Bilsnakk

Sommeren er over , eller ihvertfall ferieturene . et par ting som slår meg . Med elbil og campingvogn er en på 15 til 20 mil rekkevidde, eg lå nærmere 15 en 20 med en slik grom e-tron sak vi lånte noken dager pluss og litt lei vind , men jamnt over blant andre "elbil entusiaster" så var en god halvering av rekkevidden fasit på flat veg og meir om en skulle over et fjell , . Ladepunkt betyr som regel at vogna må av først men slapp av , der er lang kø så en har god tid uansett . Der er en grunn til at dieselbil er normalen på campingplasser . . Så eg seier som dei fleste andre eg traff med lignede ekvipasje prøvd det , kjem ikkje til å skje igjen.

Sommeren er over , eller ihvertfall ferieturene . et par ting som slår meg . Med elbil og campingvogn er en på 15 til 20 mil rekkevidde, eg lå nærmere 15 en 20 med en slik grom e-tron sak vi lånte noken dager pluss og litt lei vind , men jamnt over blant andre "elbil entusiaster" så var en god halvering av rekkevidden fasit på flat veg og meir om en skulle over et fjell , . Ladepunkt betyr som regel at vogna må av først men slapp av , der er lang kø så en har god tid uansett . Der er en grunn til at dieselbil er normalen på campingplasser . . Så eg seier som dei fleste andre eg traff med lignede ekvipasje prøvd det , kjem ikkje til å skje igjen.

Jammen da blir det vel "ferie i nærområdet"?
Det er jo det mest bærekraftige!

8- D

Jammen da blir det vel "ferie i nærområdet"?
Det er jo det mest bærekraftige!

8- D
Neida. Eg har skikkelig bil om vi skulle finne på å låne campingvogn en anna gang. Byttelånte bil ettersom et familiemedlem måtte ha meir trekkraft til å trekke henger over 3t medan eg var litt fysen på å teste dette . Forsåvidt lite gjennomtenkt av meg då eg trudde logistikken rundt lading med vogn var litt bedre .
Når det er sagt så har vi sjelden reist veldig langt på ferie ettersom guttungen blir bilsjuk og vi har alt han liker innenfor rimelig avstand , men det krever uansett som regel en 3/4 fjelloverganger då . Så særlig elbilvennlig (med vogn) er det absolutt ikkje. Når det er sagt så ser eg stor forskjell på nevnte e-tron med og uten sykkler bak på også. Men det er sjølvsagt ikkje så merkbart .

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Erik_SG
eg lå nærmere 15 en 20 med en slik grom e-tron sak vi lånte noken dager pluss og litt lei vind
Det er mulig e-tron er gromt rent bilmessig, men verken ladehastighet, forbruk eller batterikapasitet er spesielt bra. Det er elbiler på markedet som lader nesten dobbelt så raskt som e-tron og som fint klarer 300-320 km med vogn. Ikke veldig bra det heller, men halvert ladetid og 100km ekstra mellom hver lading hjelper.

Det er mulig e-tron er gromt rent bilmessig, men verken ladehastighet, forbruk eller batterikapasitet er spesielt bra. Det er elbiler på markedet som lader nesten dobbelt så raskt som e-tron og som fint klarer 300-320 km med vogn. Ikke veldig bra det heller, men halvert ladetid og 100km ekstra mellom hver lading hjelper.

Nei sånn sett var Audien skuffende, og eg skjønner korfor så mangen vil kvitte seg med dei.
Der var ellers overraskende mangen som dro vogn etter elbil . ( noke som forklarte ladekøene) men med en øl i hånda på campingplassen så var der jamn enighet i at en var langt nede på 20 tallet med vogn bak og ihvertfall om en må litt opp og ned på vegen. Der vart jo fortalt skrøner om lang rekkevidde når en kjørte på finere veger . Sånn fra Drammen og sørvest over feks.
Så Spørs det jo litt ka type vogn en har også .
Eg orka ikkje nerde så veldig mykje på det annet en at eg konstaterer at diesel fortsatt er kongen om en skal dra henger/vogn.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og berekraft
Syns det er digg å kjøre stor kjempesikker kvalitetsbil med luftfjærer og alt tilgjengelig utstyr som bruker godt under 0,5ltr/mil til en pris av en vanlig Tesla. Selv med 120 på motorvei og 90 i snittfart etter 200 km (oppoverbakke mot nord!) er forbruket på under 0,5 og mer enn 1000 km igjen på dieseltanken.

