Citizen caliber 0200

Det er fortsatt "JAPAN" som står på urverket da tenker jeg at det er mulig delene er laget hos La J-P og får seg en finish/montering i Japan.
Citizen er en del av Japans klokke historie og det er alltid kult å ha en 100% japansk høykvalitets klokke i en verden som druknes med Sveitsiske utgaver.
Det Seiko har gjort med Grand Seiko/Credor eller Orient med Orient Star er et smart trekk.
Det hadde slett ikke skadet Citizen å ha et annet/annerledes navn og det hadde ikke overrasket kundene.
Litt mer prestisje hadde de fått med det samme.

Enig, har ofte lurt på hvorfor Japanske produsenter (av andre ting enn nødvendigvis klokker) ikke spiller mer på det japanske, og det som skiller de fra andre på en positiv måte. Det kan være at Europeiske merker har mer prestisje i Japan på noen områder? Kan tenke meg at det uansett er litt vanskelig å skape den historiske knytningen, uten at jeg vet om Citizen har noe der. GS har jo tross alt noen år på baken som frittstående merke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Enig, har ofte lurt på hvorfor Japanske produsenter (av andre ting enn nødvendigvis klokker) ikke spiller mer på det japanske, og det som skiller de fra andre på en positiv måte. Det kan være at Europeiske merker har mer prestisje i Japan på noen områder? Kan tenke meg at det uansett er litt vanskelig å skape den historiske knytningen, uten at jeg vet om Citizen har noe der. GS har jo tross alt noen år på baken som frittstående merke.


Jeg fant en god artikkel som skal gi deg detaljer om Citizen.

Men jeg tror at for de billigste modellene er det sånn at de sender komponentene til en del manufakturer i Asia og får de montert der.
Der snakker jeg om disse som ikke har "Japan" på tallskiven.
I Japan har sveitsiske klokker mye prestisje men jeg tror at mange liker det som også er 100% Japansk: folket er kjent for å være veldig stolt av sin egen historie og nasjonal oppnåelse.
Jeg tror at Japan har også bestandig fascinerte folk fra vesten og japanerne er kjente for å være ekstreme når det gjelder fokus og disiplin på det de gjør.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Denne var ny for meg: Glorious Citizen fra 1971. Ikke stor forskjell på GC og GS den gangen.
citizen-glorious.jpg

https://vintagecitizenwatches.com/2016/09/10/citizen-glorious/


1974:
Citizen glorious.jpg

https://wristsushi.proboards.com/thread/18058/masterful-1974-12-catalogue-citizen