Brennevin

Min siste anskaffelse til et stadig økende barskap. Fortaleza Tequila Blanco!
Vil forøvrig nevne at tequila er svært undervurdert i Norge. Det er dessverre alt for dårlig utvalg av Tequila på vinmonopolet så de fleste har dårlige erfaringer med Sierra og lignende som dessverre ikke gir gode smaksopplevelsene.
Det er helt riktig. Ola Dunk forbinder tequila med Sierra og salt og sitron...
Smakte på en del gode tequilaer forleden:
AAA25458-4DF4-47A2-B78F-D90599B34057_zpsrpoouv0l.jpg

Ellers kan tequilaer som DeLéon, Casa Noble, Dos Lunas, Milagro og Avion (fra TV serien Entourage) også anbefales.

Hva angår vodka, så er min favoritt Kauffmann fra Russland:
Kauffman.png
 
Noen som vil reflektere rundt smaken til (Nord)Marka? Synes absolutt den har noe for seg, men synes den er for søt.
 
Noen som vil reflektere rundt smaken til (Nord)Marka? Synes absolutt den har noe for seg, men synes den er for søt.

Antar vi snakker Marka bitter? For mye rognebær, etter min smak. Dog klarer jeg fint å drikke opp hele. Burde sikkert drukket den ute i skogen på fisketur - har en teori om at den kommer mer til sin rett da.

Favorittbitteren er Prinsenburger fra Wynand Fockink i Amsterdam, med Gammel Dansk og Underberg like etter.
 
Redigert:
Marka bitter, ja @BigT . Synes egentlig den er for lite bitter og for søt. Kunne med fordel også konsentrert seg om færre og mer distinkte urter. Liker likevel konseptet om en bitter smakstilsatt lokale urter.
 
Etiopisk hjemmebrent, areke, laget av gesho (Rhamnus prinoides i trollheggfamilien, "ethiopian hops") og korn (hvete, hirse, bygg eller mais). Destillert vha. kalabass og bambusrør som blir røykt før selve destillasjonen, noe som gir smak til produktet. I Dorze blir den servert med kocho, et flatbrød laget av fermentert bladmasse av enset (Ensete ventricosum, "falsk banan"), uslynget honning og en saus av chili og ingefær.
Areke.JPG