Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

Får håpe adferden til klokkeristene og invistorene endres denne gangen. Ikke alle som har opplevd the rise and fall of jappetiden eller siste Finanskrisen annon 2008/2009.
Her er undertegnede sammen med SY Finanskrisen tidlig sommeren 2009.
Kanskje den seilbåten jeg har eid som har gitt mest glede og minst bekymring :)
Vis vedlegg 186525

Var du kapteinen på skuten, eller regnskapsføreren hans?


:mrgreen:
 
Var du kapteinen på skuten, eller regnskapsføreren hans?


:mrgreen:

Startet som matros og endte opp som reder.
Her i egen RIB som åtteåring!
Maks premium! Kjennere vet!
1846C392-386A-436E-BCA8-75BEB655AA05.jpeg
 
Godt spørsmål. Urene de har i butikk er jo allerede kjøpt og betalt av AD, så hva er den egentlig begrunnelsen til Bjerke mon tro?
Om de kan legge på 30% i pris på klokkene de kjøpte inn før importprisene fra Sveits nå øker, så vil de jo tjene vesentlig mer på salgene av alle klokkene de allerede har på lager.
 
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Godt spørsmål. Urene de har i butikk er jo allerede kjøpt og betalt av AD, så hva er den egentlig begrunnelsen til Bjerke mon tro?

Sikker på at de ikke har kreditt hos produsent?
Slik som mange andre firmaer som handler kapitalvarer. Om så fakturaen er i CHF forstår jeg de ønsker å stoppe «børsen» en stund.
1584644190526.png
 
Denne metodikken passer bedre til ett portromsfirma. En seriøs AD burde holde commitments selv om avanse ligger på eller under break even så får de heller justere seg i etterkant mot nye kjøpere.
 
Generelt svar på trådens tittel: Se denne ferske videoen. Når er ikke jeg noe fan av PT, men RS har jeg sett litt på og hans resonnement virker troverdig.

 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Ærlig på hva?

Mulig jeg leser det annerledes enn andre, men jeg tenkte at " Her var de nå ærlige om at de vil selge dyrere og tjene mer"

Sier ikke at jeg er enig i fremgangsmåten (om den er som jeg tenkte), men var rene og klare ord for pengene. Ikke noe fiksfakserier og store ord eller hvite løgner...
 
Redigert:
De klokker som er hypet langt over diskpris, som GMT og Sub vil nok nærme seg disk pris igjen....hvis dette varer til langt over Påske?
Dette er ren gjetting ;)

ps.. kanskje det allikevel blir 16710 BLRO til fornuftig pris?
Jeg har i mitt stille sinn sagt ''nei takk'' til min favoritt klokke, pga. pris hypet. Vil ikke bli minnet på om at jeg er stupid, hver gang jeg kikker på den, hvis jeg kjøper til dobbel av diskpris.
Vi får se..... :rolleyes:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp
Generelt svar på trådens tittel: Se denne ferske videoen. Når er ikke jeg noe fan av PT, men RS har jeg sett litt på og hans resonnement virker troverdig.

Med denne videoen blir kontrasten mellom temaet for denne tråden og det tragiske som skjer rundt oss satt på spissen og litt for voldsom for min smak.
 
Har full forståelse for at en kunde må ta eventuell prisjustering fra de betaler depositum til klokken leveres – i alle fall om ikke det eksplisitt er inngått noen avtale om en bestemt pris.

Får man beskjed om at en klokke med ens navn ligger klar til henting og betaling på en mandag (med en frist om henting/betaling), er det også rett og rimelig at prisen på kontakttidsunpunktet er det man betaler når man møter opp i butikken på onsdag. Alt annet virker uproft og smålig – og selv ved misforståelser i kommunikasjon bør det være rom for en smidig løsning.

Men når alt dette er sagt, syns jeg fremstillingen av denne "saken" rundt Bjerke mangler en del informasjon til å vurdere både hva som egentlig har skjedd, og om det er innafor. Her er det jo helt vesentlig hva som faktisk var avtalen, og hva som ble kommunisert begge veier.

Av erfaring så er slike saker rundt Bjerke ofte ikke helt svart/hvitt, og magefølelsen min sier at det heller ikke er det denne gangen...
 
Redigert:
Sikker på at de ikke har kreditt hos produsent?
Slik som mange andre firmaer som handler kapitalvarer. Om så fakturaen er i CHF forstår jeg de ønsker å stoppe «børsen» en stund.
Vis vedlegg 186631
Om de har kredittbetingelser/en faktura å betale, gir det likevel ingen mening. La oss si at en faktura i CHF forfaller om en uke. Da gir det null mening å ikke skulle ta imot betaling i NOK idag. Faktisk er nok behovet for å få nok NOK i kassa større en noen gang. Fakturaen vokser dag for dag. Dette er kanskje merkene som selv drar i nødbremsen, fordi de frykter enda større grad av flipping utenlands? Se NOK vs DKK vs SEK, og det er sinnsyke prisforskjeller mellom landene.
 
i mange bransjer hvor en norsk representant leverer et produkt importert fra utlandet, har jeg sett de setter kontraktsummen basert på en valutakurs.
 
i mange bransjer hvor en norsk representant leverer et produkt importert fra utlandet, har jeg sett de setter kontraktsummen basert på en valutakurs.
Men her ligger jo konsumentpris ute på nett og etter hva jeg har forstått, har ikke Rolex AD mulighet til å ta mer.
 
Har lest de fleste svarene i denne tråden, mange gode og interessante meninger og spådommer. Noen tror det blir en liten dupp i prisene for at de så skal øke igjen om relativt kort tid, få år for eksempel.

Selv er jeg så heldig at jeg opplevde krisen på 80 og begynnelsen av 90-tallet, som var vesentlig mer alvorlig enn den for 12 år siden, men ikke så alvorlig som krisa på 30-tallet, som de fleste ikke vet så ekstremt mye om.

Krisa på 30-tallet var meget alvorlig, og har i ettertid blitt forklart delvis med at myndighetene ikke gjorde så mye for å hjelpe til med økonomiske redningspakker.

Den krisa som nå kommer kan selvsagt vise seg å gå over relativt fort, men jeg frykter det motsatte. Det positive!? er nok at myndighetene i alle land er vilige til å gå ekstremt langt i å hjelpe, men det er jo ikke mye krutt igjen når renta allerede har vært ekstremt lav i over ti år, så etter mitt syn kan dette gå skikkelig galt.

I Norge er arbeidsledigheten visstnok allerede den verste siden 30-tallet, etter bare en uke. Det er dramatisk.

Når det gjelder priser på klokker tror jeg vi får et fall som vil være stort, og det vil vare lenge.

Jeg tror det er sunt, de siste 12 årene har vært en unaturlig situasjon, man skulle latt bankene gå konkurs i 2008, og latt markedet ordne opp selv. Hadde man gjort det hadde vi vært i en bedre situasjon i dag.

Jeg frykter den verste krisen siden 30-tallet, men håper selvsagt at jeg tar grundig feil.
 
Redigert: