Dagens klokke

Gratulerer! Det er ingen grunn til at ikke disse skal være like attraktive som samtidige Submarinere, dette er noen av de vakreste vintage dykkerurene jeg vet om. Selvsagt er det mye fetere med en skikkelig patinert gammel traver enn min nysammenskrudde, jeg bøyer meg.

Takk! Jeg hadde jo en ide om hvor fine disse er, men ble overveldet når jeg fikk den, den er perfekt! Å ta den på føles som å krype inn i en ´66 Porsche 911, du går over i en annen tid.

I tillegg er dette eksemplaret så velholdt og fint at jeg automatisk blir skeptisk, spesielt skiven, men jeg finner ikke indikasjoner på noe tull. Alt skal være originalt og opprinnelig, og ser ut til å være det. Det eneste jeg er usikker på er om kronen kan være byttet. Den har den store kronen, men uten screwdown. Jeg trodde bare den lave flate kronen var non screwdown, men finner ikke entydig info om det. Noen som kan øse av sin kunnskap?

Enig med deg Anders, og artig å høre det av en med Rolex som ryggmarg i samlingen. Av en eller annen grunn dukker det alltid opp noe annet jeg har mer lyst på når jeg har Rolex på blokka. Denne gangen var planen 5513, men lysten har blitt ganske tøylet med denne. TS-ånden legger jo ikke opp til å velge, men helst Ole Brumm-tankegangen. Men måtte jeg velge... Ja, faktisk :)
 
Gratulerer Tore! Det der er virkelig en av mine favoritter, uansett merke og tid.

Selv er jeg så lite kreativ at jeg stiller med samme som i går:
bilde-79.jpg
 
Gratulerer Tore! Det der er virkelig en av mine favoritter, uansett merke og tid.

Selv er jeg så lite kreativ at jeg stiller med samme som i går:
http://i600.photobucket.com/albums/tt87/morini/bilde-79.jpg[IMG][/QUOTE]

Blir ikke lei av å se den der.. Så det gjør ingenting at det er samme som i går :p
 
Forsinket julegave til meg selv kom i går: 1966 SM300. Det ble ingen unboxing, ingen boks :) Skal oppdatere min egen tråd etter hvert og skrive litt mer om den der. Kunne ikke vært mer fornøyd!
L1010698.jpg

Grattis, Tore, den ser superflott ut! Du kan dette med å sikre deg vintage-godbiter :)
 
Dagens... men hva er det vi kan skimte ute av fokus i bakgrunnen? En klokkeboks???

IMG_2457.jpg


Det var det jammenmeg! Boksen til en Ball Fireman Racer, og da var passaroundklokken endelig kommet til Oslo øst. ;)

IMG_2459.jpg
 
Forsinket julegave til meg selv kom i går: 1966 SM300. Det ble ingen unboxing, ingen boks :) Skal oppdatere min egen tråd etter hvert og skrive litt mer om den der. Kunne ikke vært mer fornøyd!
L1010698.jpg


Ett av de fineste ur jeg kjenner til. Klassiker som går alskens Sub`er en høy gang i mine øyne..
 
Forsinket julegave til meg selv kom i går: 1966 SM300. Det ble ingen unboxing, ingen boks :) Skal oppdatere min egen tråd etter hvert og skrive litt mer om den der. Kunne ikke vært mer fornøyd!
L1010698.jpg

Nydelig, Tore! Vintage Speedy og nå en SM300. Gleder meg til å se denne på mesh! :)

Har du forresten vurdert en 1171-lenke til Speedyen din? Den er litt raklete, men ser veldig bra ut på en vintage Speedy!
 
Gratulerer Tore! Det der er virkelig en av mine favoritter, uansett merke og tid.

Selv er jeg så lite kreativ at jeg stiller med samme som i går:
bilde-79.jpg

Takk for det, og takk for råd og tips i kjøpsprosessen!

JLCen er nydelig. Har hatt master reserve de marche i kikkerten, men vært usikker på størrelsen. Den er vel 37mm. Har denne samme kassen?


Nydelig, Tore! Vintage Speedy og nå en SM300. Gleder meg til å se denne på mesh! :)

Har du forresten vurdert en 1171-lenke til Speedyen din? Den er litt raklete, men ser veldig bra ut på en vintage Speedy!

