Dagens dårligste kjøp

Så flott at du har Nansen klokka, den er nydelig :)

For å si det jeg har lov til å skrive om denne klokka, så er den ganske så forskjellig fra de andre modellene som blir produsert. Dette er nesten samme klokken som Haaland har og som JH tidligere har skrevet om. Med karbon kasse og Vaucher Manufacture Fleurier - High-end Mechanical Movements & Complications verk, mot Sellita-200 og ETA 2824 verk som sitter i de andre modellene (unntak Oscar modellen). Det er viktig å merke seg at denne spesifikke klokken kun produseres for aktive FSK-operatører og har en betydelig høyere utsalgspris enn andre modeller. Det er produsert en annen modell for FSK som du kanskje refererer til som er helt annerledes til øvrige tilknyttet enheten. Noe mer info om operatør klokken kan jeg dessverre ikke gi
Litt rart at de holder klokken delvis hemmelig :p
 
Gjenskaffelsesverdien er i større grad arbitrært satt fra hva en «tilsvarende» klokke fra samme merke med lignende egenskaper vil koste . Min kjæreste har en arvet gullklokke fra Omega, av typen knøttliten, med gullenke. Et umiddelbart grovt overslag på forsikringstakst/gjenskaffelsesverdi fra urmaker, da vi forhørte om det under et annet ærend, var rundt 270.000 kr - selv om klokken ville kostet en fjerdedel å kjøpe om du fant samme modell på auksjon.

Det var slik vi fikk det forklart, ihvertfall.
Takk for forklaring.
Skjønner fortsatt ikke helt greia, men det er det kanskje bare forsikringsselskaper og urmakere som gjør :p
 
Ødelagt skive, uoriginale bezelringer og en bezel som ikke beveger seg. I tillegg får du ukjent servicehistorikk og lenke mangler. Alt i alt et kupp der altså, til den nette sum av firogførti lapper.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
La oss leke - ODD ONE OUT! Finn den som ikke passer inn:

1685357502964.png



Hint:
- Platina trippel kalender m/månefase
- Solid gult gull Patek, med lang solid gult gull lenke
- Rose gull evighetskalender m/månefase
- Rose gull kronograf m/stor dato
- Hvit gull kronograf m/dato
- Stål, uten en dritt...???
 
Enig. Og det gjør meg ihvertfall ikke mer lysten på å blåse av 150 papp på den. Med mindre man blir James Bond av å bruke den :cool:
Ingen stat som gir såpass dyre klokker til spionene sine.
Dessuten, yrket lover ingen god pensjon.
Jeg står over....

 
Ødelagt skive, uoriginale bezelringer og en bezel som ikke beveger seg. I tillegg får du ukjent servicehistorikk og lenke mangler. Alt i alt et kupp der altså, til den nette sum av firogførti lapper.
Jeg så på denne da den lå ute på finn forrige gang. Har sterk mistanke om at den ikke er ekte (rotor på verket var bl.a. feil). Ga beskjed om dette til nåværende selger, men ser ikke ut som om de tok det til etterretning.
 
Takk for forklaring.
Skjønner fortsatt ikke helt greia, men det er det kanskje bare forsikringsselskaper og urmakere som gjør :p

Taksten gir mening fra et forsikringsperspektiv, selv om ikke den tilsvarer markedsverdi. Du får erstatning tilsvarende gjenanskaffelsesverdien på en tilsvarende ny klokke tilbake på forsikringen, med de eventuelle fradrag som måtte følge av forsikringsavtalen.

Jeg fikk til sammenligning stjålet et golfsett for noen år siden, der alle køllene var toppmodeller, men hadde 4-5 år på nakken. De var altså nærmest verdiløse i bruktmarkedet. Jeg fikk likevel tilbake gjenanskaffelsesverdi tilsvarende hva de toppmodellene som var tilgjengelige nye ved skadetilfellet kostet, noe som resulterte i at "verditaksten" på de gamle køllene ble kunstig høy på samme måte som vi ser på eldre klokker. Tanken er vel at man skal kunne gå i butikken og kjøpe noe tilsvarende og dermed bli holdt skadesløs, og at de tabellene med fratrekk forsikringsselskapene benytter seg av til en viss grad skal trekke fra bruksnytten man har hatt av gjenstanden før skadetilfellet inntraff.

Det blir derfor helt feil å legge en forsikringstakst til grunn ved bruktkjøp, med mindre hensikten er å svindle forsikringsselskapene.
 
Redigert:
Tanken er vel at man skal kunne gå i butikken og kjøpe noe tilsvarende og dermed bli holdt skadesløs, og at de tabellene med fratrekk forsikringsselskapene benytter seg av til en viss grad skal trekke fra bruksnytten man har hatt av gjenstanden før skadetilfellet inntraff.
Det virker jo faktisk ganske fornuftig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93
Kan jeg bare få dette spesifisert: mener du at du ikke vet mer om klokken, eller at du ikke kan gi ut mer informasjon om klokken?
Jeg tror det er Qwestern som egentlig er operatør og selger her, men har ikke lov å snakke om det. Nicket spiller jo på at hans egentlige kallenavn: Kvestern!
Avslørt!








:p
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Jeg tror det er Qwestern som egentlig er operatør og selger her, men har ikke lov å snakke om det. Nicket spiller jo på at hans egentlige kallenavn: Kvestern!
Avslørt!
:p
Nå lever du farlig! Jeg hadde sjekket bremsene på bilen før jeg kjørte hjem i dag... og pass deg for den røde prikken som plutselig dukker opp på brystet ditt ;)
 
  • Haha
Reaksjoner: Genta
Nå lever du farlig! Jeg hadde sjekket bremsene på bilen før jeg kjørte hjem i dag... og pass deg for den røde prikken som plutselig dukker opp på brystet ditt ;)
*Pippen kan dessverre ikke nås, han befinner seg i område uten dekning* (rømt til skogs)
Hah, du kan bare gi opp å finne meg Kvestern, jeg er en mester i å skjule meg (jeg er jo tross alt en fugl!)!
 
*Pippen kan dessverre ikke nås, han befinner seg i område uten dekning* (rømt til skogs)
Hah, du kan bare gi opp å finne meg Kvestern, jeg er en mester i å skjule meg (jeg er jo tross alt en fugl!)!

hjelper deg dårlig, for jeg er ornitolog og mesternes mester til å finne alle former for fjærkre raskere enn asap: jeg fanger kolibri med spisepinner. hva jeg forøvrig har med saken å gjøre kan jeg selvsagt ikke røpe.
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: andres og Pippen
*Pippen kan dessverre ikke nås, han befinner seg i område uten dekning* (rømt til skogs)
Hah, du kan bare gi opp å finne meg Kvestern, jeg er en mester i å skjule meg (jeg er jo tross alt en fugl!)!


8- )
 
Dette var jo et smykke av et ur..