Bilsnakk


Veldig spesielt med singel bil på tipptransport. Det må være en nisjetransport i det området. Det er dårlig butikk å kjøre singel bil med masse.
At FK har en til kraftfôr er nok mulig, men tror neppe de kan det over det ganske land. Muligens der det er flat topografi som blir understreket i artikkelen.
 
Du må nok tolke Ring 3 som by. Jeg er selvfølgelig klar over at Elbil er brukelig utenfor ringveien. Men det er langt fra ideelt i distriktene. Har to i næring selv og kjøpte en til datteren min før jul. Det har vært en tragedie i næring men den som datteren min bruker 6 mil om dagen (EQC) er helt greit til den bruken.
Du har fått med deg at enkelte «normalprisede» elbiler nå fint klarer 40-50 mil sommertid?
Mer enn de fleste kjører «daglig».
 
Du har fått med deg at enkelte «normalprisede» elbiler nå fint klarer 40-50 mil sommertid?
Mer enn de fleste kjører «daglig».
For å oppklare så refererte jeg til biler i næring. Dette kom kanskje ikke tydelig frem i det innlegget. Tar kritikk på det.

Fulladet EQC ligger på 415km på en ideell sommerdag. Snaue 1/3 av en diesel med full tank. Jeg greier ikke å la meg imponere dessverre.
Og det er jo en helt normal bil for folk flest på et normalt prisnivå.
 
Screenshot av posten din, @GrimReaper
IMG_6923.jpeg
 
Usikker på om du bare troller eller ikke leser hva jeg skiver i innleggene @GrimReaper. Rett spekk til rett bruk. De jeg viste til er også i bransjen og har fått det til godt.
 
Fulladet EQC ligger på 415km på en ideell sommerdag. Snaue 1/3 av en diesel med full tank. Jeg greier ikke å la meg imponere dessverre.
Og det er jo en helt normal bil for folk flest på et normalt prisnivå.

Nå er jo ikke EQC noe rekkeviddevinner. Sist elbil jeg kjørte ( Ioniq 6) klarer 600km på en ideel sommerdag. Omtrent det samme som min gamle BMW 535d klarte på en tank. Det er langt fra alle næringer som har behov for å kunne kjøre minst 400-600km daglig. I min næring (oppfølging av eiendomsselskap) så har jeg en god del langturer med bil, men så langt har jeg aldri hatt problemer selv med en såpass enkel og rimelig elbil som Subaru Solterra (som klarer 430-440 km på en ideel sommerdag. Kjører 30 000km i året og har halvert bilutgiftene kontra fossilbilene jeg tidligere har kjørt.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Så mye krangling om EL biler...
Og for hva?
Jeg fatter ikke at den totale elektrifiseringen av samfunnet i tidsrammen som er fantasert blant de vestlige politikerne er fortsatt en debatt.
Kobber, aluminium, lithium etc gruvene som trengs, kan ikke og skal ikke bli der for å møte behovene som er satt.
Dette ble diskutert igjen og igjen av ekspertene som driver gruvebransjen.
Disse også påpeker at bare å prøve å få det til, skal kreve gigantiske mengder av Diesel og vann vi ikke har heller.
Det hele er rett og slett en farse uten sidestykke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vasbotten
Usikker på om du bare troller eller ikke leser hva jeg skiver i innleggene @GrimReaper. Rett spekk til rett bruk. De jeg viste til er også i bransjen og har fått det til godt.
Jeg troller ikke. Men jeg forstår at min måte å legge ting frem på kan virke provoserende.
Jeg er 100% sikker på at elektrifisering av tungtransport på vei i Norge aldri blir godt nok. Som du påpeker så kan enkelte aktører selvfølgelig få det til med optimal tilrettelegging.
Men det er jo "solskinnshistoriene" man leser om her. Det tror jeg vi er enige om.
Hvis elektrifisering skal være effektivt på gods så er det jernbane som gjelder. Men der ligger vi jo 50år bak resten av Europa på dessverre.
At det er provoserende for mange å svelge sannheten synes jeg er påfallende. Og da sikter jeg ikke til deg @TomB.

Det er ikke et eneste land i verden som er så opphengt i elektrifisering av biler som Norge. Resten av den siviliserte delen av verden bortsett fra én delstat i USA har et ambivalent forhold til dette. Og den usiviliserte delen av verden har verken infrastruktur, evne eller vilje til å i det hele tatt diskutere dette.

Jeg kommer aldri i livet til å akseptere miljøaspektet ved dette for det regnestykket står for fall før bilen har fått på skilt. Så hvorfor er dere så jævla gærne etter disse elbilene? Jeg bare lurer? Det er ingenting som får folk til å gå så apeshit som hvis man kritiserer elbiler. Det er meget spesielt.

Alt jeg vil er muligheten til å velge. Jeg misliker sterkt å bli påtvunget ting. Det ville ikke hatt noen som helst betydning, el og moderne fossile biler kunne utmerket levd hånd i hånd, også kunne hver enkelt valgt sin bil til sitt behov eller overbevisning.
Er ikke verre.
 
