Dagens middag

Ingen kulinarisk bravur idag, men fargerikt og godt var det. :)

1362171660984.jpg

Redigert av en moderator:
Takk!!! 3kg kalvestek. Ble mørt og godt, men hvilte nok litt lite, så piplet litt blod når man skar. Ble servert med rotfrukt-purre bestående av pasternakk, kålrot, potet og jordskokk.
Lagde Andreaslie sin whiskeysaus til:)

Dagens middag er på vei, Sous Vide, "budsjettversjon", har lagt inn 430g ytrefilet, vannet ligger stabilt på mellom 56,5-57,5 grader, tenkte å la de ligge i ca 2,5 time.
Blir oppdatert middagsbilde etterpå;)

5BAAEE9F-D301-4D31-9825-A421CC87AA3A-11113-0000098B2CDCB2AC_zps5e009acd.jpg

Voila....! Ble den møreste ytrefileten jeg noen gang har spist:) absolutt å anbefale, lett som bare det!

70C440E0-8D90-497C-9B46-159E4718B01C-11113-0000098C50DB402F_zps708f352d.jpg

Tok ikke bilder :(
Dagens var elgstek som sto 7,5 timer (tilfeldig) i ovnen på 65 grader. Brunet i panne først. Ble perfekt rosa.

Hmm, tiden vil vise :) Tenkte i utgangspunktet en 5-6 timer på 56 gr, og ikke heve temperaturen noe utover der, for å få den à point.... Dette er fremdeles litt på forskningsstadiet, men skal poste bilder av resultatet i kveld!

Kan forøvrig anbefale å sjekke ut http://www.vaccu.dk for de som skulle være interessert i sous-vide maskin, så er det noen tusenlapper å spare her kontra å kjøpe i Norge. 400 i frakt, refundert dansk mva, og knallservice.

Redigert:
Supert! Jeg er ingen ekspert, og vil egentlig bare lære:) setter stor pris på både fremgangsmåte og bilder:)

Ingen ekspert selv, så dette blir som sagt forskning :) Har vakumpakket to pakker med 500 gram kalv ytrefilet sammen med litt rosmarin. Valgte ytrefilet fremfor indrefilet pga jeg ville litt mere fett - ville egentlig ha entrecote, men de hadde ikke. Gir dem en 5-6 timer i maskinen, før de blir fisket opp og brunet. Ved siden av blir det stekt portobello, pastinakkrem og klassisk portvinssaus.

Ingen ekspert selv, så dette blir som sagt forskning :) Har vakumpakket to pakker med 500 gram kalv ytrefilet sammen med litt rosmarin. Valgte ytrefilet fremfor indrefilet pga jeg ville litt mere fett - ville egentlig ha entrecote, men de hadde ikke. Gir dem en 5-6 timer i maskinen, før de blir fisket opp og brunet. Ved siden av blir det stekt portobello, pastinakkrem og klassisk portvinssaus.

Er ikke dette litt av poenget med Sous Vide? At man skal kunne la det stå over lang tid for å få mørt kjøtt selv om kjøttkvaliteten i utgangspunktet ikke er den beste? Vurderer sterkt å gå til innkjøp av SV utstyr selv.

Spennende. Men... Hvorfor falt valget på å brune etterpå fremfor først? Blir det ikke risky med tanke på kontroll av temperaturen i kjøttet under bruning?

Stemmer det Lien, selv et viskelær av et kjøttstykke skal bli mørt og fint etter lang nok tid.

Angående bruning i etterkant av behandlingen, så er det fordi det fuktige miløet vil ødelegge stekeskorpen. Med en god panne som gir høy temperatur vil bruning skje så fort at det ikke påvirker kjernetemperaturen noe særlig, tenker jeg... Hvis noen gjør noe annet, så skyt inn med erfaringer!