Citizen caliber 0200

Medlem
9. des. 2020
Innlegg
358
Sted
Norge
Fant ingen tråd der denne er nevnt. Synes den var veldig stilig.
 
Ble såvidt nevnt i Citizen tråden. Tøft at de satser mer på mekanisk, men tror de har vært litt optimistiske med prisnivået. Kanskje det dukker opp flere modeller med litt vennligere prislapp etterhvert
 
Ja, det er fint arbeid...
Jeg hadde foretrukket en full bru over balansehjulet, noe som gir vanligvis bedre stabilitet ved sjokk og har en litt mer estetikk tenker jeg.
Fortsatt er det "JAPAN" som vises på urverket, da ser det ut som La Joux-Perret ble bare brukt for å utvikle urverket(?) eller er det sånn at urverkets delene er laget i Sveits og montert i Japan? Det vet vi ikke...
Litt dumt for de som vil ha noe litt mer avansert og som er fortsatt "100% Japansk" men da fins det alltid Seiko å gå på.
Prisen på 6000-US$ gjør at man blir litt mer i tvil.

0200.jpeg

Men der gikk også muligheten til å bytte reim...
Citizen-Caliber-0200-watch-7.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone og hen
Interessant at flere kommenterer prisen – diskuterte denne klokken såvidt med @Guybrush Threepwood like etter lansering, og vi kom vel begge frem til at dette fremstod som veldig mye "bang for the buck" (i alle fall om bildene ikke lyver).

Har ikke inntrykk av at det er så mange andre klokker i den prisklassen som kan matche finisjen på kasse, lenke, verk osv. Men igjen – må sees live :)
 
Redigert:
Deployant tar opp noen veldig relevante punkter i sin anmeldelse, særlig "elefanten i rommet" som de skriver. Kan de overleve på en børstet integrert lenke, uten dato komplikasjon, når Grand Seiko har brukt flere tiår på etablere en kundegruppe som setter pris på Zaratsu finishingen, urverk utvalg, og kontinuerlig utvikling? Bare for å ta en tilfeldig modell med nesten tilsvarende urverkspesifikasjon, SBGR309





Screenshot SBGR309.png
Screenshot 9S68 caseback.png
Screenshot 9S68.png


Dette er ikke for å rakke ned på Citizen da jeg synes nye konkurrenter innen samme markedssegment er sunt, men jeg fikk litt inntrykket at de tok en snarvei med dette caliberet (sammenlignet med 0100 quartz kongen som er mer i tråd med Citizens teknologiske "dominans")
 
Deployant tar opp noen veldig relevante punkter i sin anmeldelse, særlig "elefanten i rommet" som de skriver. Kan de overleve på en børstet integrert lenke, uten dato komplikasjon, når Grand Seiko har brukt flere tiår på etablere en kundegruppe som setter pris på Zaratsu finishingen, urverk utvalg, og kontinuerlig utvikling? Bare for å ta en tilfeldig modell med nesten tilsvarende urverkspesifikasjon, SBGR309





Vis vedlegg 238100Vis vedlegg 238098Vis vedlegg 238099

Dette er ikke for å rakke ned på Citizen da jeg synes nye konkurrenter innen samme markedssegment er sunt, men jeg fikk litt inntrykket at de tok en snarvei med dette caliberet (sammenlignet med 0100 quartz kongen som er mer i tråd med Citizens teknologiske "dominans")

0200 fremstår som et mer raffinert urverk enn 9S8x, og en mer riktig sammligning blir nok heller mot de nye 9SA5. Da er vi vel fort i prisklassen +/- 100.000 kroner. Også kassen, lenke, urskive, visere på "The Citizen" ser ut til å være mer eller mindre på høyde med GS i denne prisklassen.

Citizen har definitivt ikke samme status som en del av sveitserne, GS osv. innenfor de høyere prisklassene. Men det er vel nettopp derfor den også er priset betydelig lavere enn tilsvarende fra andre merker, for å gjøre "pakken" konkurransedyktig.
 
Jeg tviler ikke på at 0200 urverket er av veldig høy kvalitet og kan måle seg med det man finner i klokker som faktisk er over 6000-US$.
Men der snakker vi om Citizen som kan ikke tillate seg en varemerke "premium" som andre.
Jeg vil gjerne tro på at alt er 100% in-house i modellen men det vet jeg ikke.
Citizen, som Seiko, får mange av sine klokker laget over hele Asia, inkludert urverkene: det er noe mange vet og som setter Citizens varemerket i en ikke-luksuriøs avdeling.

Hadde jeg vært Citizen CEO, jeg hadde skapt en underavdeling med et nytt navn, som Seiko med Grand Seiko/Credor eller noe sånn, med et atskilt 100% in-house Japansk verksted og reklamert for akkurat dette.
Og det for å komme meg ut fra området Citizen representerer for folk flest: en billig klokke.
Målet hadde vært å ha et verksted som hadde jobbet bare med en ny linje av klokker: noe mye høyere enn Citizen selv.
Prisen handler om branding/prestisje, historie/arv, kvalitet og eksklusivitet: det er en hel oppfatning og Citizen som varemerket har allerede et vel etablert navn som kobles ikke helt med den type 0200 klokke.
 
