Dagens trening

En helt annen ting, er det flere her som tracker trening i Excel for å kunne analysere trender i ERM og lignende?
Vis vedlegg 276409

Opplever at enkelte syns dette er mer en litt nerd, men ville ikke forundre meg om det finnes noen likesinnede her inne.
Spennende opplegg!
Som uinnvidd, hva er det som skiller RPE fra intensitet? Jeg trener etter Texas Method, hvor vektene du skal bruke i de forskjellige øvelsene beregnes ut fra en prosent av din 5RM, og selv om det fungerer helt til man blir utbrent, ser jeg at det er flere dyrisk sterke folk som trener etter program som bruker RPE.
 
Spennende opplegg!
Som uinnvidd, hva er det som skiller RPE fra intensitet? Jeg trener etter Texas Method, hvor vektene du skal bruke i de forskjellige øvelsene beregnes ut fra en prosent av din 5RM, og selv om det fungerer helt til man blir utbrent, ser jeg at det er flere dyrisk sterke folk som trener etter program som bruker RPE.

Jeg har også inntrykk av at RPE regnes som gullstandarden blant folk som kan mye om trening. Når det er sagt er jeg kanskje ikke den beste til å forklare konseptet for det tok en stund før jeg forstod det selv.

Kort sagt er RPE en måte å uttrykke intensitet på, akkurat som prosent av RM. Forkortelsen står for Rate of Perceived Exertion, og skalaen forteller noe om hvor tungt løfteren selv opplever et sett eller et enkelt løft.

For å ta et konkret eksempel, forrige lørdag var toppsettet mitt i markløft 100 kilo. I dag var det 105. Men begge føltes like tunge. RPE gir altså en konsistent måte å måle fremgang på, hvis jeg bare skrev opp sett og repetisjoner kunne det jo hende jeg bare tok i litt ekstra en dag uten at jeg egentlig var blitt noe sterkere :p

RPE er også grunnen til at jeg legger på 10/5 kilo per løft når jeg varmer opp. Det gir meg mulighet til å vurdere RPE og sikte meg inn på hva som skal være det tyngste løftet den dagen.

Capture_DL2.PNG

Nå har ikke jeg veldig god kjennskap til Texas Method, utover at jeg har blitt advart om at dette programmet er egnet for å drepe treningsglede om man følger det over lang tid. Men en måte å tenke på er at ved å ta utgangspunkt i lineær progresjon bestemmer du vekten du skal løfte før treningen. Da må du kanskje justere ytelsen din eller «effort» etter det som er dagens målvekt. Med RPE tenker man motsatt vei, man ønsker å holde ytelsen på et konstant nivå (f eks REP 8), og justerer heller vekten dersom man har en dårlig dag (eller en god dag).

For meg er dette en meningsfull måte å tenke på, det er jo naturlig at man ikke har samme utgangspunkt for å trene hver dag. Noen ganger har man sovet dårlig, spist dårlig – andre ganger har man en god dag og da bør man utnytte dette potensialet.

Men helt ærlig tenker jeg at det viktigste er å finne en form for trening man trives med. For min del jobber jeg med kvantitativ analyse, så det ligger nok naturlig for meg å overanalysere det meste jeg gjør. Samtidig har jeg holdt på med styrkeløft en stund, så hvis jeg skal få ut noe særlig mer av potensialet mitt må jeg nok trene forholdsvis målrettet. Til slutt er jeg aldri støl, sliten eller knekt av en treningsøkt, og det er kanskje det jeg ser på som det beste med RPE. Det er en form for skala som stopper de fleste fra å løfte seg selv ned i kjelleren – i hvert fall meg :giggle:

Og beklager langt svar. Det er sjelden noen gidder å snakke med meg om trening, så dette tok visst litt av.
 
Jeg har også inntrykk av at RPE regnes som gullstandarden blant folk som kan mye om trening. Når det er sagt er jeg kanskje ikke den beste til å forklare konseptet for det tok en stund før jeg forstod det selv.

Kort sagt er RPE en måte å uttrykke intensitet på, akkurat som prosent av RM. Forkortelsen står for Rate of Perceived Exertion, og skalaen forteller noe om hvor tungt løfteren selv opplever et sett eller et enkelt løft.