Takk! Artig at du skulle nevne den lenken nå. Satt og leste mye om den i går. Jeg fikk besøk av han som kjøpte min forrige speedy i julen, og jeg ble litt sjokkert over hvor flott den var på lenken. Riktig nok var det 1479, men de vitale målene er omtrent like, bare litt andre detaljer på leddinndelingen. Jeg husker at jeg kjapt forkastet lenken da jeg hadde den selv. Blindet av den moderne lenkens massive doble vekt og moderne form syntes jeg den så helt teit ut, dessuten har jeg likt speedy best på skinn. Så feil kan man altså ta, den gamle lenken passer mye bedre til klokkens 50-60-tallsestetikk. Jeg trodde jeg var sikker på min egen smak, men siden jeg fremdeles har kort fartstid som klokkegal, så må jeg vel modnes litt til ;)

For ikke å kuppe dagens-tråden helt, så lager jeg en egen tråd om speedylenkene litt senere. Har litt spørsmål rundt dette.
 
For ikke å kuppe dagens-tråden helt, så lager jeg en egen tråd om speedylenkene litt senere. Har litt spørsmål rundt dette.

Regner med at dette gjøres ETTER at du har vist oss SM300'n på mesh? :D

(Er ikke noe særlig forelsket i den klokken skjønner du.. ;) )
 
Det ble Longines i dag.
Vakkert og deilig ur. Så utrolig komfortabelt.:D:D:D

Veldig flott og klassisk, Frodo :)

Var faktisk inne hos en Longines forhandler idag. Snakket en del om urverk og historie. Rettere sagt, han snakket, jeg lyttet. Lærte en hel del, og ble veldig keen på en klassisk Longines selv :)
 
Så vakkert! :D Hva er dimensjonene på denne igjen, Frodo? Jeg vet jeg kan lete det fram, men litt lat i dag ... En fantastisk nytolkning, klassisk stil i en moderne størrelse (?)

Beklager sen respons og jeg ser du fant svaret. Av alle ur jeg har tror jeg denne er mest prefekt dimensjonert.

Longinen til Frodo er veldig pen, ja! Prøvd den på armen noen ganger.
Størrelsen er vel mer autentisk enn moderne.. Tipper på 36mm..

For meg er det likevel to ting som skurrer men den, må jeg innrømme..
1. markørene som er langt inne på skiven
2. hvorfor ikke bare kjøpe en vintage Longines? :p

Men det er muligens bare noe jeg surmuler over for å hindre meg selv i å impulskjøpe en neste gang jeg føler meg fanget på kjøpesenteret hvor de har den utstilt.. :p

Markørene står etter min mening perfekt. Men det er lov å melde dissens på det.
Og - ja, jeg kunne like godt kjøpt vintage. Men denne var sammen med LLD'en førtiårsgave fra min kone. Og sant og si er jeg veldig fornøyd.

Fant det nå, 38.5mm :) Moderne, men tilbakeskuende. Helt perfekt for et dressur.

http://www.longines.com/watches/heritage-collection/L4.795.4.78.2

Vakkert dressur:) Og det koster kr 11 090,-

Da vet jeg definitivt om et sted den er på tilbud. Bare send PM om noen skal handle.

Veldig flott og klassisk, Frodo :)

Var faktisk inne hos en Longines forhandler idag. Snakket en del om urverk og historie. Rettere sagt, han snakket, jeg lyttet. Lærte en hel del, og ble veldig keen på en klassisk Longines selv :)

Utrolig hyggelig hvordan et relativt beskjedent men vakkert ur skaper positive kommentarer og debatt.
Dette er noe av det mest sympatiske med sonen.
Min svært subjektive oppfatning er at Longines kanskje er det sveitsiske urmerket hvor man får mest for pengene i dag. De kombinerer meget gode urverk med soliditet, høy finish grad og lekre design. De har vært særlig gode med retro (heritage) urene sine.

Takk for hyggelig debatt!!:D:D:D
 
Det forstår jeg godt! En fantastisk 40-årsgave.
Var nede å prøvde uret på armen igjen i dag. Den er virkelig lekker på armen...!
Om du poster bilde noen ganger til så vokser sikkert minutt markørene på meg også..! :p