Redigert:
Nå er jo ikke EQC noe rekkeviddevinner. Sist elbil jeg kjørte ( Ioniq 6) klarer 600km på en ideel sommerdag. Omtrent det samme som min gamle BMW 535d klarte på en tank. Det er langt fra alle næringer som har behov for å kunne kjøre minst 400-600km daglig. I min næring (oppfølging av eiendomsselskap) så har jeg en god del langturer med bil, men så langt har jeg aldri hatt problemer selv med en såpass enkel og rimelig elbil som Subaru Solterra (som klarer 430-440 km på en ideel sommerdag. Kjører 30 000km i året og har halvert bilutgiftene kontra fossilbilene jeg tidligere har kjørt.
Nei, det er sjokkerende dårlig fra en premiumprodusent. Men jeg fikk den omtrent kastet etter meg, så det ville vært dumt å ikke slå til. Og rekkevidden var god nok for min datter som skal bruke den til og fra jobb.
Siste generasjon E220d 4-matic som var i mitt eie greide 1100km på tanken. Så da er BMW'en din sjokkerende tørst eller så kjører du aktivt ;)
Og jeg kan heller ikke se at kostnadsnivået er markant lavere heller på El. Hadde en EQB på service nå og det kostet 5 løk. Og hva betaler jeg for da egentlig? Et pollenfilter og 2 liter spylevæske. Jeg undres.
 
Redigert:
Njaa, det er vel en her inne som reagerer på samme måten når det gjelder Bjerke/Rolex..
Beklager, måtte bare
Seriøst? :ROFLMAO: jeg er ikke misunnelig på alle som har elbiler eller får lov til å kjøpe de altså. Bare så vi er helt klare på det ;)
 
En liten fotnote til dere som synes jeg er vanskelig å svelge.
Jeg snakker rett fra levra. Det er bare sånn jeg er, jeg er ikke sykelig opptatt av å være politisk korrekt eller gre alle etter hårene.
Jeg har forståelse for at noen synes det er ubehagelig eller provoserende, men det er ingen vond mening eller tanke bak det. I mange tilfeller tror jeg de aller fleste her inne oppegående til å plukke opp ironien og eller humoren i innleggene mine hvis dere legger litt velvilje til.
Som regel er jeg bastant hvis jeg mener jeg har rett men kan også være ydmyk når jeg tar feil.

Jeg uttaler meg sjeldent over ting jeg ikke føler jeg har grunnlag til å mene noe om men det kan sikkert også falle noen tungt for brystet. Jeg synes også å artikulere meg litt på spissen er litt festlig for å dra i gang litt fyr i teltet.

Poenget her om det er Bjerke,36 eller 40mm eller elbil, ikke ta alt så veldig seriøst bestandig. Det går an å ha det litt moro også. Også ber jeg om unnskyldning hvis noen fortsatt føler jeg er en kuk.

Egentlig så er jeg ganske ålreit ;)
 
Jeg kjører elbil,synes det er ok.bilen er billig ,går godt,god plass,billig i drift..men er trist at flere produsenter har sluttet å selge diesel og bensin.all honør til mazda som nylig har lansert en rekkesekser diesel. 25% er elbiler inorge.jeg synes det er ok.men vi må ikke glemme de som bor på bøgda/ikke kan lade hjemme. Borte lading koster mer enn fossilt.
 
Kjøpte ny i3 for seks år siden.
To servicer a 2.250,- og aldri ladet annet enn hjemme.
Vært en rimelig å grei bil som både datter og kone også bruker for å spare drivstoff i ny og ne.
Men Ferrari’n bruker til gjengjeld 1.7-1.8 på mila:)
 
Kjøpte ny i3 for seks år siden.
To servicer a 2.250,- og aldri ladet annet enn hjemme.
Vært en rimelig å grei bil som både datter og kone også bruker for å spare drivstoff i ny og ne.
Men Ferrari’n bruker til gjengjeld 1.7-1.8 på mila:)

Er det aktiv Ferrari kjøring eller bruker den såpass på tomgang også ?
Eg ser at eg klarer å kjøre 928 på.under litern på mila , men som oftest havner eg på 1,3-1,4 på relativt snill kjøring.

Er noke med skikkelige biler
20230520_152846.jpg

20230520_152718.jpg

20230520_152851.jpg
 
Er det aktiv Ferrari kjøring eller bruker den såpass på tomgang også ?
Eg ser at eg klarer å kjøre 928 på.under litern på mila , men som oftest havner eg på 1,3-1,4 på relativt snill kjøring.

Er noke med skikkelige biler Vis vedlegg 370455
Vis vedlegg 370456
Vis vedlegg 370457
Bare målt et par tanker og det er litt blandet kjøring, men tror nok en måling på lengre turer havner langt under dette.
Bruker den mest på handletur lørdager og på de andre turene så søker jeg tunnel, fjellsider, åpne vinduer og 8.500 RPM.

Neida, men litt joda;)

928 er fantastisk. Kompis eide en Strosek for mange år siden - herlig lyd!
 
Bare målt et par tanker og det er litt blandet kjøring, men tror nok en måling på lengre turer havner langt under dette.
Bruker den mest på handletur lørdager og på de andre turene så søker jeg tunnel, fjellsider, åpne vinduer og 8.500 RPM.

Neida, men litt joda;)

928 er fantastisk. Kompis eide en Strosek for mange år siden - herlig lyd!
Ligger en Strosek ute på finn nå, heftig sak!