Jeg tviler ikke på at 0200 urverket er av veldig høy kvalitet og kan måle seg med det man finner i klokker som faktisk er over 6000-US$.
Men der snakker vi om Citizen som kan ikke tillate seg en varemerke "premium" som andre.
Jeg vil gjerne tro på at alt er 100% in-house i modellen men det vet jeg ikke.
Citizen, som Seiko, får mange av sine klokker laget over hele Asia, inkludert urverkene: det er noe mange vet og som setter Citizens varemerket i en ikke-luksuriøs avdeling.

Hadde jeg vært Citizen CEO, jeg hadde skapt en underavdeling med et nytt navn, som Seiko med Grand Seiko/Credor eller noe sånn, med et atskilt 100% in-house Japansk verksted og reklamert for akkurat dette.
Og det for å kommer meg ut fra området Citizen representerer for folk flest: en billig klokke.
Målet hadde vært å ha et verksted som hadde jobbet bare med en ny linje av klokker: noe mye høyere enn Citizen selv.
Prisen handler om branding/prestisje, historie/arv, kvalitet og eksklusivitet: det er en hel oppfatning og Citizen som varemerket har allerede et vel etablert navn som kobles ikke helt med den type 0200 klokke.

Nei, sannsynligvis så lages vel mye av urverket hos La Joux Perret. Men de har vært en del av Citizen i snart 10 år, så jeg ser ikke helt problemet så lenge kvaliteten på produktet er bra :)

Citizen eier jo også Arnold & Son og Angelus (pluss Frederique Constant og Alpina), så de har allerede ulike laternativer for å satse i høyere prisklasse uten å bruke Citizen-navnet. Så at de faktisk gjør det, er i mitt hode et veldig bevisst ønske om ta eget navn opp og frem.
 
Nei, sannsynligvis så lages vel mye av urverket hos La Joux Perret. Men de har vært en del av Citizen i snart 10 år, så jeg ser ikke helt problemet så lenge kvaliteten på produktet er bra :)

Citizen eier jo også Arnold & Son og Angelus (pluss Frederique Constant og Alpina), så de har allerede ulike laternativer for å satse i høyere prisklasse uten å bruke Citizen-navnet. Så at de faktisk gjør det, er i mitt hode et veldig bevisst ønske om ta eget navn opp og frem.

Det er fortsatt "JAPAN" som står på urverket da tenker jeg at det er mulig delene er laget hos La J-P og får seg en finish/montering i Japan.
Citizen er en del av Japans klokke historie og det er alltid kult å ha en 100% japansk høykvalitets klokke i en verden som druknes med Sveitsiske utgaver.
Det Seiko har gjort med Grand Seiko/Credor eller Orient med Orient Star er et smart trekk.
Det hadde slett ikke skadet Citizen å ha et annet/annerledes navn og det hadde ikke overrasket kundene.
Litt mer prestisje hadde de fått med det samme.
 
0200 fremstår som et mer raffinert urverk enn 9S8x, og en mer riktig sammligning blir nok heller mot de nye 9SA5. Da er vi vel fort i prisklassen +/- 100.000 kroner. Også kassen, lenke, urskive, visere på "The Citizen" ser ut til å være mer eller mindre på høyde med GS i denne prisklassen.

Kan godt hende at jeg overser noe da jeg ikke er like teknisk fordypet innenfor urverk som mange andre her inne, men ut i fra spesifikasjonene som ble oppsummert under anmeldelsen til Deployant så stiller 0200 caliberet nærmere Grand Seikos 9S68 (som sitter i modellen det ble referert til tidligere) enn det nye 9SA5... Er det noe jeg overser?
CIT CAL 0200.png
GS CAL 9S68.png
GS CAL 9SA5.png
 
Kan godt hende at jeg overser noe da jeg ikke er like teknisk fordypet innenfor urverk som mange andre her inne, men ut i fra spesifikasjonene som ble oppsummert under anmeldelsen til Deployant så stiller 0200 caliberet nærmere Grand Seikos 9S68 (som sitter i modellen det ble referert til tidligere) enn det nye 9SA5... Er det noe jeg overser?

Vis vedlegg 238111Vis vedlegg 238112Vis vedlegg 238113

Finisj og design med frittgående balanse (eller hva vi egentlig kaller det på norsk, "freesprung", balanse med vekter fremfor rykker (regulator)).

Ting som ikke trenger å bety så mye for den praktiske ytelsen, men som tradisjonelt fordyrer sluttproduktet og mer forbundet med "prestisje".
 
Bra at citizen satser, selv om jeg personlig ikke liker fuglesymbolet under logoen ;)
pent urverk også, men 60 timers gangreserve var jo litt skuffende.
 
Finisj og design med frittgående balanse (eller hva vi egentlig kaller det på norsk, "freesprung", balanse med vekter fremfor rykker (regulator)).