For å ta et konkret eksempel, forrige lørdag var toppsettet mitt i markløft 100 kilo. I dag var det 105. Men begge føltes like tunge. RPE gir altså en konsistent måte å måle fremgang på, hvis jeg bare skrev opp sett og repetisjoner kunne det jo hende jeg bare tok i litt ekstra en dag uten at jeg egentlig var blitt noe sterkere :p

RPE er også grunnen til at jeg legger på 10/5 kilo per løft når jeg varmer opp. Det gir meg mulighet til å vurdere RPE og sikte meg inn på hva som skal være det tyngste løftet den dagen.

Vis vedlegg 276932
Nå har ikke jeg veldig god kjennskap til Texas Method, utover at jeg har blitt advart om at dette programmet er egnet for å drepe treningsglede om man følger det over lang tid. Men en måte å tenke på er at ved å ta utgangspunkt i lineær progresjon bestemmer du vekten du skal løfte før treningen. Da må du kanskje justere ytelsen din eller «effort» etter det som er dagens målvekt. Med RPE tenker man motsatt vei, man ønsker å holde ytelsen på et konstant nivå (f eks REP 8), og justerer heller vekten dersom man har en dårlig dag (eller en god dag).

For meg er dette en meningsfull måte å tenke på, det er jo naturlig at man ikke har samme utgangspunkt for å trene hver dag. Noen ganger har man sovet dårlig, spist dårlig – andre ganger har man en god dag og da bør man utnytte dette potensialet.

Men helt ærlig tenker jeg at det viktigste er å finne en form for trening man trives med. For min del jobber jeg med kvantitativ analyse, så det ligger nok naturlig for meg å overanalysere det meste jeg gjør. Samtidig har jeg holdt på med styrkeløft en stund, så hvis jeg skal få ut noe særlig mer av potensialet mitt må jeg nok trene forholdsvis målrettet. Til slutt er jeg aldri støl, sliten eller knekt av en treningsøkt, og det er kanskje det jeg ser på som det beste med RPE. Det er en form for skala som stopper de fleste fra å løfte seg selv ned i kjelleren – i hvert fall meg :giggle:

Og beklager langt svar. Det er sjelden noen gidder å snakke med meg om trening, så dette tok visst litt av.

Bra tilnærming. Jeg drev selv med Styrkeløft i mine yngre dager. Har 282,5 kg i markløft som beste resultat i -82,5 kg klassen. Trener fortsatt 5 ganger i uka, noe jeg har gjort siden 80-tallet.. huff
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn og Obelix
Jeg har også inntrykk av at RPE regnes som gullstandarden blant folk som kan mye om trening. Når det er sagt er jeg kanskje ikke den beste til å forklare konseptet for det tok en stund før jeg forstod det selv.

Kort sagt er RPE en måte å uttrykke intensitet på, akkurat som prosent av RM. Forkortelsen står for Rate of Perceived Exertion, og skalaen forteller noe om hvor tungt løfteren selv opplever et sett eller et enkelt løft.

For å ta et konkret eksempel, forrige lørdag var toppsettet mitt i markløft 100 kilo. I dag var det 105. Men begge føltes like tunge. RPE gir altså en konsistent måte å måle fremgang på, hvis jeg bare skrev opp sett og repetisjoner kunne det jo hende jeg bare tok i litt ekstra en dag uten at jeg egentlig var blitt noe sterkere :p

RPE er også grunnen til at jeg legger på 10/5 kilo per løft når jeg varmer opp. Det gir meg mulighet til å vurdere RPE og sikte meg inn på hva som skal være det tyngste løftet den dagen.

Vis vedlegg 276932
Nå har ikke jeg veldig god kjennskap til Texas Method, utover at jeg har blitt advart om at dette programmet er egnet for å drepe treningsglede om man følger det over lang tid. Men en måte å tenke på er at ved å ta utgangspunkt i lineær progresjon bestemmer du vekten du skal løfte før treningen. Da må du kanskje justere ytelsen din eller «effort» etter det som er dagens målvekt. Med RPE tenker man motsatt vei, man ønsker å holde ytelsen på et konstant nivå (f eks REP 8), og justerer heller vekten dersom man har en dårlig dag (eller en god dag).

