Brennevin

Denne er min favoritt for tiden
bulleit-straight-american-95_-rye-whiskey-1.jpg

• Liker
Reaksjoner: LarsE og HerrUr
Jeg har tenkt å kjøpe en liten påskjønnelse til en som, etter eget utsagn, "drekker alt". Målet er at det skal være noe å kose seg med en kveld man er sliten etter en lang arbeidsdag, og ikke noe som nødvendigvis innbyr til bælming. Noe litt utenom det vanlige, men ikke noe ekstravagant eller snobbete. Mottager er bilmekaniker rundt 30 et sted.
Noen gode tips fra dere som er bevandret i sinnabrusens verden? Selv er jeg relativt blank. For eller imot calvados, armagnac etc? Personlig hadde jeg syntes sånt var morsomt, men jeg er ganske annerledes som person.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Uhrman
En god calvados burde være innafor. Litt annerledes, men ikke for sært, samtidig som det er litt dristig. Hør med polet hvilken de vil anbefale. Selv er jeg MEGET glad i Egge Eplebrennevin, som er en norsk variant.

• Liker
Reaksjoner: Pollux
Dupont lager gode calvadoser. Mye moden frukt, nedfallsfrukt i duften. En anelse søtlig smak. Husker ikke klart. Var flere år siden jeg drakk dette sist.

IMG_1021.JPG

Mange mener dette er verdens beste vodka. (Edit: Crystal head vodka)
Kjøpte den kun som en kuriositet.

Er den god? Aner ikke. Er den vond? Nei.
Hva smaker den? ingenting.

Men den var veldig lett å drikke. Som hør og bør med alkoprosent på 40 så stakk det litt i ca 1sek idet den forsvant nedover, men thats it. Ingen vond ettersmak eller den typiske beiske spritsmaken. Jeg prøvde større og større slurker bare for å se hva som skjedde. For å se om det "brant i halsen" Nope. Nada. Ingenting. Kun det ene sekundet spriten passerte ganen.

Sikkert fint å lage drinker av hvis målet er å bli stupfull.

• Liker
Reaksjoner: hanse og HerrUr
Vis vedlegg 65986

Mange mener dette er verdens beste vodka. (Edit: Crystal head vodka)
Kjøpte den kun som en kuriositet.

Er den god? Aner ikke. Er den vond? Nei.
Hva smaker den? ingenting.

Men den var veldig lett å drikke. Som hør og bør med alkoprosent på 40 så stakk det litt i ca 1sek idet den forsvant nedover, men thats it. Ingen vond ettersmak eller den typiske beiske spritsmaken. Jeg prøvde større og større slurker bare for å se hva som skjedde. For å se om det "brant i halsen" Nope. Nada. Ingenting. Kun det ene sekundet spriten passerte ganen.

Sikkert fint å lage drinker av hvis målet er å bli stupfull.

God vodka skal være så smaksnøytral som mulig, så dette er bra saker. Liker den godt selv - til tross for at jeg ekstremt sjeldent drikker vodka.

Sjekk ut denne fra Liqour Hound hvor Crystal Head kom på siste plass. Han er det definitivt verdt å låne øre til.

@ErikR
Hvis du vil ha en vodka som smaker litt bør du gå for Zubrowka.
Har drukket meg kanakas på denne et par ganger.
Det er jo ikke meningen at vanlig vodka skal smake noe særlig, men denne gjør faktisk det.:)

zubrowka-bison-grass-vodka1.jpg

• Liker
Reaksjoner: Chalshus og Hammond
@ErikR
Det er jo ikke meningen at vanlig vodka skal smake noe særlig, men denne gjør faktisk det.:)

Uff, nå fikk jeg flashback.. Appelsin, sukker og en liter av denne = en jævlig dårlig dag derpå. Men den var god der og da, og jeg vant festen:p

• Liker
Reaksjoner: UJU
@ErikR

Haha, takk for tipset. Jeg foretrekker whisky hvis brennevin skal smake noe.

Hver gang jeg har vært på ferie skal de alltid komme trekkende med sitt nasjonalbrennevin. Sjelden det bærer frukt for å si det slik. Sist i praha med becherovka. Det må være Martini Bianco sin rølpete bror på sterioder og LSD.

Stolichnaya elit skal jeg dog prøve. Pleier ikke drikke særlig vodka -særlig ikke drinker. Unntaksvis long island ice tea som bare er fabulous.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Min siste anskaffelse til et stadig økende barskap. Fortaleza Tequila Blanco!
Vil forøvrig nevne at tequila er svært undervurdert i Norge. Det er dessverre alt for dårlig utvalg av Tequila på vinmonopolet så de fleste har dårlige erfaringer med Sierra og lignende som dessverre ikke gir gode smaksopplevelsene.
Det er helt riktig. Ola Dunk forbinder tequila med Sierra og salt og sitron...
Smakte på en del gode tequilaer forleden:
AAA25458-4DF4-47A2-B78F-D90599B34057_zpsrpoouv0l.jpg

Ellers kan tequilaer som DeLéon, Casa Noble, Dos Lunas, Milagro og Avion (fra TV serien Entourage) også anbefales.

Hva angår vodka, så er min favoritt Kauffmann fra Russland:
Kauffman.png

• Liker
Reaksjoner: TCB
Noen som vil reflektere rundt smaken til (Nord)Marka? Synes absolutt den har noe for seg, men synes den er for søt.

Noen som vil reflektere rundt smaken til (Nord)Marka? Synes absolutt den har noe for seg, men synes den er for søt.

Antar vi snakker Marka bitter? For mye rognebær, etter min smak. Dog klarer jeg fint å drikke opp hele. Burde sikkert drukket den ute i skogen på fisketur - har en teori om at den kommer mer til sin rett da.

Favorittbitteren er Prinsenburger fra Wynand Fockink i Amsterdam, med Gammel Dansk og Underberg like etter.

Redigert:
Marka bitter, ja @BigT . Synes egentlig den er for lite bitter og for søt. Kunne med fordel også konsentrert seg om færre og mer distinkte urter. Liker likevel konseptet om en bitter smakstilsatt lokale urter.