Dagens trening

Samme her:) Etter 10 år med omtrent ingen trening er jeg imponert over progresjonen. Jeg var redd for at slutten av 40 åra bare skulle bety vedlikehold, men kroppen husker " gammel storhet";)

Kroppen husker nesten alt! Fantastisk at den er i stand til å styrke seg livet gjennom. Kos deg med trening. Lite slår pumpen etter ei rå økt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken og Ban
Nå er det ikke jeg som har trent, men på instaen til Jakob Ing i går, trente han på 2:43 tempo, med 1,8 laktat (27 min belastningstid i følge mølla) . For å sette det i perspektiv så løpes typisk et halvmarathon opp mot terskelfart, som type ligger rundt 4.0 -6.0 i laktat. Teoretisk sett, kan altså den sinnsyke gutten ta verdensrekord på halvmarathon, langt under egen terskel. Så er det klart at det er en annen belastning å løpe to mil, men det er faen meg helt borti natta hvilken prestasjon vi er vitne til for tiden. Ikke bare av han, men og de andre vi har i de store idrettene i verden for tiden.
 
Nå er det ikke jeg som har trent, men på instaen til Jakob Ing i går, trente han på 2:43 tempo, med 1,8 laktat (27 min belastningstid i følge mølla) . For å sette det i perspektiv så løpes typisk et halvmarathon opp mot terskelfart, som type ligger rundt 4.0 -6.0 i laktat. Teoretisk sett, kan altså den sinnsyke gutten ta verdensrekord på halvmarathon, langt under egen terskel. Så er det klart at det er en annen belastning å løpe to mil, men det er faen meg helt borti natta hvilken prestasjon vi er vitne til for tiden. Ikke bare av han, men og de andre vi har i de store idrettene i verden for tiden.
Er jeg veldig dårlig trent om jeg ikke skjønte noe som helst av dette?
 
  • Haha
Reaksjoner: Ban
Nå er det ikke jeg som har trent, men på instaen til Jakob Ing i går, trente han på 2:43 tempo, med 1,8 laktat (27 min belastningstid i følge mølla) . For å sette det i perspektiv så løpes typisk et halvmarathon opp mot terskelfart, som type ligger rundt 4.0 -6.0 i laktat. Teoretisk sett, kan altså den sinnsyke gutten ta verdensrekord på halvmarathon, langt under egen terskel. Så er det klart at det er en annen belastning å løpe to mil, men det er faen meg helt borti natta hvilken prestasjon vi er vitne til for tiden. Ikke bare av han, men og de andre vi har i de store idrettene i verden for tiden.

Norge har aldri vært større i internasjonale idretter. (Jeg anser ikke skisport som like internasjonalt, da store deler av verden ikke har snø). Og det til tross for solid levering innen friidrett på 90-2000-tall. Moro å følge med!
 
Er jeg veldig dårlig trent om jeg ikke skjønte noe som helst av dette?

Hehe, nei. Det er vel ikke sånn veldig normalt å ha et forhold til laktat. Men for å si det veldig enkelt så er krysningspunktet med laktat det øyeblikket du produserer melkesyre kroppen ikke klare å kvitte seg med. Ergo du blir stiv. Terskelfart er farten du klarer å løpe ca 45-60 min. Jakob løper altså her 2.43 på kilometeren, og er laangt under egen terskelfart. Til sammenligning løper jeg i overkant av 2000 km i året, jeg er 182 og veier 69kg. Jeg hadde kanskje holdt 30-40 sekund på 22km/t, for å sette det i perspektiv.
 
Hehe, nei. Det er vel ikke sånn veldig normalt å ha et forhold til laktat. Men for å si det veldig enkelt så er krysningspunktet med laktat det øyeblikket du produserer melkesyre kroppen ikke klare å kvitte seg med. Ergo du blir stiv. Terskelfart er farten du klarer å løpe ca 45-60 min. Jakob løper altså her 2.43 på kilometeren, og er laangt under egen terskelfart. Til sammenligning løper jeg i overkant av 2000 km i året, jeg er 182 og veier 69kg. Jeg hadde kanskje holdt 30-40 sekund på 22km/t, for å sette det i perspektiv.
Takk for forklaring - og du er bedre trent enn meg ja :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Friks
Intervaller. 3 min hardt, 1 min rolig.
1673196175796.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Kjører så hard styrke jeg kan, mens jeg forsøker å jobbe meg rundt prolaps med nerve i klem. Noen med erfaring med det samme? Typiske isjiassmerter, hvor det iler nedover bakside lår, samt «låser» hofte.
 
Kjører så hard styrke jeg kan, mens jeg forsøker å jobbe meg rundt prolaps med nerve i klem. Noen med erfaring med det samme? Typiske isjiassmerter, hvor det iler nedover bakside lår, samt «låser» hofte.
Jeg fikk beskjed om å trene kun kjernemusklatur etter prolaps. Vanlig styrketrening etter hvert
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Tok frem skøyteskiene og kjørte på i frisk stil oppover i Romeriksåsen i dag. Flotte forhold, perfekt skidag. Tenkte ikke at to års fravær fra skitrening skulle spille noen rolle. Det gjorde det! Sjanglet meg med tunge bein gjennom 16 km kupert terreng og alt for mange høydemeter. 2 i stil, 8 i innsats. Føltes bra etterpå, da!
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald og seiltid
Vis vedlegg 358628

Innvier ny stang hjemme i kjellerbodgymmen (med 3x5 knebøy).
Skyter i mørket her, men er det vekstang fra Rogue? Synes ikke jeg ser så mange andre svarte vektstenger.
Selv har jeg deres Chan Bar, og er passe fornøyd med den, selv om jeg kanskje heller skulle ha kjøpt en med skarpere "knurl".
Ikke at det gjør noe, bøy er gøy åkke som.
 
Skyter i mørket her, men er det vekstang fra Rogue? Synes ikke jeg ser så mange andre svarte vektstenger.
Selv har jeg deres Chan Bar, og er passe fornøyd med den, selv om jeg kanskje heller skulle ha kjøpt en med skarpere "knurl".
Ikke at det gjør noe, bøy er gøy åkke som.

Hei @Johan På Snippen ,

nei, dette er en 'Master Fitness' stang fra KraftMark: https://kraftmark.no/no/articles/1.3247.76750/master-fitness-master-training-bar-ipf (Jeg kjenner ikke merket men siden det er til relativt lett hjemmebruk bare til meg selv så gjorde jeg ikke så veldig mye research. Stanga er/var på kampanje også.)

Jeg hadde en litt kortere 15kg-stang før: den fungerte helt greit men manglet f.eks knurl i midten (føltes litt "glatt" på ryggen under knebøy) og hadde minimal klaring på hver side i mitt half-rack, så dette kjøpet ble min oppgradering til 20kg "standardstang".

En ting jeg nettopp liker med denne svarte er at den har mer aggressiv knurl enn stanga jeg brukte før, biter seg mer fast i henda på benkpress og markløft(y)Og standard lengde/vekt sånn at jeg ikke får en 5kg-overraskelse hvis jeg trener andre steder enn hjemme...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken