstremt imøtekommende. Jeg har levert tilbake en rekke flasker med feil - alle selvsagt åpnet. Ellers vet man jo ikke at noe er feil. Antar at det er krav om innhold på flasken(e) som returneres. Brennevin returneres ikke grunnet frykt for metanol. Når gjelder vin, så er et sikkert tegn på noe galt lukten av egg eller kål. Har aldri opplevd at de «sjekker» at det jeg sier stemmer på polet. Trolig en av de største fordelene vi har i Norge, polet. Enorm faghandel med enormt utvalg og ekspertise.
 
Sånn skal det ikke være! Hvordan er det å levere tilbake åpnede flasker på polet? Gjør de seg vanskelig? Har aldri returnert åpne flasker selv. Men litt artig å at det dukka opp en med utprega drittsmak her i tråden.
Tror polet kun protesterer om du kommer full tilbake med en tom flaske og hevder den er dårlig.
Vinmonopolet er pokker ta norges beste butikk-kjede. Alltid hyggelig og behjelpelig betjening, suveren nettbutikk og et trivelig vareutvalg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og darkcho
Ser ut til at det er en del vininteresserte her - kan noen gi meg noen tips? Jeg har de siste årene fra tid til annen kjøpt litt vin for å legge bort noen år, jeg har nå økt innsatsen litt. Tenker å kjøpe noen kasser med Barolo/Barbaresco, Bordeaux og kanskje litt Bolgheri-greier (super-toskanere) og legge bort 5-10 år. Er det noen som har hete tips som er tilgjengelige i polets utvalg ca nå?

Og forresten, om budsjettet strekker til er amerikansk Pinot også aktuelt!
 
Har også en litt gryende interesse så skal følge med på rådene @krille forhåpentligvis får. Når det kommer til vin og lufting i karaffel, er det noen kjøreregler?

Yngre vin kan ha godt av lufting for å åpne seg.
Aromaene blir da mer tilgjengelig.
Eldre vin trenger ofte lite eller ingen lufting.
Mange bør gjerne ikke luftes i det hele tatt.
 
Ser ut til at det er en del vininteresserte her - kan noen gi meg noen tips? Jeg har de siste årene fra tid til annen kjøpt litt vin for å legge bort noen år, jeg har nå økt innsatsen litt. Tenker å kjøpe noen kasser med Barolo/Barbaresco, Bordeaux og kanskje litt Bolgheri-greier (super-toskanere) og legge bort 5-10 år. Er det noen som har hete tips som er tilgjengelige i polets utvalg ca nå?

Og forresten, om budsjettet strekker til er amerikansk Pinot også aktuelt!

Ser ikke du nevner noe spansk her men kan virkelig anbefale denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Spania/Alión-2015/p/4348501

Både god nå og garantert enda bedre om 10-15 år.

Den absolutt beste rødvinen jeg har smakt som koster under 1000kr per flaske.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille og papphund
Ser ikke du nevner noe spansk her men kan virkelig anbefale denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Spania/Alión-2015/p/4348501

Både god nå og garantert enda bedre om 10-15 år.

Den absolutt beste rødvinen jeg har smakt som koster under 1000kr per flaske.
Takk for tips! Jeg tar det til etteretning, og vurderer en test. Jeg har lite greie på spansk vin etter at jeg ble brent av mange eike- og vaniljebomber, som jo mange av de rimeligere, klassiske Tempranillobaserte Riojaene gjerne er. Unntaket er Priorat-viner, og jeg har alltid noen av dem liggende.