Ting som ikke trenger å bety så mye for den praktiske ytelsen, men som tradisjonelt fordyrer sluttproduktet og mer forbundet med "prestisje".

Akkurat det jeg tenkte.

Her er en Patek-P. balanse
Patek-B.jpeg




Og her er 0200 Citizen sin
Citizen-Caliber-0200-watch-2.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Bra at citizen satser, selv om jeg personlig ikke liker fuglesymbolet under logoen ;)
pent urverk også, men 60 timers gangreserve var jo litt skuffende.

Et vanlig 2824-2 har omtrent 38 timer i gangreserve.
Omega sitt 9900 har også 60 timer men med 2 fjærhus, noe som kan hjelpe med kraftens distribusjonen / som gjør det mer jevnt, siden 2 er mindre belastet enn 1 med full opptrekning.
60 timer er ikke dårlig.

 
Et vanlig 2824-2 har omtrent 38 timer i gangreserve.
Omega sitt 9900 har også 60 timer men med 2 fjærhus, noe som kan hjelpe med kraftens distribusjonen / som gjør det mer jevnt, siden 2 er mindre belastet enn 1 med full opptrekning.
60 timer er ikke dårlig.

Nei, er jo ikke direkte dårlig, men siden GS er "hovedkonkurrenten" så merker man jo seg at de har 55timer på 9s85 highbeat, 72 timer på 9s68 og hele 80 timer på det nye 9sA5 hibeat kaliberet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Rant:

Jeg skjønner ikke dette fokuset på gangreserve.
Mer er alltid bedre, akkurat som vannmotstand. Det er trenden.

Jeg selv har ingen problemer med 38 timer. Jeg har heller ikke noen vanskeligheter med å stille en klokke. Og jeg kommer aldri til å være 50 meter under vann. Langt mindre der det har betydning om det er 100 eller 300 meter, men nå var det gangreserve.

Jeg mener at passe masse* er nok. Har man èn klokke spiller gangreserve ingen rolle. Da er den i bruk hele tida og holdes opptrukket. Har man flere som man bytter mellom gjør det ikke noe å stille og trekke noen runder på den klokka man velger den dagen. Er man er nevrotisk-entusiast og bytter klokke etter nøye utpønskede mønstre som krever bytte etter hver 90. time har man sikkert winder uansett,

Det eneste tilfellet der lang gangreserve spiller noen rolle er om man ikke er klokkeentusiast og eier to klokker. En for kontoret, og en til helga. Da er det praktisk om kontorklokka går fra fredag til mandag.

Men hvor mange er det i den brukergruppa da for svingende.
Ellers er lang og lengre gangreserve bare teknisk briefing.

* passe er nok til at klokka ikke går på slutten av reserven etter 24 timer.

Rant over:
LarsB

edit: Citizenklokka var ganske flott. men jeg hadde tatt Zenit i stedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth og andersen

jeg er en OWG, og på sommerhalvåret hender det at jeg tar et par dager nesten uten klokke om jeg skal være veldig aktiv, mekke bil, osv.
Da er det digg at klokken fortsatt går, selv om den stort sett har lagt i ro.
med min gamle sinn 105 opplevde jeg oftere at den måtte restartes, og stilles - ikke noe megaproblem, men synes det er en bra greie med lang kraftreserve.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Nei, er jo ikke direkte dårlig, men siden GS er "hovedkonkurrenten" så merker man jo seg at de har 55timer på 9s85 highbeat, 72 timer på 9s68 og hele 80 timer på det nye 9sA5 hibeat kaliberet.

Ja, jeg forstår poenget.

Ifra det jeg forstår fra en mekaniske side...
Høyere gangreserve betyr en lenger og sterkere fjær og muligvis en mer ujevn distribusjon av sine krefter.
Når fjæren er full trukket blir det store krefter som kommer videre på den "escape wheel" og deretter mindre og mindre krefter mens fjæren ruller seg ut.
I prinsipp, større er fjæren og vanskeligere blir det å fordele styrken sin på en jevn måte fra starten til enden av gangreserven.
Saken påvirker selvsagt urverkets nøyaktighet slik at urverket kan gå litt for raskt på starten- og litt for sakte på enden av gangreserven.
Derfor blir det en bedre fordeling av kreftene hvis man har 2 mindre "barrels" /fjærhus i stedet for 1 stor, som Omega har gjort.
Noe som gir mer stabilitet til urverkets målingene.

watch.jpeg

esc-.gif


Det kan også bli sånn at størrelsen av urverket (og deretter klokken) tillater ikke et stort fjærhus.
Eller man begrenser fjærhuset for å ha en bedre fordeling av styrkene og mer nøyaktighet på urverket.
Materialet fjæren er laget av, er også veldig avgjørende på fordeling av kreftene.
Da blir det sånn at et 8 dagers gangreserve urverk med 1 stort fjærhus, vil ha en del større utfordringer på nøyaktigheten sin (over 8 dagers tid) en andre urverk som har mindre gangreserve eller fordelte fjærhus.

Her snakker vi om Rolex som har modifisert fjærhuset for å romme litt mer gangreserve.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og MikroKrone