For meg er dette en meningsfull måte å tenke på, det er jo naturlig at man ikke har samme utgangspunkt for å trene hver dag. Noen ganger har man sovet dårlig, spist dårlig – andre ganger har man en god dag og da bør man utnytte dette potensialet.

Men helt ærlig tenker jeg at det viktigste er å finne en form for trening man trives med. For min del jobber jeg med kvantitativ analyse, så det ligger nok naturlig for meg å overanalysere det meste jeg gjør. Samtidig har jeg holdt på med styrkeløft en stund, så hvis jeg skal få ut noe særlig mer av potensialet mitt må jeg nok trene forholdsvis målrettet. Til slutt er jeg aldri støl, sliten eller knekt av en treningsøkt, og det er kanskje det jeg ser på som det beste med RPE. Det er en form for skala som stopper de fleste fra å løfte seg selv ned i kjelleren – i hvert fall meg :giggle:

Og beklager langt svar. Det er sjelden noen gidder å snakke med meg om trening, så dette tok visst litt av.
Jeg ble jo nesten giret på å begynne styrketrening igjen.
Tips til å tenne løftelysten for en som har hobbyløftet av/på i 20 år, og gått aldeles dritlei? Beste treningen jeg vet omer løping, men venstrebeinet lider av mye rusk etter ankelbrudd, så blir lite løp om dagen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Obelix
Apropos. Noen andre her som er fan av wendlers "531" metode/system?


Jeg liker veldig godt å fokusere på et løft om dagen, 4 relativt korte økter i uka, og jobbe oppover i mnd-sykluser føles mer langsiktig bærekraftig enn "mer vekt på stanga hver eneste økt" (lineær progresjon).

Anbefales. Bare synd hans eget tekstmateriale er så utrolig rotete skrevet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Obelix
Jeg ble jo nesten giret på å begynne styrketrening igjen.
Tips til å tenne løftelysten for en som har hobbyløftet av/på i 20 år, og gått aldeles dritlei? Beste treningen jeg vet omer løping, men venstrebeinet lider av mye rusk etter ankelbrudd, så blir lite løp om dagen.
Jeg var tidligere aktiv kroppsbygger og trente 2-3 dager om dagen, 6 dager i uka i flere år. Så jeg kjenner meg godt igjen i å være drittlei trening ;)
Mitt tips er kaste programmer, grafer og guider i søpla og lytte til kroppen og hva den ønsker. Er du sliten en uke, løft lett med mange reps og motsatt hvis du føler deg pigg f.eks. Det som reddet treningsgleden min var at jeg aldri lot meg binde av programmer o.l. Gjør det du synes er gøy og kroppen responderer bra på. Nå trener jeg 2-3 ganger i uka og går en mil om dagen. Det passer kroppen min bra etter å ha så mye skader at den ikke tåler stort mer :)
 
Bra tilnærming. Jeg drev selv med Styrkeløft i mine yngre dager. Har 282,5 kg i markløft som beste resultat i -82,5 kg klassen. Trener fortsatt 5 ganger i uka, noe jeg har gjort siden 80-tallet.. huff

Stilig!!! Veldig imponerende løft, men enda mer inspirerende at du har trent jevnt over så langt tid!

Jeg har aldri konkurrert, men vurderer å forsøke å kvalifisere meg til NM nå som jeg har beveget meg inn i aldersklasse yngre veteran. Per nå burde jeg ikke ha noe problem med det basert på treningstotalen min, kravene er ikke så høye siden det er forholdsvis få kvinner i 40-årene som løfter :giggle:



@Preacher

Mitt råd er vel egentlig en fortsettelse av hva jeg har skrevet over, forsøk å finne ut hva du trives med av styrketrening. Hva er du egentlig lei av? Jeg og @GrimReaper har diametralt motsatt tilnærming til trening, likevel trives begge med vår metode - sikkert fordi vi har forskjellig personlighet :) @speedieThomas har funnet sitt opplegg, som antagelig også ville fungert dårlig for meg - men det er irrelevant sålenge det fungerer for han.

