Bompengependlerdilemma

Vis vedlegg 90406
Mitt svar!
Har brukt denne til jobb i Bergen, 1år nå.
Per md ink bensin, forsikring og veiavgift 200-300kr lavere en mdkort på Bybanen.

Har ikke angret et sekund!:)
Jøje meg. PEN! Er det en firetakter Vespa sprint 4T E4? Og om det er tilfellet - hvorfor velge akkurat den - fremfor Primavera og 4 istedetfor 2 takt....?

• Liker
Reaksjoner: PerØ og Raymond75
Jøje meg. PEN! Er det en firetakter Vespa sprint 4T E4? Og om det er tilfellet - hvorfor velge akkurat den - fremfor Primavera og 4 istedetfor 2 takt....?

Det er en 2takter sprint 2017.
Sprint er litt mer "macho" les sporty!;) enn primavera.

Leveres bla med større hjul enn Primavera, noe som er bra på ugjevn og dårlig vei.

Valget falt på 2takter, da disse har færre bevegelige deler i motoren og går raskere opp i turtall.

Bruker Motul 2taktsolje som er tilnærmet røykfri og setter ikke lukt i klærne som noen oljer kan gjøre.

Jeg er kjempefornøyd og Vespa er Vespa!;)

De holder seg godt i pris, så etter noen år får du mye av pengene igjen ved evt salg.

Koster meg det samme i bruk pr måned som jeg tidligere måtte betale for månedlig parkering av bilen min ved jobben!o_O

Redigert:
Firetaktere krever visst noe mer vedlikehold enn totaktere. Litt mer kostbart også.
Du får tak i en helt topp, nesten ny totakter for 20-laken.

8

Jeg hadde ca 2 mil hver vei til forrige jobb, og gikk for en trehjulet 500cc for førerkort kl. B. Bor i oljehovedstaden, og gliste hver vei til og fra jobb hele det året jeg jobbet der.
Jobben tok slutt og trehjulingen ble byttet ut med en Cannondale e-speed el-sykkel. Går som et uvær og med en comfort jeg aldri har opplevd maken til på en sykkel tidligere. Jeg bor i byen, og endte med å selge bilen. Kjøpte el-sykkel til kona, og guttungen arvet min første el-sykkel. Vi nyter en bomfri hverdag, og leier bil de få gangene vi trenger det (hytta, Ikea...). Har aldri sett oss tilbake :)

8753CE89-C425-4545-BF6D-45CD44C43C17.jpeg

711EC903-955D-498A-BEF5-8D4D2624DE5A.jpeg

Redigert:
Jeg hadde ca 2 mil hver vei til forrige jobb, og gikk for en trehjulet 500cc for førerkort kl. B. Bor i oljehovedstaden, og gliste hver vei til og fra jobb hele det året jeg jobbet der.
Jobben tok slutt og trehjulingen ble byttet ut med en Cannondale e-speed el-sykkel. Går som et uvær og med en comfort jeg aldri har opplevd maken til på en sykkel tidligere. Jeg bor i byen, og endte med å selge bilen. Kjøpte el-sykkel til kona, og guttungen arvet min første el-sykkel. Vi nyter en bomfri hverdag, og leier bil de få gangene vi trenger det (hytta, Ikea...). Har aldri sett oss tilbake :)

Vis vedlegg 90442

Vis vedlegg 90440

Der meldte det seg enda et alternativ... og det til prisen av en eldre stålRolex. Jeg tror jeg kommer til å holde meg i segmentet "ny Tudor". Det tilsvarer vel akkurat ett år med bompenger og parkering. Men jeg kan også la meg friste....

• Liker
Reaksjoner: Raymond75
Der meldte det seg enda et alternativ... og det til prisen av en eldre stålRolex. Jeg tror jeg kommer til å holde meg i segmentet "ny Tudor". Det tilsvarer vel akkurat ett år med bompenger og parkering. Men jeg kan også la meg friste....

...hvis du tenker på Piaggioen, kostet den rund 85k da jeg kjøpte den. Regnet ut at jeg måtte pendle i ca. tre år for å spare den inn. Ikke den smarteste løsningen, men du slette tid som jeg koste meg :)
Cannondalen kom på omtrent halvparten prismessig, og i og med at vi ikke har noen bil lengre, er det bare pluss i transportregnskapet uansett.
Jeg er et bensinhue, men har ikke råd til å eie drømmebilen, så da er jeg heller uten bil, men har lagt inn leie av drømmebilen i budsjettet- det tar jeg meg rett og slett råd til. Kjøper Tudor, «låner» en PP når findressen skal på ;)

Angående trehjulsMC, så er det ikke tillatt å kjøre dem i kollektivfeltet. Pluss for at den kan kjøres på B-lappen, men et stort minus at du må ligge sammen med bilene i køen. En MC kan ta kollektivfeltet, fildeling og gliding. Jeg sparer mye tid på det hver dag.

8

• Liker
Reaksjoner: PerØ og Bezel
Min kone har 3 mil tur-retur jobb nå etter at vi flyttet. Før flytting 2 mil tur-retur.

Hun kjøpte elsykkel. Hun bruker nå 8min mer hver vei enn det hun gjorde før og er utrolig fornøyd.

Jeg prøvd den en gang og to og kan ikke beskrive den på annen måte enn med 90-talls uttrykket latterkick.

Blir du en del av Rogalandshelvetet?

Isåfall kjenner du traseen Bogafjell-Hinna. Hun bruker samm tid på sykkel i rush som jeg med bil omtrent på samme strekket i den verste trafikken og hun er ikke sur når hun kommer hjem.

Blir du en del av Rogalandshelvetet?.
Er og blir......

Isåfall kjenner du traseen Bogafjell-Hinna. Hun bruker samm tid på sykkel i rush som jeg med bil omtrent på samme strekket i den verste trafikken og hun er ikke sur når hun kommer hjem.

Deler av strekket er kjent materiale. Forstår jeg det slik at du kjører, mens kona sykler på samme strekk? Sørger du for at hun kommer først hjem for å kunne sette på potetene..?

• Liker
Reaksjoner: tordfo
Min unge blonde kone har enn så lenge ikke lisens til å kjøre bil. Derav har hun blitt kjørt en gang eller to når jeg har vært på vei til Stavanger. Eller plukket opp på vei hjem for å sikre meg «samarbeidsvillighet» når kvelden kommer.

Elsykkel er kommet for å bli. Veldig behjelpelige på Elsykkelsenteret bortenfor Kvadrathelvetet.

• Liker
Reaksjoner: PerØ