Bilsnakk

Jeg har en på jobben som er veldig glad i bil. Når han skulle få utlevert en Taycan snudde han i døren og byttet til en Porsche med bensin, så jeg skjønner hva du mener. Det er faktisk ikke mer enn 15-16% elbiler i Norge sist jeg sjekket, så det er nok mange som trives med bensin og diesel enda. Tror (og håper) at entusiastene fortsatt kan bruke og nyte sine ikke-elektriske biler i mange å fremover.

Skulle gjerne oppgrader til en EQC eller tilsvarende, men jeg ønsker helst å ikke gå så langt over en halv mill.
I 2020 ble det solgt 50-55 % elbil, 2021 65 % og til nå i år nesten 75 %.
Skummel trend.
 
Niks. Høres ut som en skrøne, men mannen ror og ror, og det blir jo gøy å se om han kommer til Fiskeskjær.

Det var jo en som prøvde å selge bilen på Porsce club Norge foraet rett før levering , men der også var forhandler grei og kansellerte ordre og lot han kjøpte en Panamera i stede .
 
Nye A6 Avant e-tron ser jo griselekker ut, om den ender opp med å ligne konseptbilen som nå er avduket er det en meget sterk kandidat til neste familiebil. Rekkevidde på opptil 700km…

 
Ja, likner den på konseptet bestiller jeg på flekken og kommer meg ut av SUV-helvetet. iX er fin den altså, men den er jo altfor høy.
 
Nye A6 Avant e-tron ser jo griselekker ut, om den ender opp med å ligne konseptbilen som nå er avduket er det en meget sterk kandidat til neste familiebil. Rekkevidde på opptil 700km…

Jeg har sett noen videoer av den på YouTube. Ser ganske fresh ut!
Dette med rekkevidde på 700 skjønner jeg derimot ikke helt;
Den bilen som står å venter på meg i Drammen har 93,4 kWh og rekkevidde på 370 km.

Hvordan kan nye A6 med kun 6,6 kWh mer batterikapasitet kjøre nesten dobbelt så langt?
Aeorodynamikken er ikke ulik på de to bilene og de kommer fra samme konsern. Så antar de bruker de samme batteriene.

Noen som er mer bevandret i dette enn meg som kan komme ned noen antagelser annet enn at Audi måler 700 km rullende i nedoverbakke?
 
Fordi lysten på å kjøre Porsche er ca like levende hos meg som lysten til å gå med Rolex.
Jeg tør påstå at Porsche ikke er like stereotypisk som Rolex, så det blir feil å dra den sammenligningen.
Jeg har aldri hatt en Rolex på hånden og kommer aldri til å ha det, men har hatt 7 ulike porscher de siste 7 år.

Porsche symboliserer så mye mer enn et statusmerke og det å vise seg frem, slik Rolex har blitt.
Jeg er enig at en (nyere) 911 er veldig stereotypisk mann 30-50, jobber på Aker brygge, dress og sleik. (Ps: jeg har aldri eid en)
MEN, porsche har så mange ulike modeller i porteføljen som gjør at du møter mange ulike typer mennesker med ulik bakgrunn bak rattet. Felles er et ønske om å eie/kjøre kvalitet som gir en stor kjøreglede i hverdagen.
Vi snakker om pensjonister som har kjøpt seg en Macan S på sine eldre dager, familier som kjøper en cayenne for å ha plass til alle barns samtidig som man får plass til alt man trenger til hytta, eller panamera som kjøres av alt mulig.
Jeg sier som @Klokkegutten over; jeg fatter ikke hvorfor ikke flere kjører panamera! Jeg har hatt 3 ulike opp igjennom årene og flere bekjente har kjøpt panamera etter å prøvd mine. En veldig god allround bil med plass til mer enn man skulle tro.

Og for å ikke glemme alle gamle 911’er som eies av entusiaster som har hatt en guttedrøm i alle år og vokst opp med en plakat av Porsche på rommet.
Og om man frekventerer de ulike Porsche center rundt om så ser du stor diversitet blant kundene.


Jeg tråkker sikkert på noen tær her inne, men siden du begynte @kvasbo så skylder jeg på deg;

Rolex kundene derimot består (i disse dager) stort sett av: pappagutter på BI, håndtverkere, personer av utenlandsk opphav og de menn som er i en vanlig jobb, men skal ha noe på armen som de tror viser at de er mer vellykket enn de er.
Den siste kategorien er det vel flest av…

Og så vil jeg påstå 1/1000 Rolex eiere er entusiaster som også har en profil her inne. Genuint interessert i merke og dens historie etc.
 
  • Wow
Reaksjoner: GrimReaper og Rød
Jeg er rett og slett uenig.

For meg har Rolex og Porsche endt opp med veldig like konnotasjoner. Aker brygge, raske briller, au pair og Marcialonga. Samt at de begge antakeligvis lager de beste masseproduserte produktene i sine markeder og helt klart er det logiske valget om man skal ha et premiumprodukt med topp kvalitet og gjennomtenkte detaljer.

Helt greit, men ikke noe for meg.