For meg har nøkkelen vært «keeping it simple stupid»; jeg trener styrke tre ganger i uken, gjør tre øvelser hver gang, og alle er en variant av de tre hovedløftene. For meg er treningen så rutine at jeg kan gjennomføre øktene mine i søvne, og jeg trives med det. Jeg orker ikke tenke gjennom hva jeg skal gjøre fra gang til gang, og lytter til kroppen min forteller den meg stort sett at jeg ønsker å ligge på sofaen og spise sjokolade. Om jeg varierer øvelser for mye blir jeg sur og føler jeg ikke får til noe som helst. Andre ville sikkert kjedet seg til døde med så lite variasjon, men jeg tenker mye på jobb og bruker trening som avkobling. Så kan jeg heller dra frem Excel-arkene mine og justere programmet når jeg har tid og overskudd.

Det eneste sjablongrådet jeg tror kan ha noe for seg er å ikke trene for tungt. Etter min mening er fokuset på å skulle trene «to failure» i tide og utide en uting, og forskning tyder på at det har lite for seg. IMHO bør man belaste kroppen i tråd med at den utvikler seg fysisk fremfor å forsøke å tvinge frem en utvikling gjennom overbelastning.
 
Restitusjonstid skifter med metabolismen man har, hva man spiser, hvor mye man sover, dagens aktivitet/yrke som kommer i tillegg til trening etc og det hele svinger med alderen inkludert famillieliv og karriereutvikling. Det er mange parametere.
Kroppen, på en fysisk og kjemisk måte, er også i konstant utvikling og svinging og man må huske det.
Hele kjemiske prossessen i kroppen er ekstremt komplisert og har en tynn balanse.
Det som er å oppfatte er at styrketrenning brytter ned muskelfiberen og den må ha nok tid og næring til å bygge seg opp igjen.
Trener man for ofte og for hardt, blir det mer nedbrytting enn oppbygging. Dette må vurderes med parameterne man lever med.
Over det, kommer seneskader/belastningskader som hopper seg opp hvis man går for hardt og for ofte på trening i tillegg til et aktivt liv.
Derfor mener jeg at programmer er ikke helt sunt å binde seg på og at man burde trene alene og uten program en del, kjenne sine personlige grenser, kjenne metabolismen sin, gjennomtenke livstilen og tilpasse treningen med dagsformen.
Å trene med andre kan bli greit men det kan også bli et problem hvis man trener med en person som har høyere restitusjon, metabolism, utholdenhet etc. Man kan ende med å miste motivasjonen.
Er du høy, pass deg for kompisene som har korte armer og som grusser deg på benkpress:mrgreen: (de har en fordel).
Og aldri fall for den korte veien med "dop". Den er veldig kortlevd.
Å tulle med metabolismen sin er den siste tingen man burde gjør.
Tren for deg selv og ikke for å imponere de andre. Eller skadene kommer.
 
Jeg har også inntrykk av at RPE regnes som gullstandarden blant folk som kan mye om trening. Når det er sagt er jeg kanskje ikke den beste til å forklare konseptet for det tok en stund før jeg forstod det selv.

Kort sagt er RPE en måte å uttrykke intensitet på, akkurat som prosent av RM. Forkortelsen står for Rate of Perceived Exertion, og skalaen forteller noe om hvor tungt løfteren selv opplever et sett eller et enkelt løft.

For å ta et konkret eksempel, forrige lørdag var toppsettet mitt i markløft 100 kilo. I dag var det 105. Men begge føltes like tunge. RPE gir altså en konsistent måte å måle fremgang på, hvis jeg bare skrev opp sett og repetisjoner kunne det jo hende jeg bare tok i litt ekstra en dag uten at jeg egentlig var blitt noe sterkere :p

RPE er også grunnen til at jeg legger på 10/5 kilo per løft når jeg varmer opp. Det gir meg mulighet til å vurdere RPE og sikte meg inn på hva som skal være det tyngste løftet den dagen.

Vis vedlegg 276932
Nå har ikke jeg veldig god kjennskap til Texas Method, utover at jeg har blitt advart om at dette programmet er egnet for å drepe treningsglede om man følger det over lang tid. Men en måte å tenke på er at ved å ta utgangspunkt i lineær progresjon bestemmer du vekten du skal løfte før treningen. Da må du kanskje justere ytelsen din eller «effort» etter det som er dagens målvekt. Med RPE tenker man motsatt vei, man ønsker å holde ytelsen på et konstant nivå (f eks REP 8), og justerer heller vekten dersom man har en dårlig dag (eller en god dag).

For meg er dette en meningsfull måte å tenke på, det er jo naturlig at man ikke har samme utgangspunkt for å trene hver dag. Noen ganger har man sovet dårlig, spist dårlig – andre ganger har man en god dag og da bør man utnytte dette potensialet.

Men helt ærlig tenker jeg at det viktigste er å finne en form for trening man trives med. For min del jobber jeg med kvantitativ analyse, så det ligger nok naturlig for meg å overanalysere det meste jeg gjør. Samtidig har jeg holdt på med styrkeløft en stund, så hvis jeg skal få ut noe særlig mer av potensialet mitt må jeg nok trene forholdsvis målrettet. Til slutt er jeg aldri støl, sliten eller knekt av en treningsøkt, og det er kanskje det jeg ser på som det beste med RPE. Det er en form for skala som stopper de fleste fra å løfte seg selv ned i kjelleren – i hvert fall meg :giggle:

Og beklager langt svar. Det er sjelden noen gidder å snakke med meg om trening, så dette tok visst litt av.
Aha, så rett og slett å avpasse intensitet etter dagsform?
Det gir jo litt mening, ja.
Jeg skjønner godt at folk advarer mot Texas Method. Jeg begynte med Stronglifts 5x5 da jeg begynte å trene, og der legger du på ca. 5-7,5 kg på øvelsene hver uke, men volumet blir veldig fort brutalt, siden du kjører 5 sett á 5 repetisjoner med det tyngste du klarte på forrige økt, tre ganger i uka. Likevel passet det meg veldig fint da, siden jeg var en tjukk utrent sekk som bare måtte ha noe enkelt å forholde meg til for å komme i gang (appen er genial). Du blir brukbart sterk veldig fort, så lenge du klarer å hente deg inn.
Da jeg begynte å møte veggen der, gikk jeg over på Texas Method, hvor du legger på 2,5 kg på øvelsene hver uke.
Her er det jeg gjør, satt opp i Excel, foruten oppvarmingssettene.
Screenshot 2022-01-16 220110.png

*om jeg bruker vekt på dips eller kroppshevninger gjør jeg heller 2x5 der.

Tanken er at volumdagen skal drive framgangen, lettdagen hindrer deg fra å ruste opp, og på intensitetsdagen skal du forsøke deg på en ny 5RM, 2,5 kg tyngre enn forrige ukes. Hvis du ikke klarer ny 5RM øker du intensiteten på volumdagen og prøver igjen neste uke.
Volumdagen blir fort veldig drøy noen ganger, og det er da jeg er glad for å ha utstyret jeg trenger hjemme. Da hender det seg at jeg setter på en maskin klær, stryker skjorter eller leser et kapittel i en bok mellom settene, for peist blir man.
Ellers er jo lettdagen veldig grei, og intensitetsdagen blir ukas lille høydepunkt.
Etter en stund ender man jo med å løfte seg selv ned i kjelleren, som du skriver, og da bruker jeg å ta av et sted mellom 20-30% av 5RM og begynne forfra.
Det finnes helt sikkert bedre program å følge, men jeg synes det er greit å ikke ha noe mer komplisert å forholde seg til.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Obelix
Aha, så rett og slett å avpasse intensitet etter dagsform?