Jeg er ikke et bensinhode, skulle gjerne hatt el, men pris/utstyr/kvalifikasjoner/fordeler matcher ennå ikke våre behov.
IMG_3365.jpeg

Neida. Eg har skikkelig bil om vi skulle finne på å låne campingvogn en anna gang. Byttelånte bil ettersom et familiemedlem måtte ha meir trekkraft til å trekke henger over 3t medan eg var litt fysen på å teste dette . Forsåvidt lite gjennomtenkt av meg då eg trudde logistikken rundt lading med vogn var litt bedre .
Når det er sagt så har vi sjelden reist veldig langt på ferie ettersom guttungen blir bilsjuk og vi har alt han liker innenfor rimelig avstand , men det krever uansett som regel en 3/4 fjelloverganger då . Så særlig elbilvennlig (med vogn) er det absolutt ikkje. Når det er sagt så ser eg stor forskjell på nevnte e-tron med og uten sykkler bak på også. Men det er sjølvsagt ikkje så merkbart .

Ta med noen lydbøker neste gang dere skal på langtur, (eller "langtur"). Absolutt mitt beste råd mot bilsyke barn. En god lydbok kan være til glede for både store og små.

8

Ta med noen lydbøker neste gang dere skal på langtur, (eller "langtur"). Absolutt mitt beste råd mot bilsyke barn. En god lydbok kan være til glede for både store og små.

8
Ja det går i lydbok for tiden , og podkaster. Det fungerer for så vidt det. Men eg er begynt å bli lei av fantorangen og daidalos då dei har en tendens til å bli ønska repetert.

Vi trudde jo hi var lure her for et par år sia å kjøpte headset så en kunne sitte bak å høre på egen bok/musikk osv . Men det slo tilbake voldsomt då det vart ei voldsom jodling der bak då en sang med

• Haha
Reaksjoner: SGG og Grendel
Ja det går i lydbok for tiden , og podkaster. Det fungerer for så vidt det. Men eg er begynt å bli lei av fantorangen og daidalos då dei har en tendens til å bli ønska repetert.

Vi trudde jo hi var lure her for et par år sia å kjøpte headset så en kunne sitte bak å høre på egen bok/musikk osv . Men det slo tilbake voldsomt då det vart ei voldsom jodling der bak då en sang med

Narnia, Prøv denne serien. Flott for store og små. Selv har jeg jo lest serien tre ganger, men lydboken (bøkene!) er fine i bilen også.

Deretter Ringenes Herre, Darlah (Anbefales! Men for 10/11+), Harry Potter, etc. Mye flott på biblioteket!

8

Messenger_creation_6424B92E-D724-4DFD-8FEA-C397FDD66875.jpeg

Denne har vore i vårt eige 1år idag. Tenkte derfor den fortjente å bli tatt eit bilde av idag... Vore ein heilt ok første ELbil. Ikkje feilfri, men likevel lettvindt med EL merke ein. Neste bruksbil blir nok og EL, mens kosebil vil nok vere fosil i mange mange år enda....

Altså, hvis dette er den nye elektriske fremtiden ser jeg virkelig ingen grunn til å henge igjen i fossile brennstoff. Adjø til elektriske såpestykker med dårlige specs, dette er rått!
IMG_3645.jpeg
IMG_3646.jpeg
IMG_3643.jpeg
IMG_3644.jpeg

• Liker
Reaksjoner: gullet og Heftos