Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

Hvis man har kjøpt klokker med lån eller kreditt og er stressa nå fordi jobben ryker, så tenker jeg Corona kan være en nyttig lærepenge. Og kanskje en mulighet for andre til å gjøre gode kjøp.

• Liker
Reaksjoner: Risti4life
Kortsiktig tipper jeg prisene dupper litt, men skal sikkert ikke se lengre frem enn 2-4 år så er dagens priser på plass igjen. Så i stedet for å jage neste klokke så er dette en fin anledning til å kose seg med de en har:)

Veldig enkelt å prate på vegne av andre, men for egen del ser jeg for meg en formidabel avkastning i andre markeder på mellom-lang sikt som jeg tror overgår klokkemarkedet. Ønsker derfor heller å være eksponert der. Derfor ville jeg nok neppe kjøpt meg et par Rolex-er til slik markedet er nå. Kanskje hadde jeg ikke engang kjøpt en 116610LV for 90k eller en fin 16600 for 70k. Ikke fordi klokker bare er en avkastnings-greie, men fordi den markedssmellen vi opplever nå skal ris til det fulle. Men så er jeg jo bare en gjennomsnittlig familie-fyr med høy kremmerånd. Det er i slike tider vi er i nå hvor formuer bytter hender.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Tror det skjer noe med bruktsmarkedet.
Spes. invistorer i visse bransjer, caféer, restauranter, underholdningsbransjen etc.

Vil tro det er flere av disse karene som sitter å sjekke Finn i tiden fremover
tenor.gif

Noen som påtar seg oppgaven med å føre statistikk over antall nye søketreff på «Rolex» på Finn fremover? Det kommer til å være kjøpers i bruktmarked fremover, det er det ingen tvil om. Enorme verdier er forduftet. Da sier det seg selv at det blir mindre cash å leke seg med, og noen klokker må ut av boksen. Tror mange tviholder på klokkene nå i håp om at verdien på disse i det minste vil opprettholdes, men hvor lang tid går det før man må frigjøre cash?

Noen urmakerforretninger vil også gå dukken, og flere agenturer vil forsvinne.

Dette blir verre før det blir fullstendig kollaps.

Ha en fin dag!

Har eg skjønt overlevelsemulighetene til Covid viruset riktig så må jo Posten reknes som en smitterisiko.

"Per i dag er det ikke noe som tilsier at det er risiko knyttet til kjøp av varer og mottak av pakker fra områder med utbredt spredning. Sannsynligheten for at en smittet person forurenser en vare er lav, og risikoen er lav for å bli smittet av viruset som forårsaker covid-19 fra en pakke som har vært eksponert for ulike temperaturer og andre forhold under transport."

• Liker
Reaksjoner: J.CAT og Kohe321
Her er det to faktorer som nok påvirker hverandre. På den ene siden har du de som har handlet Rolex-/Patekstål over økonomisk evne, og som nå kanskje trenger likviditet litt vel kjapt. På den andre siden har du personer med et mer fornuftig forbruk som nå tenker at å plassere pengene i nettopp samme spikerstål vil være smartere enn i Norwegian-aksjer.

Jeg tror vi muligens får en rask reduksjon på enkelte modeller, men ikke voldsomt mye. Da tror jeg de som har kjøpt dyyre klokker fra andre/mindre populære produsenter skjelver mer i vadmelsbuksene dersom likviditetsproblemene inntreffer.

Ser en økning nå i salgsannonser på såkalte ` investor `stålklokker, samme prisnivå som tidligere (ser ut som flere er fra samme selger), spennende å se hvor lenge de ligger ute, blir de solgt til en lavere pris får vi nok ikke vite det, en större regulering i markedspris vil jeg tro går over tid uten markant prisfall over natta. Time will show.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Alt er en smitterisiko, men det er bare et spørsmål om hvor stor eller sannsynlig smitterisiko det er.

Det farligste man gjør er å treffe andre mennesker, dernest kanskje å ferdes der andre mennesker har ferdes. Å ta på en pakke fra posten kan neppe være spesielt farlig, og er man usikker kan en liten vask med en fille bløytet med litt isopropanol være mer enn tilstrekkelig. Er du fortsatt usikker kan du la pakken vente noen dager, og viruset vil ha dødd av seg selv etter ca 6 dager i norsk romtemperatur.

• Liker
Reaksjoner: Bilanz
Alt er en smitterisiko, men det er bare et spørsmål om hvor stor eller sannsynlig smitterisiko det er.

Det farligste man gjør er å treffe andre mennesker, dernest kanskje å ferdes der andre mennesker har ferdes. Å ta på en pakke fra posten kan neppe være spesielt farlig, og er man usikker kan en liten vask med en fille bløytet med litt isopropanol være mer enn tilstrekkelig. Er du fortsatt usikker kan du la pakken vente noen dager, og viruset vil ha dødd av seg selv etter ca 6 dager i norsk romtemperatur.

"Per i dag er det ikke noe som tilsier at det er risiko knyttet til kjøp av varer og mottak av pakker fra områder med utbredt spredning."

Jepp, ingen grunn til panikk :)

• Liker
Reaksjoner: netrom71 og MVAukjent
Tviler sterkt på at selve smittefaren vil påvirke annenhåndsmarkedet.
Kjøpere og selgere er allerede vant til å håndtere en viss risiko, relatert til oppgjør og ekthet bl.a. Det finnes dessuten enkle grep for å begrense all type risiko relatert til en handel, inkl. smittefaren.

Likviditet, og vilje eller evne til å bruke mye penger i klokkemarkedet akkurat nå er en annen sak. Som flere nevner vil nok flere være tvunget til å selge etterhvert, eller kanskje ønske å gjøre det, for å frigjøre midler.
Felles for alle finanskriser er at likviditet (cash) blir mangelvare.

Alle aksjer relatert til luksusvarer får juling nå, så det er absolutt ikke bare klokker. Tipper det ikke er smekkfullt hos Louis Vuitton butikkene akkurat nå, for å si det sånn.

Og plutselig er hverdagen tilbake til normalen igjen. Heldigvis:D