Det er jo litt mer systematisert kanskje, jeg bruker faktorer som hvor fort stangen beveger seg og eventuelle sticking points for å vurdere RPE, men kort sagt ja :)

For øvrig er jeg enig med deg, det viktigste er å finne en form for trening man trives med og gjennomfører over tid. Da er det ikke så farlig om man følger det "beste" programmet. Og du har jo funnet en måte å regulere treningen så belastningen ikke blir for brutal over tid - da er det ingen grunn til å gjøre trening mer komplisert enn nødvendig.
 
Mange talenter her :)

Har begynt på treningsstudio igjen etter rundt 14 år uten. Jeg har trent heavy duty, altså høyintensitetstrening med vekter siden tidlig 90 tallet. Men forstår kroppen bedre nå etter at den er brutt ned av alder, rus og så og si uavbrutt 4-6 netter nattskift i uken i 15 år:p

Null mere alkohol på 14 mnd hjelper da.
Kroppen husker godt, så her er resultater i benkpress etter å ha øvd teknikk bare 1 mnd :) Stopper der for nå, og trener cardio og andre muskelgrupper 1-2 uker.

Varmer altid opp med 2-3 lette sett skråbenk og benk før ett sett der jeg føler jeg tar i litt og sliter ut muskel før melkesyra setter inn, og rolig og kontrollert.Trener maks en mindre muskelgruppe etter å ha trent en stor.

Benk ca.5 jan-5 feb

6x95
7x97,5
8x100
11x100
8×102,5
8x105
8×110
6x115
 
Dagens joggetur. Ønsker å løpe fortere over distanser på 5-10km. Varierer med terskel trening, intervaller og lengre rolige økter som denne. Trener 4-5 økter per uke, pluss litt styrke her og der. Har vært aktiv over flere år nå (hovedsak styrke/CrossFit) men vil fokusere på løping nå. Tar gjerne imot tips til intervaller etc
1657278668615.jpeg
 
Med 5 økter i uka ville jeg foreslått en økt intervall, en hurtig langtur (feks 10 km) på terskel og tre rolige langturer for å få mer mengde.

Det jeg mener en del gjør feil er at de kjører for korte økter og for lange pauser mellom hvert drag. En typisk økt jeg liker er ti til tolv ganger 3 minutter med 45 sekunder pause. Du kan variere med feks 15x 2 min, 30 sek pause eller 8x 4 min, 1 min pause, 4x 8 min, 2 min pause osv, men få økta mellom 30 og 40 minutter aktivitet så blir det bra.

Husk at du skal klare å holde samme fart på første og siste drag, så ikke få melkesyre på første treminutteren. Og om du er tung pga styrketrening så gjør det ingenting om det lukter aceton av svetten din etter trening.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Med 5 økter i uka ville jeg foreslått en økt intervall, en hurtig langtur (feks 10 km) på terskel og tre rolige langturer for å få mer mengde.

Det jeg mener en del gjør feil er at de kjører for korte økter og for lange pauser mellom hvert drag. En typisk økt jeg liker er ti til tolv ganger 3 minutter med 45 sekunder pause. Du kan variere med feks 15x 2 min, 30 sek pause eller 8x 4 min, 1 min pause, 4x 8 min, 2 min pause osv, men få økta mellom 30 og 40 minutter aktivitet så blir det bra.

Husk at du skal klare å holde samme fart på første og siste drag, så ikke få melkesyre på første treminutteren. Og om du er tung pga styrketrening så gjør det ingenting om det lukter aceton av svetten din etter trening.
Lukter aceton av svetten, så er sikkert litt tung. Skal teste øktene du skisserte over. Tusen takk for svar og tips!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Har luftet pipestilkene en god del siden sist. Intervaller to dager i uken og 3 rolige/moderate. Legger ved et bilde fra gårsdagens runde. Dette er en økt på moderat nivå, sone 2. Styrke trenes 1-2 ganger per uke i tillegg til løpingen.
1663691967638.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edvino og Smokeless
Fullt tilbake på styrke nå. Helt magisk. Progresjonen er på plass, og jeg merker allerede at kroppen har gira betraktelig opp.

Samme her:) Etter 10 år med omtrent ingen trening er jeg imponert over progresjonen. Jeg var redd for at slutten av 40 åra bare skulle bety vedlikehold, men kroppen husker " gammel storhet";)