Brennevin

Første gang jeg ramlet inn i denne trivelige tråden, trodde det var en islandsk hule dedikert til:

Brennivin2.jpg

Sjelden absinthe "La Pontissalienne" kjøpt i Frankrike: Bare produsert for de "11ème Absinthiades" i 2013.
Den vant "Cuillère d´Or" eller første pris...
Ikke vits å si at den er nydelig:p
Servert akkurat som den skal: Med sakte vanndrypping over en sukkerbit som sitter på en spesiel skje til den smelter vekk inn i absinthe.
Glasset er håndblåst i Norge som de typiske franske absinthe glass som stemmer fra 19 århundre...

20140502_183119_zps2aa9da9b.jpg

20140502_175054_zpsa29f666b.jpg

20140502_183411_zps9ddf93f6.jpg

20140502_183245_zps998fda0a.jpg

Sjelden absinthe "La Pontissalienne" kjøpt i Frankrike: Bare produsert for de "11ème Absinthiades" i 2013.
Den vant "Cuillère d´Or" eller første pris...
Ikke vits å si at den er nydelig:p

Men er det noe fart i den? Altså hvordan er det med Thujone´n @Hammerfjord?

Redigert av en moderator:
Men er det noe fart i den? Altså hvordan er det med Thujone´n @Hammerfjord?

Ja, men man kan si at hele galskap-absinthe greie er egentlig bare tull.
Forbudet i Frankrike var egentlig politisk basert: Absinthe barene var møteplassen og idé vekslingsenter for eksentrisk artister, poet, politisk skriber og til og med disse som var "samfunns skammen": De homoseksuel og disse som frekventerte de prostituerte.
Mange har nå kjente navner i den franske literature... Beaudelaire, Rimbaud, Verlaine etc...
En god del hadde "revolusjonær tenkemåte" og kritiserte hardt de autoritær myndigheter som var på plass datiden.
Det var helt passelig i å peke disse folk som synnsyk og stenger de absinthe barene som var egentilg politisk vepseboler.
Vi har beviser nå at absinthe´n som var lagt der og da var ikke giftig nok for å begrunne dette styr.

Thujone - Wikipedia, the free encyclopedia
The Ban Of Absinthe - Absinthe101.com

Redigert av en moderator:
Da har jeg laget min første hjemme-absinthe...
Kjøpte 60% brennevin på polet, malurt og en del andre urter på nettet.
Jeg liker den ikke med for mye av anis smaken, da ble det litt av det men alstå mindre enn det som finnes vanligvis på markedet.
Jeg startet på den 4 dager siden: den gikk fra mørke brun-grønn til gull-grønn gjennom prosessen med maserasjon, filtrering etc.
Jeg tok litt sukker inn i den også for å dempe bitterheten: malurten gir litt bitter smak på samme måte som "quinquina" drinker( tonic soda).
Nå er den litt bittersøt med malurt, lett anis, lett mint og lakris(sitronmelisse) smak.
Frisk og litt bitter ettersmak med mange plante dufter som forblir lenge i munnen.
Men en ting har jeg oppfattet etter en 10cl glass: den er veldig farlig:D
Neste gang skulle jeg bruke mindre malurt: den jeg fikk var sansynnligvis kraftig som F og den måte blandes med litt mer brennevin etter bare 24 timer maserasjon.
Alt i alt er jeg ganske fornøyd for en første prøvetur på hjemmelaget maserasjon absinthe og det blir sikkert mer av det med forskjellige varianter.
Skål.

20170329_194444.jpg

Eksperimenteringen fortsetter...:D
I dag så jeg litt grums i bunnen av flasken og det var tydelig at enkelt filtrering gjennom kirurgisk bomull var ikke nok.
Da kjøpte jeg kaffefilter og superkul.
Etter et prøveglass, bestemte jeg å filtrere flasken: absinthen ble plutselig grønnere og tydeligere i smak med mindre surhet på tungen.
Det måte bli en del smaksprøver og flasken minsker: jeg bekrefter at det er farlig greie... :eek:
20170331_193027.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Eksperimenteringen fortsetter...:D
I dag så jeg litt grums i bunnen av flasken og det var tydelig at enkelt filtrering gjennom kirurgisk bomull var ikke nok.
Da kjøpte jeg kaffefilter og superkul.
Etter et prøveglass, bestemte jeg å filtrere flasken: absinthen ble plutselig grønnere og tydeligere i smak med mindre surhet på tungen.
Det måte bli en del smaksprøver og flasken minsker: jeg bekrefter at det er farlig greie... :eek:
Vis vedlegg 36020

Utrolig kult, @Hammerfjord! Jeg er selv meget glad i absinth, og har stort sett holdt meg til Vinmonopolets Absente 55 og Bohem Absinth, som dessverre er borte fra markedet. Dette må prøves!

Utrolig kult, @Hammerfjord! Jeg er selv meget glad i absinth, og har stort sett holdt meg til Vinmonopolets Absente 55 og Bohem Absinth, som dessverre er borte fra markedet. Dette må prøves!

Takk: første gang da er det mye rom for forbedring...
Min mening er at den Absente 55 er for søt, med for mye anis smak: den måler seg ikke på en del absinthe jeg smakte før.
2 nye absinthe fra Paul Devoille kan nå kjøpes på polet og de ser ut til å (uten tvil) være av mye høyere kvalitet men flaskene selger seg for 800kr:eek:
Så det er sagt: Paul D. er ingen "eksklusivt" absinthe...
https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search/?q=absinthe

Absente 55 selger seg bare på mini flasker nå.

Vil du kjøpe bra absinthe kan du gå der, den best nettside i verden for dette.
Problemet er at tollvesenet i Norge skal kreve rundt 600Kr i moms per flaske...
https://www.absinthes.com/en/

Redigert:
Min siste anskaffelse til et stadig økende barskap. Fortaleza Tequila Blanco!
Vil forøvrig nevne at tequila er svært undervurdert i Norge. Det er dessverre alt for dårlig utvalg av Tequila på vinmonopolet så de fleste har dårlige erfaringer med Sierra og lignende som dessverre ikke gir gode smaksopplevelsene.
Denne tror jeg derimot vil smake fortreffelig både ren, og i en margarita! :D

27859_hr.jpg