(Tillegg: Jeg vet at du har helt rett i at det finnes genuint interesserte entusiaster som ikke passer i stereotypen. Synd for dem at de blir med i merkevaredragsuget!)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Rolex kundene derimot består (i disse dager) stort sett av: pappagutter på BI, håndtverkere, personer av utenlandsk opphav og de menn som er i en vanlig jobb, men skal ha noe på armen som de tror viser at de er mer vellykket enn de er.
Den siste kategorien er det vel flest av…

Spissformuleringer frisker opp, men husk;
«Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme "

(For en som har innimellom har hele selvtilliten på håndleddet var dette et sjokk.)
 
Jeg forstår @kvasbo, og er helt enig at må ta sine egne valg ift. å bli "satt i bås". Og det er kult å gå mot strømmen og finne andre alternativer. (y)
Jeg er ikke helt enig med @gullet, du har noen poeng, jeg mener det er mange paralleller med Rolex og Porsche likevel, men alt er ikke så svart-hvitt som du eller @kvasbo indikerer...

For begge merker finnes det både kjøpere som genuint vil ha et godt produkt, og kjøpere som er mer opptatt av å vise det frem (eller tjene penger)..

Dessverre har hypen av Rolex blitt stor (i tillegg til noe gammel stigma rundt merket som også henger igjen), og det legger som kjent en demper for klokke-entusiaster som bare (eller i tillegg) synes klokkene er fantastiske - både i forhold til å ha lyst på de, og i forhold til hvor/hvor mye de brukes.

Men for både Rolex og Porsche, så er det jo opp til den enkelte om man bryr seg om hva alle andre synes.

Det går ann å gå med en ny sub og nyte denne, men man kan la genseren/jakke skli over.
Det går ann å ha en ny Porsche i garasjen og la være å bruke den til butikken hver dag, men nyte den desto mer på tur i helgene..

Det er jo noe som heter tid og sted for å vise seg frem...

I tillegg kan man kjøpe vintage, som er mer respektabelt, men helt ærlig, det er ikke sikkert "mann i gata" ser forskjell, om han uansett er forutinntatt med stereotypiske holdninger...

Men uansett så kan man gi f... i hva alle andre synes, og bære Rolexen med stolthet, og kjøre Porschen daglig...

I begge verdener ser jeg likevel at det er mangfold av hyggelige folk, selv ferske "invistorer" kan være hyggelige og villige til å lære mer om klokker.. Og rikingen som aldri har vært på bane, er kanskje villig til å lære mer om både bil og banekjøring... :p

Jeg er selv aktiv i Porsche-miljøet, og jeg må si at det er noe av det mest inkluderende miljøet jeg har vært borti, hvor det ikke spiller noen rolle om du henter ut en ny Porsche en gang i halvåret, eller har spart til en Porsche halve livet - begge har bilgleden til felles.. :) Minner meg sånn sett mye om tidssonen og klokkemiljøet her. (y)
 
Jeg er ikke helt enig med @gullet, du har noen poeng, jeg mener det er mange paralleller med Rolex og Porsche likevel, men alt er ikke så svart-hvitt som du eller @kvasbo indikerer...


Minner meg sånn sett mye om tidssonen og klokkemiljøet her. (y)

Jeg har selvsagt satt dette noe på spissen. Alt er ikke så sort hvitt.

Og ja, Porsche miljøet er meget hyggelig og det finnes mange entusiaster. Jeg mener derimot at Porsche har vokst mer og mer mot å inkludere flest mulig ulike typer mennesker på en positiv måte, mens Rolex har vokst til å inkludere flest mulig mennesker på en negativ måte.
Ref investorer og BI gutter.


Og til @kvasbo sin «Aker brygge, raske briller, au pair og Marcialonga.»

De kjører nå Bentayga, Urus og DBX. Porsche var ikke lenger godt nok for dem da det ble «allemannseie» med Porsche pga de lave prisene som hybrid muliggjør.
 
Og ja, Porsche miljøet er meget hyggelig og det finnes mange entusiaster. Jeg mener derimot at Porsche har vokst mer og mer mot å inkludere flest mulig ulike typer mennesker på en positiv måte, mens Rolex har vokst til å inkludere flest mulig mennesker på en negativ måte.
Her er jeg helt enig! :)
(På et generelt grunnlag, men det at jeg går mindre med Rolex på armen nå enn for 3 år siden, bekrefter nettopp at vi deler denne oppfatning..)

Og apropos hverdagsbiler, jeg håpet at Taycan skulle nærme seg Tesla i pris når den ble lansert, men når jeg måtte ut med 500.000 i mellom min brukte model S og ny Taycan hoppet jeg glatt over. Nye vurderinger må kanskje gjøres neste år når reklamasjonsretten går ut, og Taycan har falt litt mer i pris brukt, men siden den stort sett går lokalt av samboer med unger i baksetet, tviler jeg på at jeg skal bruke mer penger på bruksbil... Har vært endel inne på tanken på en liten billig elbil (uten lang rekkevidde) til daglig kjøring i nærområdet, og heller kjøpe en eldre Mercedes diesel stasjonsvogn som familietur-bil... Men er generelt veldig fornøyd med Model S som nå blir brukt til begge deler, og så har vi annen moro i garasjen til helgemoro.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet