Bilsnakk

Problemet er vel at eg nok vil ende opp med mykje kjøring på en 2l motor då 10 mil teoretisk ikkje er særlig langt .
En kompis med xc90 nevnte vel 1,8l pr mil på camingferie. Så tja eg er særdeles skeptisk til små motorer som må kjøres på høgt ladetrykk for å få effekt uten tilstrekkelig moment på en stor bil.
Eg ville ihvertfall ikkje hatt en uten nybilgaranti .
Kjøp en Porsche cayenne. Jeg anbefaler hybriden, men du får «rimelige» bensindrevne også.
Hybriden ligger på mellom 0,5 og 0’9 avhengig hvor flink du er til å lade. Og du får dem fra 850’ i 2019 mod. (Da den siste generasjonen kom)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kjøp en Porsche cayenne. Jeg anbefaler hybriden, men du får «rimelige» bensindrevne også.
Hybriden ligger på mellom 0,5 og 0’9 avhengig hvor flink du er til å lade. Og du får dem fra 850’ i 2019 mod. (Da den siste generasjonen kom)

Er ikkje Cayenne samme bil som q7 og touareg ?
Med tilsvarende driftskostnader og verditap lik en fint brukt Nissan leaf året ?
 
Høres ut som du ender opp med en Landcruiser ;)

Eg har vært bort i Cayenne før , riktig nok med dobbel turbo. Sikkert derfor service var dobbelt so dyrt også.
Porsche har eg 2 av frå før også så tenker at sportsbildelen ikkje trenger særlig prioritering i ny bruksbil. Godt mulig du har rett, men eg skal teste MB gls og gle som nevnt .
 
Eg har vært bort i Cayenne før , riktig nok med dobbel turbo. Sikkert derfor service var dobbelt so dyrt også.
Porsche har eg 2 av frå før også så tenker at sportsbildelen ikkje trenger særlig prioritering i ny bruksbil. Godt mulig du har rett, men eg skal teste MB gls og gle som nevnt .
Jeg tenker at både LC, GLS og GLE er gode alle tre. Selv om G-klasse hadde vært mitt førstevalg. Minuset er jo som du nevnte at den koster det hvite ut av øynene.

Edit: Tror heller ikke Cayenne som er et par år gammel er det verste valget ift verditap. Og Porsche er vel utvilsomt skrudd sammen på en annen måte en søsknene fra samme konsern.
 
Redigert:
Er ikkje Cayenne samme bil som q7 og touareg ?
Med tilsvarende driftskostnader og verditap lik en fint brukt Nissan leaf året ?
Bygget på samme karosseri ja, men en helt annen bil å kjøre.
Verditap kommer an på årsmodell og type. Time kjøpet korrekt så sitter du på minimalt med verditap. Kjøp ny fra butikk og selg etter 2 år, ja da har du tapt er par leafer.
 
Bygget på samme karosseri ja, men en helt annen bil å kjøre.
Verditap kommer an på årsmodell og type. Time kjøpet korrekt så sitter du på minimalt med verditap. Kjøp ny fra butikk og selg etter 2 år, ja da har du tapt er par leafer.

Ja rekner med dei har stilt karosseriet opp litt annerledes ja .
E hybriden kan ikkje akkurat skryte av rekkevidde heller.
 
Ja rekner med dei har stilt karosseriet opp litt annerledes ja .
E hybriden kan ikkje akkurat skryte av rekkevidde heller.
Er mer enn karosseriet som er annerledes, så en ganske mye bedre bil totalt.
Rekkevidden er ikke den beste nei. Ca 36 km, men det er hybrid løsningen som er god mtp forbruk. Når den kjører med tomt batteri har den fortsatt mye krefter og ligger under literen på mila. Til forskjell fra andre biler nevnt her.
 
Er mer enn karosseriet som er annerledes, så en ganske mye bedre bil totalt.
Rekkevidden er ikke den beste nei. Ca 36 km, men det er hybrid løsningen som er god mtp forbruk. Når den kjører med tomt batteri har den fortsatt mye krefter og ligger under literen på mila. Til forskjell fra andre biler nevnt her.

Dobbel turbo s fra 2006 brukte ihvertfall ikkje særlig under litern. Hekt på en henger å du kunne sjå bensinmåleren synke
 
Ikke dum, denne:

Vis vedlegg 321923

Du får vel nesten 2 stk. LC med Arctic Truck 35»-pakke og 5 seter til samme pris av en stk. G63…. Uten sammenlikning for øvrig;)

Det er så synd at LC bare leveres med en lat 4’er her til lands. Den blir vel ikke så mye sprekere av større hjul heller akkurat. Den hadde fortjent en 6’er med 300hk og 6-700nm moment.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Dobbel turbo s fra 2006 brukte ihvertfall ikkje særlig under litern. Hekt på en henger å du kunne sjå bensinmåleren synke
Ehm.. ja det antar jeg, men nå snakker vi vel heller ikke om en 17 år gammel V8 her heller. ;)
edit: gikk litt fort i regnestykket.
 
Redigert:
Kose litt med denne i morgen tror jeg :unsure: :)

Noen ganger når jeg shiner enkelte biler, vil jeg egentlig bare komme meg til ei bane og gi jernet ;)


IMG_20230222_133428~2.jpg
 
Blir værende en del i Norge i sommer. Tenkte det hadde vært kult å leie/lease en 911 noen måneder. Noen som har erfaring med dette/vet om noen som tilbyr noe slikt?
 
Blir værende en del i Norge i sommer. Tenkte det hadde vært kult å leie/lease en 911 noen måneder. Noen som har erfaring med dette/vet om noen som tilbyr noe slikt?
Det ligger (lå) noen ute på Nabobil tidligere vet jeg. De var priset ganske stivt. Leasing tror jeg neppe du får til for mindre enn 3 år.
Det kan være du klarer å få til et privat leieforhold i noen måneder via f eks Medhus eller Formula. De har leid ut biler tidligere vet jeg.

Økonomisk så tror jeg du kommer best ut av det om kjøper en 911 på Finn til en god pris, og selger den etter sommeren. Om du er heldig så slipper du unna med kun omreg, forsikring og noen få tusenlapper i verditap.
Bare husk å kjøp en som ikke skal ha service eller fornyelse av PAW innen de neste 3-6 mnd etter du skal selge den igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Durian
Blir værende en del i Norge i sommer. Tenkte det hadde vært kult å leie/lease en 911 noen måneder. Noen som har erfaring med dette/vet om noen som tilbyr noe slikt?
Fant en side som heter bookaclassic.no.
3 uker i juli for en 2006 Porsche 911 Carrera koster intet mindre enn 96800kr.

Da er tipset til @gullet om å kjøpe en bil, kose deg hele sommeren og selge den etterpå, det mest fornuftige. Skal gjøre et veldig dårlig kjøp for å komme i nærheten av leiesummen når det kommer til verditap.