Brennevin

Medlem
3. des. 2010
Innlegg
1.406
Sted
Vestfold
"Brennevin er en fellesbetegnelse på etanolholdige drikker fremstilt ved destillering av væsker som inneholder svakere konsentrasjoner av etanol, i dagligtale kalt alkohol. Råvaren er væsker med stort innhold av sukker, som ved gjæring omdannes til etanol. Den sukkerholdige væsken kan være fruktsafter med mye glukose, eksempelvis druesaft som ved gjæring blir til vin. Andre karbohydrater (stivelse) i landbruksprodukter som poteter og korn kan omdannes til sukker, og ved gjæring bli råstoff (sats) for brenning til brennevin." -Wikipedia.



Ser her at Whisky er populært. Her hjemme også, men det finnes så mye interessant der ute som bør og må smakes på.




Har lenge hatt et ønske om å smake på denne etter å ha drukket lillebrødrene Age des fruit og Age des fleurs hvor Fleurs gledet ganen mest. Den har lenge vært utilgjengelig på polet, men da jeg så den på Vika i forrige uke ble den med hjem.

Leopold Gourmel et relativt ungt firma, grunnlagt i 1972. De dyrker uten sprøytemidler og blander ikke destillater fra forskjellige årganger eller jordlapper slik så å si alle andre cognacprodusenter gjør. LG tilsetter ingenting i cognacen. Her er det ikke trekstrakt, karamell (E150) eller sukker for å få cognacen til å virke eldre eller rikere enn det den er. Cognacen er ikke filtrert og den lagres på franske eikefat som ikke har blitt brent.
Vanilje, blomstereng, honning og kryddertoner i nesen. Nydelig og lang ettersmak av moden frukt honning og pepper.

Léopold Gourmel



DSCF1201_zps68136753.jpg
 
Redigert:
Takk for en fin presentasjon! Jeg har også kun prøvd de yngre søskene til denne, hvordan vil du sammenligne den med dem?
 
Takk for en fin presentasjon! Jeg har også kun prøvd de yngre søskene til denne, hvordan vil du sammenligne den med dem?

Det er riktignok noen år siden, men jeg mener å huske at Age des fruit hadde en slank stil. Nesten sart.
Age des fleurs var svært fruktig og velbalansert. En cognac vel verdt de 1000,- den koster nå.

Age des Fleurs er nok min favoritt av LG.
 
Denne tråden har jeg ventet på! Jeg håper det kommer til å handle om mer enn cognac, så her er mitt bidrag:



En nyinnkjøpt grappa som var meget god! Jeg innser glatt at grappa er en "aquired taste" og at mange brekker seg allerede ved lukten. Men grappa er så mye mer enn den til tider noe stramme odøren - grappa har faktisk et smaksunivers som virkelig rommer en del. Jeg skal ikke begi meg ut på noen høytsvevende beskrivelser, men det er jo tross alt laget på druer, og får dermed mye, konsentrert "vinsmak".

PS - spar meg for "dårlig hjemmebrent"-kommentarer, jeg har hørt det før.....:)
 
  • Liker
Reaksjoner: jsf
Fin fortsettelse, krille!


Tråden får selvfølgelig handle om alt av brennevin. Kanskje vi skal la den i hovedsak handle om børst som drikkes bart.

Har også en god, fatlagret grappa i skapet. ;)
 
Det finnes mye bra grappa, men den skal/må være en artigianale - som den som er beskrevet ovenfor. Den industrielt produserte grappaen smaker som regel verre enn dårlig hjemmebrent - der kom det.
 












Tar rett og slett en liten unboxing her, dette ble resultatet av et spontant ønske om å ha noe godt å servere i glasset når jeg har besøk, som egentlig bare er en litt dårlig unnskyldning for at jeg skal drikke mesteparten selv :cool:

Er ikke så bevandret på Cognac-fronten i utgangspunktet, mer på Whisky, men ble overbevisst om at denne var ganske smooth, men samtidig en skikkelig gentlemans-Cognac etter litt kjapp googling. Blandingen er fra 30-50 år og skal ha en litt fruktig og lang smak, ikke så mye lær og sopp her altså. Flasken er et opplegg i seg selv... 1,2 kilo glass med den tyngste korken jeg noensinne har kjent på, alt er kantete og det er ingen sjenerende klistremerker o.l.
Pusseklut følger også med, hehe.

