Dette
@BigT :
Jeg kan ikke akseptere at bil skal være en melkeku for det offentlige, og et eget «skatteobjekt». Jeg kan heller ikke forstå hvorfor veiutbygging i utgangspunktet bare skal finansieres av eiere av kjøretøy, og ikke av samfunnet som sådan. Vei er til nytte for hele samfunnet, ikke bare for dem som kjører på den!
Ser at dette innlegget kunne vært postet i politikk-tråden, får skylde på påskesolen og den snart tomme rødvinsflasken

Siden dette innlegget ikke har blitt flyttet til politikktråden, vil jeg gjerne nyansere dette tema bittelitt.
Bensinprisen da jeg kjørte moped (Tempo Corvette) på begynnelsen av 80-tallet, var ca 5 kr/l for oljeblanda bensin. I dag betaler jeg ca 15 kr/l. ( På Østlandet, jeg vet at bensin er vesentlig dyrere feks nordaførr) Bensinprisen har gått kraftig ned siden den gangen altså. Uten sammeligning så kosta 10 Teddy sigaretter 4.95 og en halvflaske Kalinka 44,50. (Herregud jeg hører ut som besteforeldrene mine! Bortsett fra det om røyk og sprit)
Såvidt jeg har forstått koster bensin det samme i kroner per liter i mange land med mye lavere lønnsnivå enn her, Tyrkia blei brukt som eksempel. Det hjelper ikke oss stort men en tyrker bruker en større andel av årslønna si til transport enn oss.
Det følgende er gamle tall henta fra en sviktende hukommelse: En firefelts motorvei kosta 3 millioner pr meter. Det vil si at for en kilometer blir prisen 3 miliarder. Synes å huske at tomtekjøp var en stor del av prisen, uansett det blir fort penger av det med den meterprisen.
Hvis vi tar med at veiene skal vedlikeholdes og brøytes. De skal overvåkes av UP. Vi må ha brann og redning på plass. Veiene skal ha gatelys. (Dere på bøgda har kanskje ikke sett så mye til det).
Oppå det har vi helsevesenet for å behandle trafikkskadde og de som lider av støv og støy.
Jeg vet ingenting om bilavgifter ved nybilkjøp, men det er faktisk opp til den enkelte hvor dyr bil en vil kjøpe. Denne hipsteren fra Grunerløkka som alle snakker om kan fint klare seg uten bil, men det blir rein science fiction for hipstere fra mindre sentrale strøk å klare seg uten. Da jeg var på Andenes blei det kjørt 18 mil? hver vei for å komme til polet på Sortland.
Det jeg ikke liker ved transport avgifter er at det rammer så skeivt. Det er stor forskjell på hvor stor del av lønna til de som jobber i dagligvare bransjen bruker i forhold til de som eier bransjen, for å bruke et slitt eksempel. Det er også stor forskjell på meg som har fylt tanken en gang i år for å komme på jobb og en i Finnmark som har 10 mil til jobb og tre mil til naboen.
Det koster å ha det sånn som i Norge, og det betales ikke med skattenivået til Guernsey, avgiftsnivået til USA og bensinprisen til Saudi. Hadde vi hatt det hadde trafikkbildet ligna mer på India.