Bilsnakk

TomB

Støttemedlem
Medlem
25. jan. 2010
Innlegg
4.305
Sted
Trondheim
Var det dimensjonen på dekkene som var feil?
I såfall er det helt innafor imo.

Flytter den hit jeg @Edzilla. Begynte å blu litt off topic i en Tråd om Rolex :)

Trenger ikke nødvendigvis være dimensjonen. BMW har krav til hvilke dekk som skal være på bilen. Husker ikke helt hva, men det går på merkingen av dekket. Jeg hatet run flat-dekkene da de sporer helt forferdelig, men det var ikke bare-bare å sette på hva som helst av nye dekk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Flytter den hit jeg @Edzilla. Begynte å blu litt off topic i en Tråd om Rolex :)

Trenger ikke nødvendigvis være dimensjonen. BMW har krav til hvilke dekk som skal være på bilen. Husker ikke helt hva, men det går på merkingen av dekket. Jeg hatet run flat-dekkene da de sporer helt forferdelig, men det var ikke bare-bare å sette på hva som helst av nye dekk.

Det er jeg helt enig i. Hastighetsmerking, load index ol. skal selvfølgelig etterfølges. Men om produsenten heter Pirelli eller Continental spiller vel nada.
 
Flytter den hit jeg @Edzilla. Begynte å blu litt off topic i en Tråd om Rolex :)

Trenger ikke nødvendigvis være dimensjonen. BMW har krav til hvilke dekk som skal være på bilen. Husker ikke helt hva, men det går på merkingen av dekket. Jeg hatet run flat-dekkene da de sporer helt forferdelig, men det var ikke bare-bare å sette på hva som helst av nye dekk.
Heisann. Sporing og runflat var et problem på noen modeller helt i starten. Nå har jeg kjørt BMW de siste14 årene, og hatt flere modeller - alle med runflat både sommer- og vinterdekk. Sporing og runflat er definitivt historie, i alle fall på 5-serie Dekk som er spesielt anbefalt av BMW har for øvrig en stjerne på dekksiden.
 
Heisann. Sporing og runflat var et problem på noen modeller helt i starten. Nå har jeg kjørt BMW de siste14 årene, og hatt flere modeller - alle med runflat både sommer- og vinterdekk. Sporing og runflat er definitivt historie, i alle fall på 5-serie Dekk som er spesielt anbefalt av BMW har for øvrig en stjerne på dekksiden.

For min del var det et stort problem på en 2016 5-serie med standard 18" hjul til m-sportpakken
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive
For min del var det et stort problem på en 2016 5-serie med standard 18" hjul til m-sportpakken
Snodig. Har konsekvent kjørt M-sportpakke på mine biler. Nå har jeg 19” hjul på en 2017 5-serie (G30), og det funker 100%. Mulig forstillingen på din hadde fått seg en trøkk...? :oops:

Edit: For ordens skyld jobber jeg ikke i Bavaria-konsernet:mrgreen:
 
Nei. Den var slik fra dag en. Jeg kjøpte den ny. Var også justert etter at den fikk en smell, men akkurat samme følelse da. Ikke ofte folk gleder seg til å få på vinterdekk, men slik var det med den bilen. Runflat er ikke for meg :)
 
Nei. Den var slik fra dag en. Jeg kjøpte den ny. Var også justert etter at den fikk en smell, men akkurat samme følelse da. Ikke ofte folk gleder seg til å få på vinterdekk, men slik var det med den bilen. Runflat er ikke for meg :)
Vi har en 5-serie fra 2015 og ble veldig glad når runflat (245/45x18) var utslitt, selv om jeg sjelden kjører den bilen. Ble ny bil med vanlige sommerdekk.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Vinterdekkene hadde ikke riktig N-merking i henhold til Porsches krav. Er fremdeles ikke sikker på dette egentlig innebærer eller hva N-merking i det hele tatt er.
N-merking betyr at det har vært et samarbeid mellom dekkprodusenten og Porsche i utviklingen/tilpasningen av dekket. Slik jeg har forstått det innebærer N-merkingen bl.a. noe stivere sidevegger, i hvert fall når det gjelder dimensjoner til 911.
 
A4C5C0C1-3A40-48D5-B6E7-3384E157BDE3.jpeg
 
Mye "sutring" vedr. runflat, men som sagt jeg har ikke hatt problemet med mine BMW'er de siste 8-10 årene. Jeg kjører runflat både sommer og vinter, og kommer til å fortsette med det. Mulig jeg er unntaket som bekrefter regelen ;)

Når det er sagt, har min lidenskap for biler sakte men sikkert kjølnet i tråd med den økende interessen for klokker. Det handler selvsagt om at klokker er en fantastisk hobby, men kanskje mest på grunn av all hypen rundt batteribiler og "hydrider". Tanken på at den fantastiske summingen av en rekkesekser en eller annen gang må byttes ut med en kjønnsløs batteribil (les: quartz), eller en hybrid som er det dårligste fra to verdener (elendig batteribil og blytung bensinbil i samme bil) - er deprimerende...
Åh.. det var godt å få ut! :mrgreen:
 
Rallylegender og billegender.
En episode i "Chris Harris on cars" "Shotgun in a Lancia Stratos an a Delts S4" og en Lancia 037


Jeg har ikke sett disse kjøre rally, men jeg har sett gruppe B bilene i Rallycross på Lyngås. Rallycross er ikke det samme etterpå.
 
Har en 2019 BMW 430i coupe M sport med 18 runflat, sporer ikke og er akseptabelt vil jeg si, men ser fram til når de skal byttes med vanlige dekk som støyer mindre og vil gi bedre komfort fordi de er mykere.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Grendel
Alle BMW'er med Xdrive og M-sport (bredere dekk bak en fremme) må ha stjernemerkede dekk. Utvalget er ikke kjempestort uten runflat, men det finnes hvis du spør hos en seriøs dekkselger. Det er stjernemerkingen, og ikke runflat, som er viktig. Ulik bredde uten stjerne kan fort havarere fordelingsgirkassen, noe som spiser ubehagelig av klokkekontoen.

Nå er jo sporing også en veldig individuell greie. Min bil sporer ikke plagsomt, med 275 bak og 245 foran. Men etter åå ha lånt den bort fikk jeg kommentaren "det må være noe feil med bilen din, den sporer jo som ville h@#%&." Jeg kan kjøre på veier med dype hjulspor med bare venstre lillefinger på rattet, og opplever ikke at den sporer. Selvfølgelig tar den tak i asfaltkanter der det er, men det er jo noe man forventer med brede dekk og lav profil. Opplevelsen av samme ting er som sagt veldig subjektiv.

Noe jeg alltid har gjort, som en mekaniker på et Porsche-senter tipset meg om: Kjør alltid med det lufttrykket som er anbefalt for bil med last. Det har jeg gjort siden, med godt resultat.
 
RF er fortsatt ikke den beste/mest komfortable løsning, men er vel standard på stort sett alke BMW om dagen. Har kjørt RF på alt fra 440 Coupe, div 5-serie, 750d og X6. 5-serie F11 ble betydelig bedre bil med vanlig dekk(18»). Dyrt er det også!
 
Noen som har sett noe liknende før? En kollega skiftet dekk og oppdaget at en del av felgen hadde forsvunnet i løpet av vinteren.
D1BA5AC3-AB89-49E4-A6B4-F7C21E8A6861.jpeg
4198E932-B09D-4CB2-972F-04E692509B8E.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Noen som har sett noe liknende før? En kollega skiftet dekk og oppdaget at en del av felgen hadde forsvunnet i løpet av vinteren.
Vis vedlegg 192113Vis vedlegg 192114

Jeg trodde det bare var klær som mistet størrelsen som følge av vinterlagring.
Når slike lodd blir borte så er det ofte like greit å sjekke om gummien også bør byttes. En balansering må i alle fall til.

Jeg har opplevd at slike lodd har falt av. Jeg oppdaget det da jeg tok av dekkene. Da så jeg litt bedre på dem og oppdaget at det var like greit å bytte gummi også.

8- )
 
Jeg trodde det bare var klær som mistet størrelsen som følge av vinterlagring.
Når slike lodd blir borte så er det ofte like greit å sjekke om gummien også bør byttes. En balansering må i alle fall til.

Jeg har opplevd at slike lodd har falt av. Jeg oppdaget det da jeg tok av dekkene. Da så jeg litt bedre på dem og oppdaget at det var like greit å bytte gummi også.

8- )

Ser ut som at det er mer enn bare lodd som har falt av. Mangler det en "inner ring" på det ene dekket?