Blancpain-tråden

Jeg har lenge vært på utkikk etter den rette klokken som kan gjøre meg til «en-klokke-mann», da jeg egentlig synes det er en artig og fornuftig ting å være. Jeg hadde i 2019 en tråd hvor jeg søkte etter tips til klokke, opptil ca 150K, og det kom flere forslag om Blancpain modeller, dog noen store. På den tiden hadde jeg ikke fått opp øynene for dette merket, men nå har forelskelsen kommet snikende. Ettersom jeg har slanke håndledd, ca 16.5 cm ønsker jeg ikke uret for stort, og i katalogen til Bjerke sitter jeg da kun igjen med bathyscaphe 38, som forøvrig ser veldig lekkert ut, og en absolutt kandidat.

Men etter å ha trålet denne tråden den siste tiden ser jeg også flere råkule kandidater i ca 40mm, men de fleste av disse virker til å være limited edition for Hodinkee. Og alt dette er jo selvfølgelig utsolgt. Er dette et årlig samarbeid slik at en kan forvente seg noe lignede dette året?

Tråden fra 2019:

Hilsen en nyforelska Blacpainer:)
 
  • Liker
Reaksjoner: ewestre
Det er all grunn til å tro at 40,3 kassen som først kom med Trilogy i 97 blir et årlig/rutinemessig stunt fra BP. De har til nå vært en stor suksess noe som gjenspeiler seg i prisen på annenhåndsmarkedet.

Marc Hayek har uttalt flere ganger at denne kassen kun er forbeholdt LEmodeller.


Selv vært 1WG siden begynnelsen på 90 tallet og det fungerer helt fint. Har nå en Bathyscaphe 38 som sitter som et skudd. Hatt den ute for salg av delvis uklare grunner utover ønsket om andre modeller fra BP som jeg holder så kjært.

Hva det å kun ha en klokke angår så har isåfall jeg kommet til konklusjonen om at en da trenger noe som er litt robust og hvor det ikke nødvendigvis er altfor mange komplikasjoner.
 
Jeg har lenge vært på utkikk etter den rette klokken som kan gjøre meg til «en-klokke-mann», da jeg egentlig synes det er en artig og fornuftig ting å være. Jeg hadde i 2019 en tråd hvor jeg søkte etter tips til klokke, opptil ca 150K, og det kom flere forslag om Blancpain modeller, dog noen store. På den tiden hadde jeg ikke fått opp øynene for dette merket, men nå har forelskelsen kommet snikende. Ettersom jeg har slanke håndledd, ca 16.5 cm ønsker jeg ikke uret for stort, og i katalogen til Bjerke sitter jeg da kun igjen med bathyscaphe 38, som forøvrig ser veldig lekkert ut, og en absolutt kandidat.

Men etter å ha trålet denne tråden den siste tiden ser jeg også flere råkule kandidater i ca 40mm, men de fleste av disse virker til å være limited edition for Hodinkee. Og alt dette er jo selvfølgelig utsolgt. Er dette et årlig samarbeid slik at en kan forvente seg noe lignede dette året?

Tråden fra 2019:

Hilsen en nyforelska Blacpainer:)

Velkommen til galskapen. Jeg vil tro at Limited Edition-modellene dukker opp i ny og ne (men neppe på Finn.no med det første), men ville uansett lagret et søk på Chrono 24, som dekker stort sett hele verden.
Eller sjekk med "The Watchbox". De har akkurat nå en 40,3 mm FF til den nette sum av $23.000: https://www.thewatchbox.com/shop/4428116.html

Legger du på norsk toll, så må man nok si farvel til Nkr 250.000 kr før du har den levert på døra.

Men legger du inn et søk på slike større websider, så er nok sannsynligheten ekstremt mye større også for at du får tak i den du vil ha til slutt. Men om prisen på en slik er akkurat i ditt budsjettområde får du bare krysse fingrene for. Enig med Chronodiver at en 38mm ville passet fint, jeg har selv 17,5 cm håndledd og har en 43 mm Bathyscaphe som sitter fint på meg. Jeg har også med årene lært at høyden på klokken spiller en stor rolle for hvordan klokken oppleves på håndleddet. For mange komplikasjoner etc (dag, dato, kronograf, månefase etc etc) bygger i høyden, så det kan være greit å ha i bakhodet.
 
Det er all grunn til å tro at 40,3 kassen som først kom med Trilogy i 97 blir et årlig/rutinemessig stunt fra BP. De har til nå vært en stor suksess noe som gjenspeiler seg i prisen på annenhåndsmarkedet.

Godt å høre at dette kan være et årlig stunt, da denne kassen ville passet mine håndledd mye bedre enn de større modellene. Stemmer det at 40,3mm kassene er rundt 45mm lug til lug? Men mulig kassene varierer litt fra LE - modell til modell.

Legger du på norsk toll, så må man nok si farvel til Nkr 250.000 kr før du har den levert på døra.

Dette er nok noe over det jeg tenker å bruke, men denne prisen er godt over utsalgsprisen den hadde når den ble utgitt?

Som dere skjønner, er jeg nyforelsket Blancpain og holder på å nerde med opp;)

Disse "årlige" LE- utgivelsene, selges de stort sett av forhandlerene av merket, eller der det Hodinkee som er salgskanalen?

Nei, spørs om jeg må begynne å frigjøre til kapital og staste på det kommer noe snasent i løpet av et års-tid.

En annen ting, ettersom de produserer i et svært beskjedent opplag, hvor enkelt/vanskelig er det å få tak i en ny modell, er det slik at de blir solgt unna på minuttet?

Og en siste ting, hva tenker dere om LE-modeller hvor Hodinkee eller lignende er inne i bildet, altså at det ikke er en "rent" Blancpain produkt....?
 
Det er all grunn til å tro at 40,3 kassen som først kom med Trilogy i 97 blir et årlig/rutinemessig stunt fra BP. De har til nå vært en stor suksess noe som gjenspeiler seg i prisen på annenhåndsmarkedet.

Marc Hayek har uttalt flere ganger at denne kassen kun er forbeholdt LEmodeller.


Selv vært 1WG siden begynnelsen på 90 tallet og det fungerer helt fint. Har nå en Bathyscaphe 38 som sitter som et skudd. Hatt den ute for salg av delvis uklare grunner utover ønsket om andre modeller fra BP som jeg holder så kjært.

Hva det å kun ha en klokke angår så har isåfall jeg kommet til konklusjonen om at en da trenger noe som er litt robust og hvor det ikke nødvendigvis er altfor mange komplikasjoner.


Hvilken modell(er) er det som står høyt hos deg?
 
Først og fremst: Du er inne på noe spennende, og jeg har selv 2 BP FF i 40,3 mm som jeg digger :)

Så vidt jeg kan erindre er det kun 1 modell som har vært et samarbeid med Hodinkee (nyeste MIL-SPEC-utgaven). Med nyeste No Rad var også Hodinkee eneste «online salgskanal», men uvisst hvor mange av de totalt 500 som ble solgt av de, for også butikker og forhandlere fikk en del av eksemplarene. Det var ikke noe Hodinkee-samarbeid utover det.

De andre har vært av litt ulikt slag, inkludert «Ocean Commitment» osv, og her anbefales blancpainblog varmt for masse bilder og info.

For egen del gjør ikke samarbeidet med Hodinkee noe for hvor mye jeg liker MIL-SPEC. En liten logo på rotoren er eneste give-away. Hadde jeg fått valgt selv hadde jeg kanskje ønsket at det ikke var et samarbeid, men det plager meg absolutt ikke. Samtidig er jo modellen den hedrer et produkt for et amerikansk marked, så et samarbeid med en amerikansk aktør er «naturlig nok».
 
Først og fremst: Du er inne på noe spennende, og jeg har selv 2 BP FF i 40,3 mm som jeg digger :)

Jeg er også den heldige eier av 40mm FF og deler begeistringen! :)

Stemmer det at 40,3mm kassene er rundt 45mm lug til lug? Men mulig kassene varierer litt fra LE - modell til modell.

Målene på 40.3mm kassen er 45.8mm lug-to-lug og 13.1mm tykkelse. Jeg mener det skal være samme kasse på alle 40,3mm-modellene siden 1999, men finishen varierer (polert vs børstet).

Her er forresten en sammenligning mellom 45mm og 40mm: https://blancpainblog.com/timepieces/size-matters-comparing-two-fifty-fathoms/
 
Redigert:
DC04BC94-2388-4621-9019-501A675BA7F9.jpeg
 
Personlig digger jeg denne:

Gikk forøvrig inn på nettsiden til BP for ett par uker siden og bestilte katalog. 2-3 dager etterpå ringte Fedex og sa de hadde pakke til meg, kunne ikke huske å ha bestil noe men jommen var det flott BP katalog med personlig brev sendt ASAP. God service ! kan ikke si å ha fått dette fra de andre store klokkehusene :)
 
  • Elsker
Reaksjoner: ewestre
Personlig digger jeg denne:

Gikk forøvrig inn på nettsiden til BP for ett par uker siden og bestilte katalog. 2-3 dager etterpå ringte Fedex og sa de hadde pakke til meg, kunne ikke huske å ha bestil noe men jommen var det flott BP katalog med personlig brev sendt ASAP. God service ! kan ikke si å ha fått dette fra de andre store klokkehusene :)

Satt faktisk og siklet på denne Complete Calendar-modellen på Chrono 24 tidligere idag! "Great minds think alike", ser det ut for. Ligger på 110-130.000 kr pluss moms. Skiven er busy, men jeg synes ikke det gjør noe. Den er tøff. Men sikkert ikke billig å ha på service...
Fikk også katalog etter et par dager når jeg hadde lagt inn info på hjemmesiden til BP. Utrolig kjekt. Følger dem også på Instagram, og senest igår kveld la de ut at man kunne melde seg på abonnementslisten, så nå kommer det nok kataloger og "Lettres du Brassus" med ujevne mellomrom. Helt topp det.
 
Fantastisk pen sak!
"Timing is everything", heter det, og her er Tim Mosso i fullt driv for et par dager siden om akkurat denne klokken, når han snakker om "$20.000 watches that I love , se fra 36:02 til 37:52. Der har du skutt blink!

Ja, morsomt at BP FF får velfortjent oppmerksomhet :)

Men, min er ikke nøyaktig den samme, for jeg har versjonen fra 2020, som var et samarbeid med HODINKEE. Altså børstet kasse, ingen minuttmarkeringer på bezel og ikke dato - for å nevne de kanskje viktigste endringene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ewestre
Satt faktisk og siklet på denne Complete Calendar-modellen på Chrono 24 tidligere idag! "Great minds think alike", ser det ut for. Ligger på 110-130.000 kr pluss moms. Skiven er busy, men jeg synes ikke det gjør noe. Den er tøff. Men sikkert ikke billig å ha på service...
Fikk også katalog etter et par dager når jeg hadde lagt inn info på hjemmesiden til BP. Utrolig kjekt. Følger dem også på Instagram, og senest igår kveld la de ut at man kunne melde seg på abonnementslisten, så nå kommer det nok kataloger og "Lettres du Brassus" med ujevne mellomrom. Helt topp det.

:) Ser Urverket har den til ca. 114k, mulig man kan prute den til samme nivå hos Bjerke ? alle BP modellene er vel ikke like presset på tilgang vil jeg tro.

 
Noen wristshots av BP FF bathy 38 her? Jeg er forelsket og klarer ikke legge tanken fra meg. Sort eller blå… jeg er så fristet at jeg vurderer å (prøve) kjøpe den via urverket.no