Brennevin

Men er det noe fart i den? Altså hvordan er det med Thujone´n @Hammerfjord?

Ja, men man kan si at hele galskap-absinthe greie er egentlig bare tull.
Forbudet i Frankrike var egentlig politisk basert: Absinthe barene var møteplassen og idé vekslingsenter for eksentrisk artister, poet, politisk skriber og til og med disse som var "samfunns skammen": De homoseksuel og disse som frekventerte de prostituerte.
Mange har nå kjente navner i den franske literature... Beaudelaire, Rimbaud, Verlaine etc...
En god del hadde "revolusjonær tenkemåte" og kritiserte hardt de autoritær myndigheter som var på plass datiden.
Det var helt passelig i å peke disse folk som synnsyk og stenger de absinthe barene som var egentilg politisk vepseboler.
Vi har beviser nå at absinthe´n som var lagt der og da var ikke giftig nok for å begrunne dette styr.

Thujone - Wikipedia, the free encyclopedia
The Ban Of Absinthe - Absinthe101.com
 
Redigert av en moderator:
Da har jeg laget min første hjemme-absinthe...
Kjøpte 60% brennevin på polet, malurt og en del andre urter på nettet.
Jeg liker den ikke med for mye av anis smaken, da ble det litt av det men alstå mindre enn det som finnes vanligvis på markedet.
Jeg startet på den 4 dager siden: den gikk fra mørke brun-grønn til gull-grønn gjennom prosessen med maserasjon, filtrering etc.
Jeg tok litt sukker inn i den også for å dempe bitterheten: malurten gir litt bitter smak på samme måte som "quinquina" drinker( tonic soda).
Nå er den litt bittersøt med malurt, lett anis, lett mint og lakris(sitronmelisse) smak.
Frisk og litt bitter ettersmak med mange plante dufter som forblir lenge i munnen.
Men en ting har jeg oppfattet etter en 10cl glass: den er veldig farlig:D
Neste gang skulle jeg bruke mindre malurt: den jeg fikk var sansynnligvis kraftig som F og den måte blandes med litt mer brennevin etter bare 24 timer maserasjon.
Alt i alt er jeg ganske fornøyd for en første prøvetur på hjemmelaget maserasjon absinthe og det blir sikkert mer av det med forskjellige varianter.
Skål.

20170329_194444.jpg
 
Eksperimenteringen fortsetter...:D
I dag så jeg litt grums i bunnen av flasken og det var tydelig at enkelt filtrering gjennom kirurgisk bomull var ikke nok.
Da kjøpte jeg kaffefilter og superkul.
Etter et prøveglass, bestemte jeg å filtrere flasken: absinthen ble plutselig grønnere og tydeligere i smak med mindre surhet på tungen.
Det måte bli en del smaksprøver og flasken minsker: jeg bekrefter at det er farlig greie... :eek:
20170331_193027.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Eksperimenteringen fortsetter...:D
I dag så jeg litt grums i bunnen av flasken og det var tydelig at enkelt filtrering gjennom kirurgisk bomull var ikke nok.
Da kjøpte jeg kaffefilter og superkul.
Etter et prøveglass, bestemte jeg å filtrere flasken: absinthen ble plutselig grønnere og tydeligere i smak med mindre surhet på tungen.
Det måte bli en del smaksprøver og flasken minsker: jeg bekrefter at det er farlig greie... :eek:
Vis vedlegg 36020

Utrolig kult, @Hammerfjord! Jeg er selv meget glad i absinth, og har stort sett holdt meg til Vinmonopolets Absente 55 og Bohem Absinth, som dessverre er borte fra markedet. Dette må prøves!
 
Utrolig kult, @Hammerfjord! Jeg er selv meget glad i absinth, og har stort sett holdt meg til Vinmonopolets Absente 55 og Bohem Absinth, som dessverre er borte fra markedet. Dette må prøves!

Takk: første gang da er det mye rom for forbedring...
Min mening er at den Absente 55 er for søt, med for mye anis smak: den måler seg ikke på en del absinthe jeg smakte før.
2 nye absinthe fra Paul Devoille kan nå kjøpes på polet og de ser ut til å (uten tvil) være av mye høyere kvalitet men flaskene selger seg for 800kr:eek:
Så det er sagt: Paul D. er ingen "eksklusivt" absinthe...
https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search/?q=absinthe

Absente 55 selger seg bare på mini flasker nå.

Vil du kjøpe bra absinthe kan du gå der, den best nettside i verden for dette.
Problemet er at tollvesenet i Norge skal kreve rundt 600Kr i moms per flaske...
https://www.absinthes.com/en/
 
Redigert:
Min siste anskaffelse til et stadig økende barskap. Fortaleza Tequila Blanco!
Vil forøvrig nevne at tequila er svært undervurdert i Norge. Det er dessverre alt for dårlig utvalg av Tequila på vinmonopolet så de fleste har dårlige erfaringer med Sierra og lignende som dessverre ikke gir gode smaksopplevelsene.
Denne tror jeg derimot vil smake fortreffelig både ren, og i en margarita! :D

27859_hr.jpg
 
Jeg har tenkt å kjøpe en liten påskjønnelse til en som, etter eget utsagn, "drekker alt". Målet er at det skal være noe å kose seg med en kveld man er sliten etter en lang arbeidsdag, og ikke noe som nødvendigvis innbyr til bælming. Noe litt utenom det vanlige, men ikke noe ekstravagant eller snobbete. Mottager er bilmekaniker rundt 30 et sted.
Noen gode tips fra dere som er bevandret i sinnabrusens verden? Selv er jeg relativt blank. For eller imot calvados, armagnac etc? Personlig hadde jeg syntes sånt var morsomt, men jeg er ganske annerledes som person.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Uhrman
En god calvados burde være innafor. Litt annerledes, men ikke for sært, samtidig som det er litt dristig. Hør med polet hvilken de vil anbefale. Selv er jeg MEGET glad i Egge Eplebrennevin, som er en norsk variant.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pollux
Dupont lager gode calvadoser. Mye moden frukt, nedfallsfrukt i duften. En anelse søtlig smak. Husker ikke klart. Var flere år siden jeg drakk dette sist.
 
IMG_1021.JPG



Mange mener dette er verdens beste vodka. (Edit: Crystal head vodka)
Kjøpte den kun som en kuriositet.

Er den god? Aner ikke. Er den vond? Nei.
Hva smaker den? ingenting.

Men den var veldig lett å drikke. Som hør og bør med alkoprosent på 40 så stakk det litt i ca 1sek idet den forsvant nedover, men thats it. Ingen vond ettersmak eller den typiske beiske spritsmaken. Jeg prøvde større og større slurker bare for å se hva som skjedde. For å se om det "brant i halsen" Nope. Nada. Ingenting. Kun det ene sekundet spriten passerte ganen.

Sikkert fint å lage drinker av hvis målet er å bli stupfull.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse og HerrUr
Vis vedlegg 65986


Mange mener dette er verdens beste vodka. (Edit: Crystal head vodka)
Kjøpte den kun som en kuriositet.

Er den god? Aner ikke. Er den vond? Nei.
Hva smaker den? ingenting.

Men den var veldig lett å drikke. Som hør og bør med alkoprosent på 40 så stakk det litt i ca 1sek idet den forsvant nedover, men thats it. Ingen vond ettersmak eller den typiske beiske spritsmaken. Jeg prøvde større og større slurker bare for å se hva som skjedde. For å se om det "brant i halsen" Nope. Nada. Ingenting. Kun det ene sekundet spriten passerte ganen.

Sikkert fint å lage drinker av hvis målet er å bli stupfull.


God vodka skal være så smaksnøytral som mulig, så dette er bra saker. Liker den godt selv - til tross for at jeg ekstremt sjeldent drikker vodka.
 
Sjekk ut denne fra Liqour Hound hvor Crystal Head kom på siste plass. Han er det definitivt verdt å låne øre til.

 
@ErikR
Hvis du vil ha en vodka som smaker litt bør du gå for Zubrowka.
Har drukket meg kanakas på denne et par ganger.
Det er jo ikke meningen at vanlig vodka skal smake noe særlig, men denne gjør faktisk det.:)

zubrowka-bison-grass-vodka1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus og Hammond
@ErikR
Hvis du vil ha en vodka som smaker litt bør du gå for Zubrowka.
Har drukket meg kanakas på denne et par ganger.
Det er jo ikke meningen at vanlig vodka skal smake noe særlig, men denne gjør faktisk det.:)

zubrowka-bison-grass-vodka1.jpg
Uff, nå fikk jeg flashback.. Appelsin, sukker og en liter av denne = en jævlig dårlig dag derpå. Men den var god der og da, og jeg vant festen:p
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
@ErikR
Hvis du vil ha en vodka som smaker litt bør du gå for Zubrowka.
Har drukket meg kanakas på denne et par ganger.
Det er jo ikke meningen at vanlig vodka skal smake noe særlig, men denne gjør faktisk det.:)

zubrowka-bison-grass-vodka1.jpg

Haha, takk for tipset. Jeg foretrekker whisky hvis brennevin skal smake noe.

Hver gang jeg har vært på ferie skal de alltid komme trekkende med sitt nasjonalbrennevin. Sjelden det bærer frukt for å si det slik. Sist i praha med becherovka. Det må være Martini Bianco sin rølpete bror på sterioder og LSD.

Stolichnaya elit skal jeg dog prøve. Pleier ikke drikke særlig vodka -særlig ikke drinker. Unntaksvis long island ice tea som bare er fabulous.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher