Dagens vin

Prøvde denne til fantastisk krabbe fra Frøya. Kun hvitt kjøtt i krabben og enkelt servert med sitron, majo og loff.

Kanskje noe av det bedre i år. Smak av nøtter, frukt/svisker? og godt balanser syrlighet og sødme. Får assosiasjoner til portvin, både smak og aroma. Den har en gylden farge som tenderer mot lys meksikansk pils:). Uansett; utrolig god vin.
Vis vedlegg 220942
Spiser du ikke det brune??? Barbar!
 
Gave fra kompis i går. Usikker på om jeg har samvittighet til å drikke denne. Burde ikke googlet:rolleyes:
5AAE8DBF-B1DC-4D2D-8CC1-95238EC7F4E6.jpeg
 
Håndrensket krabbe av høy kvalitet slår hummer og kreps 9 av 10 ganger. Kan man kombinere alle tre, så er jo det en høydare. Den lokale fiskeren renser og legger kun det hvite kjøttet i skjellene. Det går sikker å få innlegg av brun guffe også, men melder glatt pass på det. Opplever ofte at krabbe som er spylt og ikke håndrensket har dårligere kvalitet på kjøttet.
Ble så gira på krabbe at jeg nå har vært hos den lokale fiskebutikken å handlet inn nykokt taskekrabbe, sjøkreps og reker. Dæven livet leker for de med appetitt.
 
Håndrensket krabbe av høy kvalitet slår hummer og kreps 9 av 10 ganger. Kan man kombinere alle tre, så er jo det en høydare. Den lokale fiskeren renser og legger kun det hvite kjøttet i skjellene. Det går sikker å få innlegg av brun guffe også, men melder glatt pass på det. Opplever ofte at krabbe som er spylt og ikke håndrensket har dårligere kvalitet på kjøttet.

Kjøper av prinsipp aldri håndrensket krabbe. Kun hele nykokte hokrabber til meg.
Men min favoritt er å grille rå sjøkreps. Er heldig så jeg har god tilgang på det. Men må bestilles noen dager i forveien. Noe jeg ikke hadde tid til i dag da impulsen slo til litt i det seineste laget.
Men any way. All sjømat av god kvalitet er lekkert. Ikke glem kråkeboller og blåskjell a. Eller hva med norsk stillehavsøsters som man kan sanke selv her i oslofjorden med rake. Dæven nå er jeg sulten.
 
Gave fra kompis i går. Usikker på om jeg har samvittighet til å drikke denne. Burde ikke googlet:rolleyes:Vis vedlegg 220994

Mama mia.
Få den i glasset.
Som takk kan du fylle på tomflasken med en billig pappvin og sende kompisen din en snap hvor det ser ut som du lager gløgg av den.
Alternativt blander den med cola.
Hjerteinfarktsgaranti.:p
 
Det er den brune gørra som smaker best.
Litta skvis med sitron så er jeg i himmelen!
Nytes best med en litt fet hvit Burgunder.
Skal ikke kimse av en GG Riesling til heller. Godt er det uansett. Vi tar krabber selv i teine rundt de ytre øyene på Hvaler, og spiser det en del ganger ila sesongen. Nykokt med sitron og kanskje litt aioli og pepper. Det oppstår alltid litt diskusjoner når drikkeplanen skal legges - noen foretrekker en lys pils-type øl til (og kanskje attpåtil en blank dill-akke), andre vil ha en god hvit som f.eks nevnte Burgunder/Riesling, mens en liten, men vokal gruppering (svigermor) gjerne vil drikke champagne til. Jeg tilhører dem som mener at uansett hvem som vinner, vinner jeg.
 
Skal ikke kimse av en GG Riesling til heller. Godt er det uansett. Vi tar krabber selv i teine rundt de ytre øyene på Hvaler, og spiser det en del ganger ila sesongen. Nykokt med sitron og kanskje litt aioli og pepper. Det oppstår alltid litt diskusjoner når drikkeplanen skal legges - noen foretrekker en lys pils-type øl til (og kanskje attpåtil en blank dill-akke), andre vil ha en god hvit som f.eks nevnte Burgunder/Riesling, mens en liten, men vokal gruppering (svigermor) gjerne vil drikke champagne til. Jeg tilhører dem som mener at uansett hvem som vinner, vinner jeg.

GG Riesling som har fått nok år på baken er nydelig til krabbegørr. Men er bare å be meg på
lag om du har plass til Zilla rundt krabbbebordet.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Apropos gode kjøp på polet. Denne må være den beste «billig» bdx’en jeg har drukket. Til 199kr synes jeg denne er ett skikkelig kupp. Trenger luft (bedre dag nr 2) og trenger gjerne noe fet mat som takler tanninene.
Notatet mitt fra Vivino:
Oak, leather and tobacco. Hints of black fruit. Bone dry, nice acidity. 80/20 Merlot/Cab Sauv. Delicious blend without any Cab Franc (just the way I like it!)
2D223A64-7883-460F-8326-1595FD8CC646.jpeg
 
Redigert:
Enkel vin ikveld. Ingen krabber å oppdrive. Ost fant eg i ostedisken. Tilbake til vinen. Italiensk, lettdrikkende sak, kirsebær, 'frisk'. Elsker desse vinene i sånn 2-300nok prisklasse. Så masse snadder å velge i....Handler gjerne igjen...
16053847546385624333015535273440.jpg
 
Apropos gode kjøp på polet. Denne må være den beste «billig» bdx’en jeg har drukket. Til 199kr synes jeg denne er ett skikkelig kupp. Trenger luft (bedre dag nr 2) og trenger gjerne noe fet mat som takler tanninene.
Notatet mitt fra Vivino:
Oak, leather and tobacco. Hints of black fruit. Bone dry, nice acidity. 80/20 Merlot/Cab Sauv. Delicious blend without any Cab Franc (just the way I like it!)Vis vedlegg 221108

This evening @Golfballen. And I must thank I can't remember whom that put this wine on the thread at a early date.
IMG_20201114_213241.jpg