Dagens vin



På en liten tur i går så jeg noen slike steiner, dvs en hel del slike steiner. da jeg kom tilbake så jeg at det faktisk er nabobruket, bare 20m opp i gata. Det visste jeg ingenting om, vittig. Men de har nok flere hus, hovedkvarteret er i alle fall inne i Epernay. Kontrasten i volum og produksjonsmetode og fasiliteter er nesten absurd, men vel så gode viner hos den lille naboen. I dag var vi hos Canard-Duchene som også er store men lager mye bra. Vi var 35m under jorda, men bare på nivå 2 av 5 med til sammen 6 km tunneler med 14 millioner flasker på lager. Heftig, men en årsproduksjon på ca 4 mill blir likevel småtteri sammenlignet med Moët sine 28 mill. Etterpå var vi hos Ployez-Jaquemart og smakte noe av det tørreste og friskeste på hele reisen. Vintage 2005 var favoritt i dag.

 
Noen steder stabler de vinstokkene i høyden i stedet. I Moseldalen får de nesten ikke folk til å jobbe blant vinrankene, det er så bratt at snubler du så triller du sannsynligvis helt ned i dalen. Store kontraster her også, men her er alt snudd på hodet ift sist. Her er det de store som imponerer, spesielt Markus Molitor. Ble helt målløs av hovedbygget på vingården (slik at jeg glemte å ta bilder). Som et moderne slott, gedigent, men stilrent og stramt. Vinene står i stil, men det gjør prisene også. Uansett, er du glad i vin og tilfeldigvis skulle befinne deg nær Zeltingen-Rachtig, avlys alt annet, ta en tur til Molitor!



 
Hjemme, blakk og full kjeller. Drikker billigvin i dag, knokkeltrocken. Så lenge det er tørt nok går det meste bra.

Reichsrat%20von%20Buhl%20Riesling%20Trocken%202011
 
Noen her som har sikret seg noen godbiter i BU slippet idag eller på spesialslippet igår? :)

Ble diverse Poderi Aldo Conterno på meg + litt mer italiensk og diverse!
 
Redigert:
Ajaj, om man er i tvil om det finnes noe å hente i California kan denne være verdt investeringen. 94p i DN, noe jeg fant ut etter at jeg kjøpte den basert på tips. . For øvrig akkompagnert av filmen "bottle shock" /"vin i vrangstrupen" som var elendig og bra på en gang, men som i hvert fall kaster lys over hvordan Californisk vin har overgått fransk i historiske blindtester. Foretrekker fortsatt fransk, men denne var noe for seg selv.. Anbefales!

Edit:
http://www.dn.no/smak/vin/2014/09/04/2137/bare-m-ha
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: GrandCarrera
Hva synes du om Alion?

Nå skal det sies at jeg er veldig glad i Toscanere @IPA. Så for meg så savnet jeg litt taniner. Noe for bløt ettersmak. Men absolutt en flott spanjol med god smak av røde bær, fatkrydder noe mineraler og god dybde med friskhet. Denne ble drukket som en kosevin sent en kveld med madamen. Kunne sikkert gjort deg med noen ekstra år i vinskapet med hell. Skal handle inn denne vinen igjen. Men da skal den nytes med mat.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Barisone er kanskje ikke så kjent, men dette er en Rinaldi '71 som ble kjøpt av Torino-baserte Barisone på den tiden selv de beste Baroloer ble videresolgt på det viset - lagret på "demijohns" i årevis, som visstnok forlenger modningsprosessen - og som nå er innertier og nesten føles (relativt) "ung" så mange år senere.. :):):)
 
Barisone er kanskje ikke så kjent, men dette er en Rinaldi '71 som ble kjøpt av Torino-baserte Barisone på den tiden selv de beste Baroloer ble videresolgt på det viset - lagret på "demijohns" i årevis, som visstnok forlenger modningsprosessen - og som nå er innertier og nesten føles (relativt) "ung" så mange år senere.. :):):)

Schmakte godt @FMS?