Bilsnakk

Kjøpte en Stelvio bensin ny i 2018-ikke et eneste problem de par åra jeg hadde den. En bekjent kjøpte den av meg og er fortsatt feilfri meg bekjent.
Har hatt Alfa som bruksbil sammen med BMW i over 20 år-og Alfaene har på ingen måte dårligere kvalitet.
Mener de er ganske dyre servicer på Stelvio dieselen? Regreim på diesel vs kjede på bensin?

Takk for svar. Jeg skal sjekke opp litt mer rundt service inkl skifte av regreim.
Jeg er forøvrig litt usikker på dette med å gå tilbake til fossilbil, men akkurat nå har jeg fått et akseptabelt tilbud på innbytte mot Stelvioen med penger min vei. Jeg er redd for at min store elbil (med litt for lav rekkevidde) av kinesisk merke blir litt ukurant når utviklingen går sin gang...

Skulle vel egentlig hatt denne med en tørst V8’er :mrgreen:
A47075D2-A186-42FC-BA6F-AEECA1AEBC39.jpeg

Til en viss grad enig, men da er vi over på tørst bensin igjen ;) skal man ha sekser eller større så føler jeg hybrid bare er en irriterende bieffekt. Da kan man gå all in i stedet.
Jeg har faktisk ikke ladet min ennå etter nærmere 8 mnd. Lader under kjøring, noe som gir 1,1-1,2 liter pr. mil i snitt. Nå skal det sies at dette stort sett er bykjøring. Når det er sagt, får jeg montert lader om en måneds tid og da kommer selvsagt forbruket til å gå betydelig ned. Selv om lyden av sekser er ganske vanedannende blir det nok mye kjøring på el i byen.

Men, drivstoffkostnader er tross alt "piss i havet" målt opp mot verditap. Nå gikk min såpass opp i avgifter og prisøkning ved nyttår at det ser ut som den ikke taper seg i verdi det første året (y)

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg har faktisk ikke ladet min ennå etter nærmere 8 mnd. Lader under kjøring, noe som gir 1,1-1,2 liter pr. mil i snitt. Nå skal det sies at dette stort sett er bykjøring. Når det er sagt, får jeg montert lader om en måneds tid og da kommer selvsagt forbruket til å gå betydelig ned. Selv om lyden av sekser er ganske vanedannende blir det nok mye kjøring på el i byen.

Men, drivstoffkostnader er tross alt "piss i havet" målt opp mot verditap. Nå gikk min såpass opp i avgifter og prisøkning ved nyttår at det ser ut som den ikke taper seg i verdi det første året (y)

Skal en unngå stort verditap så er det tydeligvis land cruiser og gelenderwagen som gjelder . Sjukt kor godt dei holder seg i pris.

Eg trur vi trygt kan sei at diesel og bensinprisene har etablert seg på.20 tallet og nok kjem til å bli der i lengre tid . Med det i tankene so er det vel egentlig kun diesel som er fornuftig på en stor bil. Dessuten er der vel snart en Porsche i prisforskjell mellom sammen bil med en normal diesel og verstingutgave med v8 eller større.

Skal en unngå stort verditap så er det tydeligvis land cruiser og gelenderwagen som gjelder . Sjukt kor godt dei holder seg i pris.

Eg trur vi trygt kan sei at diesel og bensinprisene har etablert seg på.20 tallet og nok kjem til å bli der i lengre tid . Med det i tankene so er det vel egentlig kun diesel som er fornuftig på en stor bil. Dessuten er der vel snart en Porsche i prisforskjell mellom sammen bil med en normal diesel og verstingutgave med v8 eller større.
Til ditt bruk må jo G-wagen være fasit!

Et lite tankeeksperiment.
I hverdagen kjører jeg er Polestar og er ganske så fornøyd med det, men hvis jeg skulle kjøpt en helgebil/friluftsbil med følgende kriterier, hvilke biler er tilgjengelig i Norge?

Se for deg en bil av typen en Landcruiser, Defender, Gelenderwager med tre seter foran. (Les varebil med plass til to voksne og en i fremoverlent barnestol).
Skikkelig 4*4-system
God bakkeklaring
Motor med moment fremfor hastighet (diesel er ok)
Nok plass i varedelen/bagasjerommet, eller kombinert med barasjerom og takgrind.
Ski, sykkel, sekker, telt, (hva nå guttungen vil dra med seg), kanskje jakt etterhvert.

Bruk: langhelger på telt-/hyttetur utenfor allfarvei, ferieturer Oslo-trøndelag, Oslo - Danmark, der målet ikke er fortest mulig fra A-B, men reisen.

NB: Suburban ol. er ikke aktuelt.

Et lite tankeeksperiment.
I hverdagen kjører jeg er Polestar og er ganske så fornøyd med det, men hvis jeg skulle kjøpt en helgebil/friluftsbil med følgende kriterier, hvilke biler er tilgjengelig i Norge?

Se for deg en bil av typen en Landcruiser, Defender, Gelenderwager med tre seter foran. (Les varebil med plass til to voksne og en i fremoverlent barnestol).
Skikkelig 4*4-system
God bakkeklaring
Motor med moment fremfor hastighet (diesel er ok)
Nok plass i varedelen/bagasjerommet, eller kombinert med barasjerom og takgrind.
Ski, sykkel, sekker, telt, (hva nå guttungen vil dra med seg), kanskje jakt etterhvert.

Bruk: langhelger på telt-/hyttetur utenfor allfarvei, ferieturer Oslo-trøndelag, Oslo - Danmark, der målet ikke er fortest mulig fra A-B, men reisen.

NB: Suburban ol. er ikke aktuelt.

Nye Defender får du med 3 seter foran, men berre gløym å få plass til barnestol.
Du er ute etter samme bil som meg med unntak av behov for henger .
Foruten land cruiser som er det åpenbare valget so er der jo samtlige land rovere og range rover .
Så han en sjølvsagt Jeep comander overland med 3l 6er mercedes dieselmotoren .

Nye Defender får du med 3 seter foran, men berre gløym å få plass til barnestol.
Du er ute etter samme bil som meg med unntak av behov for henger .
Foruten land cruiser som er det åpenbare valget so er der jo samtlige land rovere og range rover .
Så han en sjølvsagt Jeep comander overland med 3l 6er mercedes dieselmotoren .
Pluss for henger. (y)
Det er alltid kjekt med hengerfeste, og jeg eier en tilhenger.

Ser på nett at det finnes conversion kits til å få tre seter forran i en Landcruiser, men tviler på et det er godkjent her i landet.

Eg har prøvd en god del 3 setere men ingen av dei gir noke særlig komfort med 3 personer foran og spesielt ikkje med barnesete .
Mulig du kan finne en amerikaner med sofa foran . Men tja . Jeep commander er forøvrig bygd på steyr fabrikken i Belgia .