Nå gjenstår det bare å smake på den :rolleyes:

Litt mer info her: Camus Cognac Extra Elegance Tasting Notes, Reviews, and Ratings
 



Tar rett og slett en liten unboxing her, dette ble resultatet av et spontant ønske om å ha noe godt å servere i glasset når jeg har besøk, som egentlig bare er en litt dårlig unnskyldning for at jeg skal drikke mesteparten selv :cool:

Er ikke så bevandret på Cognac-fronten i utgangspunktet, mer på Whisky, men ble overbevisst om at denne var ganske smooth, men samtidig en skikkelig gentlemans-Cognac etter litt kjapp googling. Blandingen er fra 30-50 år og skal ha en litt fruktig og lang smak, ikke så mye lær og sopp her altså. Flasken er et opplegg i seg selv... 1,2 kilo glass med den tyngste korken jeg noensinne har kjent på, alt er kantete og det er ingen sjenerende klistremerker o.l.
Pusseklut følger også med, hehe.

Nå gjenstår det bare å smake på den :rolleyes:

Litt mer info her: Camus Cognac Extra Elegance Tasting Notes, Reviews, and Ratings

Wowsa, den så smooth ut!

Når skal jeg komme? ;) @Guybrush Threepwood
 
Redigert av en moderator:












Tar rett og slett en liten unboxing her, dette ble resultatet av et spontant ønske om å ha noe godt å servere i glasset når jeg har besøk, som egentlig bare er en litt dårlig unnskyldning for at jeg skal drikke mesteparten selv :cool:

Er ikke så bevandret på Cognac-fronten i utgangspunktet, mer på Whisky, men ble overbevisst om at denne var ganske smooth, men samtidig en skikkelig gentlemans-Cognac etter litt kjapp googling. Blandingen er fra 30-50 år og skal ha en litt fruktig og lang smak, ikke så mye lær og sopp her altså. Flasken er et opplegg i seg selv... 1,2 kilo glass med den tyngste korken jeg noensinne har kjent på, alt er kantete og det er ingen sjenerende klistremerker o.l.
Pusseklut følger også med, hehe.

Nå gjenstår det bare å smake på den :rolleyes:

Litt mer info her: Camus Cognac Extra Elegance Tasting Notes, Reviews, and Ratings

Du får nesten komme tilbake å si noen ord etter du har smakt på den der. :D
 
Tok frem et par av godsakene fra skapet for en liten photoshoot i påskevarmen!


Må vel se å åpne denne snart tror jeg:




Småflasker er så søte, Klarte ikke la være å ikke kjøpe!


Denne her er god, synd den snart er tom og ikke mulig å oppdrive flere...




Nyt sommern med et glass folkens! Det skal jeg :cool:
 
Redigert:
Første påskedag var vi på besøk hos en kompis som har bodd litt for mye i Italia. Da måtte vi jo etter måltidet ha en liten Grappa. Godt brennevin når den er laget på rette måten.

Og, dette er visst noe av det bedre har jeg skjønt.....

D8766EDB-A091-4589-B6CA-53D8B9433C71_zpsnykpga4z.jpg


Og den må drikkes av riktig type glass

BB74CAD1-1E9B-4C57-A1F8-005C740BF950_zpsxiebjd3s.jpg
 
Første gang jeg ramlet inn i denne trivelige tråden, trodde det var en islandsk hule dedikert til:

Brennivin2.jpg
 
Sjelden absinthe "La Pontissalienne" kjøpt i Frankrike: Bare produsert for de "11ème Absinthiades" i 2013.
Den vant "Cuillère d´Or" eller første pris...
Ikke vits å si at den er nydelig:p
Servert akkurat som den skal: Med sakte vanndrypping over en sukkerbit som sitter på en spesiel skje til den smelter vekk inn i absinthe.
Glasset er håndblåst i Norge som de typiske franske absinthe glass som stemmer fra 19 århundre...

20140502_183119_zps2aa9da9b.jpg


20140502_175054_zpsa29f666b.jpg


20140502_183411_zps9ddf93f6.jpg


20140502_183245_zps998fda0a.jpg
 
Sjelden absinthe "La Pontissalienne" kjøpt i Frankrike: Bare produsert for de "11ème Absinthiades" i 2013.
Den vant "Cuillère d´Or" eller første pris...
Ikke vits å si at den er nydelig:p

Men er det noe fart i den? Altså hvordan er det med Thujone´n @Hammerfjord?
 
Redigert av en moderator: